Hoppa till innehåll

Cykelhjälms-lagen, Vad Tycker Ni Om Den?

Rekommendera inlägg

Gäst Perisoreus
Skrivet

Vad många inte verkar fatta är poängen med lagen. Man tänker bara att "lagen kan lika gärna tas bort, ingen följer den ändå". Men vem är det egentligen som lagen orsakar besvär för? Ingen. Vad är syftet med lagen? Att öka medvetenheten om trafikens faror. Eftersom lagen verkar vara så omdebatterad är det ju tydligt att den lyckats med det senare. Utan cykelhjälmslag tvivlar jag på att en så här lång debattråd skulle ha skapats om ämnet. Det har därmed inneburit att fler är medvetna om att hjälmen är nödvändig och kan rädda livet på en. Att vi lever i en demokrati innebär dock att ingen kan tvingas till något, utan överträdelser av gemensamma överenskommelser bestraffas. Därför är det upp till var och en om man vill använda hjälmen och således följa lagen.

Skrivet

Jag vet om varför den finns, men jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om de ska ha hjälm eller inte, eller föräldrarna om det är barn som cyklar. Lagen borde inte tas bort och jag förstår varför de skapade den, men jag personligen tycker att den är lite onödig.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...