Hoppa till innehåll

Klocka Minnen

Gäst DonKeN

Rekommendera inlägg

Du kommer in i bios (som någon sa tidigare) genom att trycka på tex delete eller nåfon F tangent precis efter att du har startat datorn.

Bios ser olika ut beroende på vilket fabrikat du har men det finns vanligtvis något som heter tex clocking, power management eller liknande.

Sök sedan efter FSB, som bör stå på 200 mhz. Du bör kunna ändra den och du får testa dig fram. Börja med att höj till tex 210 - 220 osv och se om allt funkar som det ska. Om du höjer för mycket finns det risk att datorn inte fungerar som den ska eller att den inte bootar alls och då måste du nollställa bios.

Om du vill klocka mer så måste du ge mer volt till processorn, minnerna och moderkort. Men för detta krävs bra kylning och om du inte har det så finns det risk för att grejer går sönder. Riskerna är annars rätt små vid klockning, bara man tar det försiktigt.

Om du har en bs dator som typ, dell, hp etc så kan du förmodligen inte klocka. Därför köper man aldrig såna datorer! De är dyrare, sämre och man får inte "mecka" med dem ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På den här datorn jag är inne nu så har jag 1.8ghz Intepentium4. Om jag ändrar FSB'n till typ 210. Hur mycket mhz får jag då?

Jag har just nu 133mhz på varje 2x256sticka.

Redigerat av DonKeN
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gjorde det nyss. Så stack jag till stället man ändrar Memorynågonting. Kommer inte ihåg vad det var. Men jag kunde ändra typ till 32mb, 64mb, 128mb, 256mb, prövade och ändra från 64 till 128. Ingen skilnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...