Hoppa till innehåll

Hjälp Önskas. ^^


Frebby

Rekommendera inlägg

Jag har en skitkass dator, men det funkar jättebra till det jag gör (surfar, chattar, osv. Inga spel alls förutom StarCraft) men jag är rätt så trött på allt lag som jag får. Bara jag är inne på MSN så laggar datorn sig, och det gillar inte jag. Så vad jag undrar är, skulle ett 128 MB PCI grafikkort fungera på min gamla dator? Just nu använder jag ett integrerat grafikchip från Intel som suger och därför behöver jag ett grafikkort istället.

 

Jag har använt AIDA32 för att få information om min dator så ni kan ta en titt på den. Jag vet vad ni kommer säga, "den suger, skaffa en ny" men det har jag tyvärr inte råd med, så jag tänker fortsätta att nöja mig med den jag har.

 

CPU egenskaper

CPU typ Intel Celeron-S, 1300 MHz (13 x 100)

CPU alias Tualatin, A80530

CPU stegning tA1

Ursprunglig klockhastighet 1300 MHz

L1 kodcache 16 kB

L1 datacache 16 kB

L2 cache 256 kB (On-Die, ATC, Full-Speed)

 

CPU fysisk information

Paketeringstyp 370 Pin FC-PGA2

Paketeringsstorlek 4.95 cm x 4.95 cm

Transistorer 44 miljoner

Processorteknologi 6M, 0.13 um, CMOS

Kretskortsstorlek 80 mm2

Kärnvolts tal 1.475 / 1.5 V

I/O volt 3.3 V

Typisk strömstyrka 17 - 23 W  (beroende av klockhastighet)

Maximal strömstyrka 26.3 - 34.8 W  (beroende av klockhastighet)

 

CPU Tillverkare

Företagsnamn Intel Corporation

Produktinformation http://www.intel.com/products/browse/processor.htm

 

CPU användning

CPU #1 9 %

 

Chipsetegenskaper

Moderkortschipset Intel Solano i815E

In-Order Queue Depth 4

CAS Latency 3T

RAS To CAS Delay 2T

RAS Precharge 2T

RAS Active Time 5T

 

Integrerad grafikkrets

Grafikkortstyp Intel i752

Grafikkortsstatus Aktiverad

Delad minnesstorlek 1 MB

 

AC'97 ljudkort

Ljudkortstyp Intel 82801BA(M) ICH2

Codec namn Analog Devices AD1885

Codec ID 41445360h

 

Minnesplatser

DRAM plats #1 256 MB (SDRAM)

DRAM plats #2 128 MB (SDRAM)

DRAM plats #3 128 MB (SDRAM)

 

Chipsettillverkare

Företagsnamn Intel Corporation

Produktinformation http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm

Nedladdning av drivrutin http://support.intel.com/support/chipsets/index.htm

 

Problem och förslag

Problem Moderkortets chipset kan ej hantera mer minne.

 

Fysiskt minne

Totalt 510 MB

Använt 290 MB

Ledigt 219 MB

Utnyttjande 57 %

 

Växlingsfil

Totalt 1246 MB

Använt 201 MB

Ledigt 1045 MB

Utnyttjande 16 %

 

Virtuellt minne

Totalt 1756 MB

Använt 491 MB

Ledigt 1264 MB

Utnyttjande 28 %

 

Om det är nåt mer ni behöver veta så säg till så kopierar jag det.

 

Hoppas någon kan hjälpa. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du har en pci-slot och kan stänga av ditt gamla grafikkort så ska det nog fungera, lite osäker dock. Det borde inte vara det som är problemet, msn är inte speciellt grafikkrävande direkt.

Jag skulle rekomendera att du formaterade, tror nog du kan tjäna rätt mycket på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hum, när du scrollar används faktiskt grafikkortet rätt mycket så kan ligga något i det. Processorn är kass ja, är väll som en pentium III, men inte så mycket att göra åt det. Köp nytt grafikkort om du har en pci-slot eller ännu bättre en agp-slot och kan stänga av det gamla kortet.

Redigerat av Oden
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det första du ska göra är att du ska byta grafikkortet (annars borde du nästan köpa en helt ny dator igentligen)

 

processorn är bättre än vad grafikkortet är, det ligger ju på ynka 1 mb. du kanske borde tänka på att köpa ett uppgaderingssett, med nytt modekort, grafikkort (tror att det burkar ingå) och ny processor (är inte säker på om ram ingår)

 

du kan ju titta runt lite på två olika sidor som jag tycker är bra:

 

datorbutiken.com

 

www.komplett.se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt, använder det inte till spel.

 

Men iallafall, jag har skaffat ett 128 MB grafikkort och allting är snabbare och smidigare, till och med scrollningen. Fast processorn är lite mer varmare än vanligt. Den är runt 65+ grader och innan jag satte in grafikkortet så var det runt 39-42 grader, så det har ju ökat skitmycket. Nån lösning till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

då måste du investera i en bättre fläkt till processorn.

 

65 grader låter väldigt mycket faktiskt, kanske borde kolla upp de andra fläktarna i datorn när du ändå är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, efter att nästan haft sin processor bränd (den kom enda upp till 99 grader då jag ryckte ut strömkontakten snabbt som f*n) så fungerar det bra igen, temperaturen är nere vid 39-41 som vanligt, med grafikkortet i också.

 

Jag tror det hade nåt att göra med den kylpastan jag köpte idag också. Det var länge sedan processorn hade pasta på sig, för när jag kollade så var det extremt torrt och kylflänsen satt liksom fast, var tvungen att ta till med musklerna för att få av den.

 

Jag kollade processorn om det hann göra illa sig men det gjorde den inte, så testade jag igen och här är jag. Funkar bra igen, som förut, fast med bättre grafik. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...