Hoppa till innehåll

Rökbomber


Desu

Rekommendera inlägg

Rökbomb

En klockren klassiker! Blanda hälften socker och hälften salpeter i en burk. Placera burken utomhus och sätt eld på blandningen, kan vara en bra idé att använda lite T-röd för att få det att börja brinna. Brinner med ett starkt sken och ryker som bara den! Salpeter finns att köpa hos de flesta större mataffärer, kolla bland kryddorna. Du kan även testa att smälta samman blandningen i en cola-burk och stoppa ner ett tomtebloss till hälften innan den stelnat. Detta skall enligt uppgift ge bättre effekt. Ett annat tips säger att man får kraftigare rök genom att använda florsocker istället för vanligt socker.

 

Rökbomb #2

Du behöver ett par pingisbollar, lite tejp, en sax och toapapper. Klipp ner pingisbollarna till små, små bitar, vira in dessa i toapapper, två-tre varv räcker. Tejpa ihop pappretså att paketet håller ihop, men täck inte med tejp. Fjutta sedan eld på pappret, när pingisbollarna har börjat brinna släcker du elden genom att stampa lite lätt på paketet. Nu kommer pingisbollarna fortsätta glöda och ryka. Vi har även hört att soft airgun-kulor ska ryka rätt bra.

 

Snott från hamsterpaj

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Litte salmiak i det där så ryker det ännu mer...

Å hamsterpaj (som alla andra) har snott receptet från SI:The Library (men det snor ju allt de har så...)

 

 

....om nån får en fixidé att fixa litte termit som finns där CoDeR länkade så vill jag bara avråda från det....det brinner inte lite....en brandsläckare räcker inte direkt för att släcka det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för tipsen men jag syftar på att göa en rökbomb som man kan kasta på marken så det ryker.

Och skriv inte en massa H2o och såna tecken. utan skriv vad det är för ämne jag behöver. jag fattar noll av alla kemi berskrivningar.

 

bara så du vet... Det Nico menade med NaOH är natriumhydroxid....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...