Hoppa till innehåll

Fastighetsskatten!


Dahliz91
 Dela

Rekommendera inlägg

I veckan har regeringen lagt fram ett förslag som går ut på att ta borg fastighetsskatten och istället införa en fast avgift på 4800:- och höja Realisationsvinstskatten från 20% till 30%

 

För er som inte vet vad Realisationsvinstskatt är så är det en skatt man betalar när man säljer sitt hus. Om man säljer huset för mer än vad man köpte huset för så är mellanskillnaden Realisationsvinsten.

 

Jag tycker det är jätte dåligt att vi som inte har så stora hus ska behöva betala för dom rikas bostäder.

Ett exempel: min familj bor i ett radhus och för oss så får vi 2500:- mer om året på grund av den är förändringen. Medan Reinfeldt får en skatte lättnad på 30 000.

 

Vad tycker ni om det här förslaget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Perisoreus

Det är uselt genomtänkt. Den nya regeringen verkar ha bråttom att genomföra alla förändringar fort, för de verkar vara väl medvetna om det opinionsras som skett sedan valet. I Norrbotten gynnas endast de som bor på de exklusivaste adresserna i Luleå och Piteå, oftast med havsutsikt, och jag kan åtminstone säga att några vanliga arbetare bor det då inte där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I veckan har regeringen lagt fram ett förslag som går ut på att ta borg fastighetsskatten och istället införa en fast avgift på 4800:- och höja Realisationsvinstskatten från 20% till 30%

 

För er som inte vet vad Realisationsvinstskatt är så är det en skatt man betalar när man säljer sitt hus. Om man säljer huset för mer än vad man köpte huset för så är mellanskillnaden Realisationsvinsten.

 

Jag tycker det är jätte dåligt att vi som inte har så stora hus ska behöva betala för dom rikas bostäder.

Ett exempel: min familj bor i ett radhus och för oss så får vi 2500:- mer om året på grund av den är förändringen. Medan Reinfeldt får en skatte lättnad på 30 000.

 

Vad tycker ni om det här förslaget?

 

Om din familj får 2500 kr mer om året så blir det inte mindre om nån annan får mer. så jag tycker du ska vara nöjd. skulle du hellre återgå till det gamla systemet och vara 2500 kr fattigare om året?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I veckan har regeringen lagt fram ett förslag som går ut på att ta borg fastighetsskatten och istället införa en fast avgift på 4800:- och höja Realisationsvinstskatten från 20% till 30%

 

För er som inte vet vad Realisationsvinstskatt är så är det en skatt man betalar när man säljer sitt hus. Om man säljer huset för mer än vad man köpte huset för så är mellanskillnaden Realisationsvinsten.

 

Jag tycker det är jätte dåligt att vi som inte har så stora hus ska behöva betala för dom rikas bostäder.

Ett exempel: min familj bor i ett radhus och för oss så får vi 2500:- mer om året på grund av den är förändringen. Medan Reinfeldt får en skatte lättnad på 30 000.

 

Vad tycker ni om det här förslaget?

 

 

Jag fattar inte vad du menar...det kostar inte komunen/staten någonting att folk bor, ja förutom ev. vatten & el men det är ju en anna avgift. Så vad exakt kommer de "fattiga" få betala? Sen är det ju så att staten kommer tjäna mer pengar på de "rika" när dom säljer efter som dom har dyrare hus.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag måste dessutom varna för att detta kan leda till en liknande nedgång som vi upplevde i början på 1990-talet. I stället för att helt strypa inkomstkällorna, borde staten beta av på lånet och ansvarsfullt satsa på miljöteknik o.d. Att privathushållen, speciellt de rika, får mycket mer pengar kommer att spä på inflationen, vilket ökar utströmningen av valuta från landet och dessutom orsakar en nedgång för svenska industrier. Att öka realisationsvinstskatten hjälper inte, i de mest attraktiva områdena är det ändå mycket mer lönsamt att spekulera med bostäder, vilket kan skapa en bubbla.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

All skatt suger, all skatt ska bort. Men jag tycker det är bättre så här, bor i en stor villa, fast jag vet inte riktigt om min familj kommer tjäna eller förlora på det, har inte tänkt så noga, men som jag sa, all skatt är hemsk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Bisuta

Ja men fattiga förlorar för att dom får en högre avgift medan dom rika får en lägre avgift. Om en betalar 2500 och en 45000 så är ju den som betalar 2500 förloraren om det istället blir 4800 i fastavgift

 

Exakt, bara de rika tjänar på borgarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...