💬
Logga in
Fuska.se

Datorn - Källan Till Särskrivning?

54 svar · startad

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda. Varför? Jag är rädd för att få IG i svenska.

Nästan på alla forum finns det någon som kan svenska, men resten kan inte svenska! De håller på att skapa ett språk med engelskans särskrivningar och svenska ord med tyskans stavelser! Svenska språket har om någon generation till ändrats till detta lätta språk där man inte behöver kunna grammatiska regler.

I och för sig skulle detta leda till att fler skulle lära sig svenska eftersom svenska skulle vara lättlärt. Men ska vi tappa vårt riktiga språk ned i kloakens stinkande håla? Tur att man inte är lättpåverkad!

Visst alla får göra som de vill, men det finns ingen anledning till att inte försöka skriva korrekt. Eller hur.

Varför skriva "Hej jag fatar itne hur man gör kan nån jälpa mig snälla ja fattar ingnetning !!!!!!!!!!!" När man kan skriva "Hej, jag förstår inte hur man skall göra med XXXX, kan någon hjälpa mig ?. Det tar bara några sekunder att läsa igenom ett inlägg och korrigera eventuella fel.

6 Dec 2006
Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda. Varför? Jag är rädd för att få IG i svenska.

Nästan på alla forum finns det någon som kan svenska, men resten kan inte svenska! De håller på att skapa ett språk med engelskans särskrivningar och svenska ord med tyskans stavelser! Svenska språket har om någon generation till ändrats till detta lätta språk där man inte behöver kunna grammatiska regler.

I och för sig skulle detta leda till att fler skulle lära sig svenska eftersom svenska skulle vara lättlärt. Men ska vi tappa vårt riktiga språk ned i kloakens stinkande håla? Tur att man inte är lättpåverkad!

För att vara ärlig tycker inte jag du skriver så mycket bättre än andra. "Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda". Ska snarare vara "Varje gång jag går inte på fuska.ses forum vill jag blunda" eller "Varje gång man går in på fuska.ses forum vill man blunda". Tycker inte någon på detta forum ska klaga på någon annan innan man gör det korrekt själv. Inget personligt dock. Ta inte illa upp.

Förvänta dig inte perfekt svenska här, då de flesta medlemmar nyligen börjat högstadiet, dessutom är det ett spelforum, man behöver inte ha bra svenskafärdigheter för att kunna spela tv-spel.

7 Dec 2006
Nivå 6 · Fuskare

Så sant så dant. Det är ju också som sagt vissa som har precis börjat högstadiet. Sen så skriver man ju så gott man kan. Bara det är läsligt liksom. Vi kan ju inte sätta krav på att man ska kunna stava 100% rätt här på fuska.se.

En sak till innan jag är skriver klart så. I skolan så bryr man sig inte så jätte mycket om stavning heller. Inte ens min svenska lärare bryr sig speciellt mycket om om du stavar rätt eller inte. Gramatiken är viktigare säger dem. Är det rätt eller fel? Själv tycker jag att dem ska rätta stavfel nogrannare.

okej jag hade lite stavfel, men som många säger orkar jag bara inte med ord som tex: Kjamizzzzzzz PyZziZar och annat trams.

Nivå 4 · Lärling

Jag håller med om att det så kallade "fjortisspråket" är jobbigt men om vi kollar i en uppslagsbok så finn inte det ordet.

Om datorn är grunden till särskrivning och dålig stavning varför skrotar vi inte datorerna då??

Nivå 12 · Mästerfuskare

Därför att vi har blivit för beroende av dem.

Nivå 5 · Fuskare

Men det är bara "Fjortizar" som håller på att skriva sådär dåligt, jag tycker bara att det är roligt att skriva bra, som att skriva med versaler i början av mening punkter, och kommatecken. <_<

Nivå 12 · Mästerfuskare

Men du glömde ett kommatecken mellan "mening" och "punkter " .

Det finns ingen anledning att inte skriva rätt.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

Exakt. Om man kan skriva bra. Varför inte göra det?

Nivå 6 · Fuskare
Men de som har svårt att stava och liknande, ska de sluta skriva på forum bara för att det är störande att läsa för andra?
Nivå 12 · Mästerfuskare

Nej, naturligtvis inte. Om man har svårt att stava, till exempel för att man har dyslexi, så har ingen rätt att klaga, eftersom man inte kan hjälpa det.

8 Dec 2006
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Men de som har svårt att stava och liknande, ska de sluta skriva på forum bara för att det är störande att läsa för andra?

Nej men man ska skriva så bra man kan men OM man inte kan skriva bra då är det en annan sak. Men om man kan skriva bra så tycker jag att man ska göra det.
↗ till inlägget

Men om man skriver slarvigt och oläsligt på forum,chattsidor mm. så gör man väll det i verkligheten också. Eller?

