Hoppa till innehåll

Vill Du Bli En C++ Programmerare?

Iliw

Rekommendera inlägg

Visual Basic är kraftfullt och väldigt lätt att jobba med då man även arbetar i en grafisk miljö :) Visual Basic sträcker sig ungefär lika långt som C++ egentligen ;) Du kan med VB skapa allt från 2d spel till MMORPGs till 3D Spel (eller MMOFPS) :) Eller helt vanliga program.

Och enligt mitt tycke så skiljer sig VB språket inte mycket från Gamemaker språket (GML), om man bortser från det faktum att VB är mycket mer kraftfullt. Så ni som har erfarenhet med Gamemaker och finner att C++ är lite för svårt kan ta det lugnt, att hoppa från GML till C++ kräver enorma styltor, så lär dig VB innan du börjar med C++.

För er som vill lära er VB kan jag rekommendera denna guiden (som även är på svenska):

http://www.supportdata.net/skolor/visbasic/index.html

Guiden är för Visual Basic 6 och består av 51 lektioner (Du gör ju inte alla på en gång :P). När du har gjort alla 51 lektioner ska du ha tillräckligt med VB kunskap för att skapa en Client-Server anslutning vilket är grunden till alla onlinespel och MMORPGs. Guiden börjar med grunderna och guidar dig igenom din arbetsmiljö, och du kommer nog snabbt lära dig :D

Jag rekommenderar också att du tar en paus efter var tredje eller fjärde lektion i guiden för att du inte ska bli uttråkad, vilket man lätt blir i början. Ta en paus i en timme eller så, för det är viktigt att du verkligen vill lära dig och inte bara tvingar dig själv till att läsa guiden för då kommer du bara tröttna direkt.

aa, men VB är mer anpassat till Server och Clienter ;D

Vet du ens vad du säger?

Mega93: VB är inte lika kraftfullt som andra språk. Man kan göra program med snabbare prestanda i kraftfullare språk som c.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mega93: VB är inte lika kraftfullt som andra språk. Man kan göra program med snabbare prestanda i kraftfullare språk som c.

Det var inte det jag menade med kraftfullt ;) C++ tillåter dig att göra ännu mer avancerade spel med högre prestanda, men VB är i stort sett lika flexibelt. C++ är snabbare, VB är enklare. Jag säger inte att folk ska göra spel i VB endast, jag säger att det är lättare att lära sig C++ om man även kan VB.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst AndersA

Det var inte det jag menade med kraftfullt ;) C++ tillåter dig att göra ännu mer avancerade spel med högre prestanda, men VB är i stort sett lika flexibelt. C++ är snabbare, VB är enklare. Jag säger inte att folk ska göra spel i VB endast, jag säger att det är lättare att lära sig C++ om man även kan VB.

De flesta spelföretagen så som, digital illusion (Bf spelen), avalanche studios (just cause) är några exempel där C++ är ett måste för att få jobb där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De flesta spelföretagen så som, digital illusion (Bf spelen), avalanche studios (just cause) är några exempel där C++ är ett måste för att få jobb där.

Berätta något vi inte redan vet ;) Alla vet att C++ är det främsta språket vad gäller spelprogrammering, men vad jag säger är att lär du dig VB först så kommer du att ha enormt mycket enklare att lära dig C++ senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst AndersA

Berätta något vi inte redan vet ;) Alla vet att C++ är det främsta språket vad gäller spelprogrammering, men vad jag säger är att lär du dig VB först så kommer du att ha enormt mycket enklare att lära dig C++ senare.

Nej det stämmer inte, för VB & C++ är inte likt på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej det stämmer inte, för VB & C++ är inte likt på något sätt.

Och då antar jag att du programmerar i både VB och C++? B)

Jag har programmerat mindre i C++ men slutade då jag inte orkade göra småsaker med den lilla kunskap i C++ som jag hade ;) Jag började lära mig VB som för mig verkade enklare. Laddade nyss ner ett Open Source spel gjort i C++ som jag öppnade i Visual C++ och märkte att jag förstod nästan allt som var skrivet.

Visst kan folk lära sig C++ direkt, men jag säger bara att det är mycket enklare om man har tidigare kodspråkserfarenheter då man fattar vad man håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...