💬
Logga in
Fuska.se

Photoshopskola

18 svar · startad

Trådstartare #1

Hej!

jag söker en skola på internet typ som www.webdesignskolan.se. Fast photoshopskolan ska vara på Svenska (guiderna) och till CS2. Den måste vara gratis

Inge vidare men alltid något

http://www.norbin.com/photoshopskolan/

Trådstartare #3

Tackar. Lite hjälp för nybörjare och sådant fanns ju iaf. Har en till fråga: Kan man lägga samman lager till ett enda? isf, hur?

Senast ändrad:

ja det kan man på något sätt men det är så att på www.webdesignskolan.se finns det en photoshop guide som är ganska bra men...

annars vet jag inte :)

19 Mar 2007
↗ till inlägget

Tackar. Lite hjälp för nybörjare och sådant fanns ju iaf. Har en till fråga: Kan man lägga samman lager till ett enda? isf, hur?

högerklicka på något lager och välj: Lägg samman synliga lager

eller va det sammanfoga? :blink:

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Har en till fråga: Kan man lägga samman lager till ett enda? isf, hur?

Markera lagret och tryck Ctrl-E har jag för mig.

Ctrl+Shift+E gör bilden till ett lager. Lite snabbare alternativ än det Putside sa.

↗ till inlägget

Ctrl+Shift+E gör bilden till ett lager. Lite snabbare alternativ än det Putside sa.

Inte om man bara vill "merga" två/tre lager ått gången.

Och förretsen (nu vill jag bara var petig :P ) så är Ctrl+Shift+E kortkomando för "Merge Visible" med andra ord så mergas inte lager som inte är synliga. Så du kan göra de lager du inte vill merga osynliga och sen använda komandot så Mergas alla utan de osynliga. Vill du verkligen bara göra en bild av lager (Lägger ihop alla synliga lager och kastar bort de osynliga) så ska du ta Layer>Flatten Image.

Trådstartare #9

Thx, har en annan fråga. Om jag har ett motiv med bakgrund (T.ex en bild på Yoshi från google). Men vill ha in Yoshi utan bakgrund till min bakgrund jag gjort själv. Vilket verktyg är bäst att använda? Och hur använder man det? Jag har tidigare använt stämpelt. Men fattat att det finns mkt bättre. (Använder CS2 på Svenska)

Move tool (Vet ej namnet i Svenska PS) och så drar du bara rendern till bakrunden.

Trådstartare #11

Det skulle underlätta om du visste vad det hette :)

Har bakgrunden av din Yoshi bara en färg? (t.ex vit)

http://www.moderskeppet.se

Senast ändrad:

Trådstartare #14

Mezox: Det är inte Yoshi jag ska arbeta med. Men vi låtsas att det är Yoshi med en bakgrund med massa färger!

21 Mar 2007

Då borde du använda Pen Tool...

Men det behövs lite kunskaper dock.

annars kan du använda polygon lassot det ser ut såhär:

http://img443.imageshack.us/img443/8985/bild1nn6.png

du trycker på det och klickar i punkter runt yoshi eller vad det u e och sen så markeras yoshi och så går du under markera eller nåt sånt och trycker omvänd och så deletar du och så är yoshi utklippt.

22 Mar 2007
Trådstartare #17

Jag hittar inte Polygon Lasso. Hur klickar man för att få fram det? Men jag hittade den symbolen fast med en magnet. Den fungerar ganska bra den också!

23 Mar 2007

Högerklicka på Lassot och välj den i lilla menyn där.

Alternativt shift + L.

Trådstartare #19

Jepp, Har hittat det :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in