Så tänkte jag först också, men det gäller att tänka om. Punkt, kommatecken och stor versal struntar man ju inte i IRL. Medans här på internet kanske man bara vill göra sig förstådd, och då räcker det med en mening utan stor bokstav och punkt.

Man får ju aldrig MVG på något som ser ut såhär:

"man går till gråttan och hittar en pikachu där"

Däremot:

"Man går till gråttan, och där hittar man Pikachu!"

Det är en jäkla skillnad, enligt mig.

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Men om man skriver slarvigt och oläsligt på forum,chattsidor mm. så gör man väll det i verkligheten också. Eller?

Jo det finns människor som struntar i kommatecken,punkt mm. i verkligheten. Men om man bara vill få sig förstådd på internet så då kan vi ju lika gärna sk*ta i punkter och allt annat. Är det så du menar?

Och exemplerna du tog förstår jag inte riktigt vad du menar efter som den andra meningen där var liksom obestämdform "hittar en pikachu" och den 3:e "hittar MAN pikachu. Det beror ju på vad man vill skriva men strunt i det.

↗ till inlägget

Ja, man kan lika gärna skita i punkter om man vill göra sig förstådd på internet. Men jag tycker att det är en jäkla skillnad på att använda punkt, stora versaler och skiljetecken istället för att INTE göra det. Därför tog jag upp dessa två exempel.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Nej, naturligtvis inte. Om man har svårt att stava, till exempel för att man har dyslexi, så har ingen rätt att klaga, eftersom man inte kan hjälpa det.

Dyslexi är ingen ursäkt för särskrivning på datorn. Det är snarare en fråga om kunnighet. Det står varken något på Space-knappen, eller är lika liten som de andra(Visst, kanske på vissa tangentbord, men skillnad lär det i alla fall vara), så handlar det om okunnighet. Dyslexi innebär inte inlärningssvårigheter, utan bara läs- och stav(?)svårigheter.

Skall en dyslektiker skriva "Fotbollsplan" så trycker denne helt enkelt inte på Space, och får det till "Fotbolls plan".

Nivå 11 · Veteranfuskare Karamellkungen
↗ till inlägget

Twiztha_MF

Man ska inte kasta sten i glashus. Du stavar inte heller som en kung eller ens i närheten, säger inte att jag gör det. Men det inlägget var extremt.

----------------------------------

Jag tycker personligen att man försämrar sin stavning om man hänger på sådana sidor som Lunarstorm eller ett spamforum på Hamsterpaj, ett forum med många unga medlemmar. (You name it!) Man tänker kanske inte på det, men automatiskt, eller i alla fall rätt enkelt får [/b]man dåliga stavningsvanor om man blir medlem på en sida som Lunarstorm. Personligen är jag trött på hela fjortispråket, och det blir bara fler och ännu fler som talar det, till och med på rätt vettiga forum.

Och att folk kan stava men inte lägger ner tid på det, och därmed drar ner kvalitén på ett forum stör mig ännu mer.

Bort med fjortispråket! Det är ju för fasiken inte läsbart.

Men å andra sidan gör det inget om man stavar lite fel, men när det är så

extremt som särskrivningar, fjortisuttryck och samt inte stor punkt i en början av en mening, då blir jag lite arg.

Fjortispråk är inte läsbart, det är därför jag blir irriterad när man ser mycket sådant i ett forum.

Sorry för OT.

Men läs det där första.

9 Dec 2006
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Vissa dyslektiker har även andra läs- och skrivsvårigheter. Min kompis skulle skriva Gabbe. Istället skrev han Gbbe. Han's mamma sa:

-Det står ju Gbbe.

Han svarade då:

- Ja Gabbe.

Alltså han kunde inte ens se att han hade missat en bokstav. Han skriver också ord som dem låter när han ändå har sett hur dem stavas. T ex. ljuger, då skriver han juger. Så dyslexsi'n kan medföra andra läs- och skrivsvårigheter.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vissa dyslektiker har även andra läs- och skrivsvårigheter. Min kompis skulle skriva Gabbe. Istället skrev han Gbbe. Han's mamma sa:

-Det står ju Gbbe.

Han svarade då:

- Ja Gabbe.

Alltså han kunde inte ens se att han hade missat en bokstav.

Ja, men han märker väl om han trycker på Space?

Han skriver också ord som dem låter när han ändå har sett hur dem stavas. T ex. ljuger, då skriver han juger. Så dyslexsi'n kan medföra andra läs- och skrivsvårigheter.

Då är frågan, vet han hur det stavas?

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

det som fascinerar mig mest är att ni medlemmar verkligen anstränger er till det yttersta när ni skriver i denna tråd för att skriva alldeles rätt, för att inte göra bort er själva när ni ger kritik. haha xD

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in