Oden Skrivet 27 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Augusti 2006 Du kommer in i bios (som någon sa tidigare) genom att trycka på tex delete eller nåfon F tangent precis efter att du har startat datorn. Bios ser olika ut beroende på vilket fabrikat du har men det finns vanligtvis något som heter tex clocking, power management eller liknande. Sök sedan efter FSB, som bör stå på 200 mhz. Du bör kunna ändra den och du får testa dig fram. Börja med att höj till tex 210 - 220 osv och se om allt funkar som det ska. Om du höjer för mycket finns det risk att datorn inte fungerar som den ska eller att den inte bootar alls och då måste du nollställa bios. Om du vill klocka mer så måste du ge mer volt till processorn, minnerna och moderkort. Men för detta krävs bra kylning och om du inte har det så finns det risk för att grejer går sönder. Riskerna är annars rätt små vid klockning, bara man tar det försiktigt. Om du har en bs dator som typ, dell, hp etc så kan du förmodligen inte klocka. Därför köper man aldrig såna datorer! De är dyrare, sämre och man får inte "mecka" med dem ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 27 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Augusti 2006 (redigerat) På den här datorn jag är inne nu så har jag 1.8ghz Intepentium4. Om jag ändrar FSB'n till typ 210. Hur mycket mhz får jag då? Jag har just nu 133mhz på varje 2x256sticka. Redigerat 27 Augusti 2006 av DonKeN Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Skrivet 27 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Augusti 2006 Förmodligen har du en multipier på ungefär 13.5. Det finns en chans att du kan sänka den till tex 12 och då höja din FSP till tex 150. Du skulle fortfarande ha en dator på 1.8 ghz, men den skulle vara mycket snabbare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 27 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Augusti 2006 Men när datorn startar så trycker jag på delete men kommer ingen vart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 28 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2006 Tryck F2. Då kommer du in i bios. Det är där du ska göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 28 Augusti 2006 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2006 Gjorde det nyss. Så stack jag till stället man ändrar Memorynågonting. Kommer inte ihåg vad det var. Men jag kunde ändra typ till 32mb, 64mb, 128mb, 256mb, prövade och ändra från 64 till 128. Ingen skilnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.