Hoppa till innehåll

Hur Gör Man En Egen Hemsida?


laynus
 Dela

Rekommendera inlägg

om du vill ha proffesionella sidor så ska du först ladda ner microsoft frontpage det är som word fast den bygger hemsidor allså proffesionella du kan lägga in bilder på din sida och forma ut meny och sånt och skriva in text och mycket mer allt kan du göra sedan sparar du allt i en map sedan är det dags att lägga på nätet antingen om din sida är proffesional och allså den tar mycke plats som 1gb så ska du köpa en ftp hostning eller om din sida är kanske 1 mb eller 100 så e det gratis som du kan hitta om du söker i google och när du hostar så är det bästa att din hostning har ftp acc det är att du har en map i internet som är med kod och acc allså när du hostar och där finns din sida där kan du öppna och redigera du gör så här för att komma till din ftp sida ftp.vaddinsidaheter.com eller du kanske har se men i alla fall sedan kommer det upp en ruta där står det användar namn och password det får du när du hostar sedan loggar du in där ser du din sida så om du vill ändra något så är det bara att öppna den med frontpage och spara efter

Du har fel vad det gäller utrymmet. Jag använder en gratishost där man får 20gb (ingen reklam).

 

Vart då? Har du en länk? Om du är väldigt ny med det här att bygga hemsidor alltså att du inte byggt en enda förut så kör med freewebs. OM du vet lite mer kan du ta några av programensom står ovanför mitt inlägg!

 

Men herregud ni småbarn asså. "Jag kan göra hemsida genom att klicka på några knappar". Varför ska man börja med freewebs? Det är ju helt dumt. Man ska ju börja med att lära sig grunderna i HTML och sedan arbeta sig uppåt. En Freewebshemsida är inte en riktig hemsida (Det är en sida i en stor hemsida).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja för enkla hemsidor kan man börja med att skriva i notepad t.ex

 

<html>
<head><title>Min Sida</title></head>
<body> 
<center><strong> detta är min första hemsida.. </center></strong>
</body>

 

Är en bra hjälp på starten.

 

om du vill ha proffesionella sidor så ska du först ladda ner microsoft frontpage

Frontpage hade jag inte sagt som "proffesionell", frontpage är mer till nybörjare vilket kan passa helt ok till dig.

 

För proffisionella sidor så kan du först göra en snygg design i photoshop.

Som du sen skär ut och kodar in i en design.

Fast det är inget du behöver tänka på nu.

 

 

Program som kan vara bra och använda:

Microsoft Frontpage 2/5

Adobe/macromedia Dreamweaver 4/5

Photoshop CS 2/3 5/5

 

 

Koder som kan va bra och kunna:

 

Till början:

 

Html

Xhtml

Dynamichtml

 

Senare:

 

Css - Cascading Style Sheet

pHp - Hypertext Preprocessor

Asp - Active Server Page ( inte fullt nödvändigt ifall du redan kan php ).

 

Guider om alla dessa språk hittar du på Webbdesign skolan. De Bästa guiderna kan du få i böker.

 

Själv föredrar jag böker i de tillfällena.

 

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>-= wWW.Vormitor.Com =- Swedish Doom Metal Band</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<b><i><Center> The Website is under construction.</b></i></center>
<p>
<p> <center> We are soon back as www.vormitor.com </center>
<p> <center> thanks for supporting Vormitor!
</BODY>
</HTML>

 

Med den koden får du -> www.dsv-gaming.net/vormitor/

 

Lite kod hjälp , notera att alla koder är inom "< >" och slutar med "/" före sig fort farande inom " < > "

<p> = Ny Rad
<strong> Ger en Tjock Text  </strong>
<b> Ger också tjock text </b>
<i> Gör din text kursiv  </i>
<u> Gör din text understruken </u>
<center> placerar din text i mitten på sidan </center>

 

I början när du gör sida ska du alltid börja med denna " tagen " som alla dessa kallas.

 

<html>
<head><title>Titeln som står högst , vänster om minimera,förstora, kryssa ner fältet skrivs här.</title></head>
<body> 
<b><center> Självaste texten på sidan </b></center>
<p>
<p>
<p><i><center> Skriv inom Body Tagen </i></center>
</body>

 

 

 

Webbhotell:

I början kan du alltid testa massa enkla billiga finns massvis. Men ibland får du osså reklam på dem.

I början behöver du bara ett webbhotell som stödjer html vilket alla gör annars är det inget riktigt webbhotell ^^,

webs.com är ett av dem, freewebtown.com är också ett gratis fast reklam.

 

Eller så gör du som jag och säkert många fler här på fuska.

 

Jag beställde ett webbhotell + domän för 12 kr månaden då du får 3gb utrymme på ditt webbhotel.

Där kan du lägga upp ALLA dina test sidor sen när du har gjort en Riktig hemsida.

Med pHp e.tc så är där även en mySQL server och stödjer pHp och ASP.

Jag betalar 550:- första året sedan 380:- tror jag.

Webbhotellet stödjer även FTP.

 

du gör en ny map på din domän efter var sida så du får t.ex

www.minsida.se/test1/index.html

www.minsida.se/test2/index.html

www.minsida.se/test3/index.html

 

Sen när du har gjort din Riktiga hemsida så hostar du den i huvudmappen så den hamnar direkt på www.minsida.se/news.php/ eller vad du nu har det.

