Hoppa till innehåll

Matematik


von kluth

Rekommendera inlägg

Här är en fråga jag tyckte var ytterst kul:

 

Olof ska åka med tåget. Tåget åker klockan 10:40.

Till tågstationen är det 60 kilometer. Klockan är 08:33.

Den första tredjedelen av vägen är det uppförsbacke, så Olof åker i 20 km/h.

Den andra tredjedelen av vägen är det bara rakt fram, då håller han hastigheten 30km/h.

Slutligen den sisa tredjedelen av vägen, så är det nedförsbacke, så Olof åker i 40km/h.

Olof tänker att han kommer hålla genomsnittshastigheten 30km/h, och då anlända runt 10:33, och hinna med tåget.

 

Frågan lyder: har Olof rätt? KOmmer han hinna med tåget, och när kommer han fram?

 

 

Den som kan svaret, ska endast säga svaret, och inte hur den räknade...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, ingen har rätt... förutom han/hon som skrev att han kommer försent, men den saknade förklaring, och är diskad ^^

 

Saken är så, att de flesta tänker snitthastighet. Vilket i-och-för-sig är rätt...

Men man kan inte tänka i tredjedelar, som nu Olof gjorde. Man måste tänka i tid.

 

Att åka den första tredjedelen i 20/km/h, kommer att ta 1 timme.

(20km/h... 20 km = en tredjedel av 60 km, dvs hela sträckan.)

 

Att åka den andra tredjedlen i 30km/h kommer att ta 40 minuter, dvs 2/3 timme.

(30km/h = 30 km på en timme, han åker 20 km, dvs 40 min)

 

Den sisa tredjedelen åker han som sagt 40km/h. Det är dubbel så fort som den första tredjedlen, med andra ord åker han 20km på halva tiden, dvs. 30 minuter.

 

Till sist lägger man ihop sina svar i tid. 1timme (60min) + 40min + 30min = 130min = 2timmar 10 minuter.

Olof anländer klockan 08:33 + 02:10 = 10:43, 3 minuter försent med andra ord ^^

 

Det ni!

Redigerat av von kluth
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Man ska välja ut en ordförande och en sekreterare bland 18 personer, på hur många olika sätt kan detta ske?

 

2 Man ska välja ut 2 personer, vilka som hellst och ordning spelar ingen roll, bland 18 personer. På hur många olika sätt kan detta ske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Man ska välja ut en ordförande och en sekreterare bland 18 personer, på hur många olika sätt kan detta ske?

 

2 Man ska välja ut 2 personer, vilka som hellst och ordning spelar ingen roll, bland 18 personer. På hur många olika sätt kan detta ske?

 

Hatar sådan här matematik men måste försöka:

 

1. GIssar på 162

 

2. Gissar även här på 162?

 

Detta är ju samma mattetal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Man ska välja ut en ordförande och en sekreterare bland 18 personer, på hur många olika sätt kan detta ske?

 

2 Man ska välja ut 2 personer, vilka som hellst och ordning spelar ingen roll, bland 18 personer. På hur många olika sätt kan detta ske?

 

1. 306

2. 153

Redigerat av Moberg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Man ska välja ut en ordförande och en sekreterare bland 18 personer, på hur många olika sätt kan detta ske?

 

2 Man ska välja ut 2 personer, vilka som hellst och ordning spelar ingen roll, bland 18 personer. På hur många olika sätt kan detta ske?

 

Joo... jag sa ju det, men du kan ju inte räknat eftersom du lät så osäker ;) :blink:

Dessutom kan jag hälsa att Olof är nykterist, och absolut inte vinglade, han cykel hade stödhjul dock, så man vet ju inte vad som kan hända, men försent kom han

Redigerat av von kluth
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...