Hoppa till innehåll

Är Alla Lika Värda?


Gäst VilmerDaKing
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst VilmerDaKing

Jag satt här och funderade på att alla säger att alla är lika värda. Men är detta sant egentligen? Jag menar jag och till exempel Hitler. Har vi samma värde? Jag skulle gärna vilja veta vad alla andra tycker om detta. Vad tycker ni? Har alla samma värde eller är det bara en vision som aldrig kommer bli sann?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Alla har inte lika mycket värde, även om FN och EU vill att vi ska tro det.

George Bush går runt med livvakter dygnet runt och kör i bil med skottsäkert glas. Han styr över USA/har styrt? (Kommer inte ihåg vilka som vann i valet. XD)

Klart att George är mer värd än mig. Oavsett vad någon säger så är alla människor inte lika mycket värda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I grund och botten så är alla lika värda.

Men många anser inte t.ex att jag är lika värd som George Bush pga att han har makt och styr mycket.

Men alla ser det från ens egen synvinkel.

 

Precis så tycker jag med.Alla är lika mycket värda men ändå inte, om ni förstår.

Precis som Fusion sa så är det inte många personer som skulle säga att jag är lika mycket värd som George Bush t.e.x.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, alla är inte lika värda, alla föds lika värda oavsett om man är barn hos en fattig familj, barn till en våldtäktsman eller presidentens barn.

 

Och hur värd man blir beror inte på vilken position man har utan vad man gjort i sitt liv.

En vanlig människa som räddat många människors liv är värdare en president, såvida presidenten inte gjort bättre saker i sitt liv som t.ex. räddat människor osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på hur man ser på det. I min ödon så är inte alla människor lika värda. En handikappad är t.ex inte lika värd som en fullt fungerande människa, om man nu ser värdet som uppfyllda funktioner.

 

Till att börja med så måste man förklara vad man anser att man ska värdera hos människor. Många säger att man inte kan värdera ett människoliv, att man inte kan sätta ett pris på det. Men det går utan problem. Wall Street Journal räknade ut värdet av ett amerikanskt medelliv och kom fram till siffran 1,5 miljoner dollar. Denna människa har ett pengavärde på 1,5miljoner, man har alltså bestämt att värdera människan i pengar. Och då är det nog ingen nyhet att alla människor inte är lika mycket värda.

 

Man kan också mäta värde sett ur en objektiv synvinkel, när någon har större möjligheter, förutsättningar eller kunskap än någon annan.

 

Ett exempel:

 

Alla har väl någon gång sett ett program likt idol, floorfiller, so you think you can dance osv. De som dansar och sjunger dåligt åker ut och de som dansar och sjungar bra får stanna kvar. En person som dansar och sjunger bra är alltså mer värd än en som dansar o sjunger dåligt i ett sådant sammanhang.

 

Så att man kan värdera människor är konstaterat, så är alla lika värda?

Nej, du hittar förmodligen ytterst få värderingssätt där du faktiskt får fram att alla har ett samma värde.

 

Juridiskt sätt ska alla ha samma värde, alla ska ha samma mänskliga rättigheter. Men så är det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...