 

FTP - File Transfer Protocol är en tjänst som skickar filer mellan din data och din hemsida som du ansluter till med använder namn och lösenord.

 

Email Konton - Där jag beställde mitt domän

så ingår oenligt med e-post konton.

som t.ex

 

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

 

enklare sagt -> [email protected]

 

Nu har du fått reda på lite vad du kan börja träna på och var du sen gör av det du gjort :).

Hoppas det Går bra för dig :) , Lycka till!

 

 

Notera: Där jag beställde mitt domän och webbhotel

så är det livechat 24/7 på engelska och dagtid på svenska :)

 

Lycka till,

 

///

Dalslund

Redigerat av dalslund
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag undrar hur man gör en egen hemsida.

 

Vad för program?

 

Hur man använder programmet?

 

Vad använde ni för program?

 

Lätt eller svårt?

 

Mvh Zinken92

Fråga 1

Du använder inget program eller ja, du använder en "texteditor" för att skriva din kod och koden som du skriver för att skapa en hemsida heter HTML.

 

Fråga 2

Hur använder man en texteditor? T ex notepad, well du skriver med tangetbordet och använder kortkommandon som CTRL + S när du ska spara (CTRL + O) för att öppna osv. Mer relativt du skriver koden i programmet och man använder programmet genom att skriva kod med tangetbordet.

 

Fråga 3

Jag använde notepad i början samt att jag använde hemsidan http://www.webdesignskolan.se/ för att lära mig "koda" HTML. Om du kan engelska rekommenderar jag även http://www.w3schools.com/ de beskriver syntaxen ganska bra.

 

Fråga 4

Beror på dig jag säger bara: http://www.youtube.com/watch?v=KC9FtLQJoGM

 

Hoppas du förstod även fast jag blandade ironi i det hela

Redigerat av DenSmarte
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag undrar hur man gör en egen hemsida.

 

Vad för program?

 

Hur man använder programmet?

 

Vad använde ni för program?

 

Lätt eller svårt?

 

Mvh Zinken92

1:

Texteditor, Dreamweawer (Hälften fuskprogram), HTML-edit, SiteStudio (Mycket fusk), och såklart så måste du ha ftp.

 

2:

Det beror ju på vad det är för program! Är det Texteditor, HTML-edit eller Dreamweawer (Kodläge)så har de andra beskrivit det, är det Dreamweawer (Designläge) eller SiteStudio så lär du dig garanterat själv!

 

3: Det är ju samma som 4!

 

4: Beror på dig och programen.

 

Hahahaha... Det där lät kul. Man är "lam" om man använder program som Dreamweaver.

Redigerat av DenSmarte
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag undrar hur man gör en egen hemsida.

 

Vad för program?

 

Hur man använder programmet?

 

Vad använde ni för program?

 

Lätt eller svårt?

 

Mvh Zinken92

1:

Texteditor, Dreamweawer (Hälften fuskprogram), HTML-edit, SiteStudio (Mycket fusk), och såklart så måste du ha ftp.

 

2:

Det beror ju på vad det är för program! Är det Texteditor, HTML-edit eller Dreamweawer (Kodläge)så har de andra beskrivit det, är det Dreamweawer (Designläge) eller SiteStudio så lär du dig garanterat själv!

 

3: Det är ju samma som 4!

 

4: Beror på dig och programen.

 

Hahahaha... Det där lät kul. Man är "lam" om man använder program som Dreamweaver.

 

Det var inte alls kul... Man är inte lam, man är smart. Varför använder ni Windows XP/Vista? Jo, ni tycker om att använde de funktioner som finn där till skillnad från DOS. Dreamweaver har massa funktioner i kodläget som jag använder ytterst frekvent. I designläget går det att se hur man får resultatet direkt istället för att ändra två tecken i koden och sedan öppna i en webläsare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag undrar hur man gör en egen hemsida.

 

Vad för program?

 

Hur man använder programmet?

 

Vad använde ni för program?

 

Lätt eller svårt?

 

Mvh Zinken92

1:

Texteditor, Dreamweawer (Hälften fuskprogram), HTML-edit, SiteStudio (Mycket fusk), och såklart så måste du ha ftp.

 

2:

Det beror ju på vad det är för program! Är det Texteditor, HTML-edit eller Dreamweawer (Kodläge)så har de andra beskrivit det, är det Dreamweawer (Designläge) eller SiteStudio så lär du dig garanterat själv!

 

3: Det är ju samma som 4!

 

4: Beror på dig och programen.

 

Hahahaha... Det där lät kul. Man är "lam" om man använder program som Dreamweaver.

 

Det var inte alls kul... Man är inte lam, man är smart. Varför använder ni Windows XP/Vista? Jo, ni tycker om att använde de funktioner som finn där till skillnad från DOS. Dreamweaver har massa funktioner i kodläget som jag använder ytterst frekvent. I designläget går det att se hur man får resultatet direkt istället för att ändra två tecken i koden och sedan öppna i en webläsare.

 

Ursäkta fel ordval jag menade LAT. Dreamweaver kan man rita layouten och koden skrivs automatiskt? Man lär sig jävligt mycket av det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...