Mintplanta Skrivet 25 Juni 2007 Rapport Skrivet 25 Juni 2007 Hehe, som om jag skulle bry mig? Kör ute på landet med kompisar, ingen polis. Den har ingen registrering vilket menas att det är en 30-moppe. PS. om ni undrar varför jag bara e 12 och pratar om moppar, så e det att morsan kör moppe i Grekland och där så har jag blivit lite intresserad och nyfiken DS. Citera
Pefsin Skrivet 28 September 2007 Rapport Skrivet 28 September 2007 när du köper moppen så ta med dig nån som kan lite om mopeder så att säljaren inte lurar dig. Be om att få provköra moppen så att du ser att den går ordentligt. Kolla däck, fälgar, styre, lampan, blinkers, bromsar... kolla allt helt enkelt :D. kolla så att moppen inte är trimmad (om du nu inte vill köra trimmat) Och försök även pruta lite :P , hitta fel som t ex repor och andra skador så kanske du kan slå av på priset lite. Det var väl det mesta.. Lycka till med ditt mopedköp och kör försiktigt :D Citera
SlimShady Skrivet 29 September 2007 Rapport Skrivet 29 September 2007 Mopeder är indelade i olika klasser, Klass 1, Klass 2 osv. För att köra EU-moped (mopeder som går i 40-45) måste man ta ett Eu-moppe körkort. Från Vägverket: Moped En moped är ett motorfordon som är konstruerat för att köras i högst 45 km/tim. En moped får ha en förbränningsmotor med högst 50 kubikcentimeter slagvolym eller en elektrisk motor med högst 4 kilowatt effekt. Tre- och fyrhjulig moped får ha en annan förbränningsmotor än med tändsystem, till exempel diesel, och då får effekten vara högst 4 kilowatt. En fyrhjulig moped får väga högst 350 kg utan last. Är mopeden eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten. Det finns olika mopedklasser. Läs mer om dem och om elcykel genom att klicka på länkarna i vänsterspalten. Att tänka på när du köper moped Se till att du får med registreringsbeviset vid köp av moped klass I. Vid köp av moped klass II ska du begära att få ett typintyg om det är en svensk godkänd 30-moped eller ett CoC-intyg (intyg om överensstämmelse) om det är en EU-godkänd 25-moped. Se upp om du köper begagnat! Varning för privatimport. Så kallade sidoimporterade mopeder säljs tyvärr av vissa handlare som en "godkänd" moped klass II. En sådan moped kan som regel aldrig bli typgodkänd i Sverige då grundhandlingar saknas. Mopeden får säljas men inte användas! Mopeden kan ha samma utseende som en svensk godkänd 30-moped, klass II, men har inget svenskt typintyg. Lol, Eu moppar går ju 60 otrimmade ju! Citera
KVAB Skrivet 29 September 2007 Rapport Skrivet 29 September 2007 Tjena! Ska skaffa en moped... kanske. En Yamaha DT -89'a(?) <!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->http://213.132.112.100/images/51/5193449774.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd--> Vad behöver jag veta innan jag köper en? Och min vän fick gå nån kurs när han hade skaffat en (Väldigt mycket nyare moped), behöver jag det för att få köra överhuvudtaget? Säg allt jag behöver veta inför ett moppeköp! Tack på förhand! P.S. När jag säger vän så menar jag en som jag känner lite halft i skolan. Vi pratar inte mycket, och nu är det sommarlov så vi träffas ingenting heller. Läs annonsen Kolla så den inte läcker bensin, eller har genomrostig ram och så att lysen å bromsar å allt sånt är ok. Leta som sagt efter repor och sånt så att du kan pruta. Ge aldrig över 10000 spänn för en DT. Det är dom inte värda. Du måste få provköra den. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.