Hur mkt kostar det ungefär att köpa en ny procesor till min dator?? Den är lite seg.. <_<
Ny Procesor?
~2000 kr.
Finns det inte billigare..?
Runt tusenlappen får du en relativt bra för.
Finns väl i prisklasser mellan 500kr till 9000kr ungefär. För tusenlappen kan du få en skaplig =)
Tror Core 2 duo ligger på 1600 eller nåt... (med en 2.4Ghz per kärna.)
Kolla in prisjakt.se
Då kan du vraka och välja en som du tycker passar din budget.
Ok, ska göra det.. Men kan man ha flera samtidigt? Eller kan man bara ha en procecor åt gången?
Beror på vilket moderkort du har, vet inte vilket som krävs för 2 processorer.
Du kan t ex inte köpa 2 Intel C2D E6400 och sätta bredvid varandra, det går inte. Dock finns det processorer med olika antal kärnor (de senaste i affären är med fyra kärnor). I dag räcker det med två, för de flesta spelen stödjer inte mer, och då märks ingen större prestanda ökning.
En annan avgörande sak vid ditt köp av processorn är vad du har för moderkort. Om du har ett litet äldre moderkort så har det antagligen inte "stöd" för de senare modellerna av Intel (och AMD). Jag fick själv köpa nytt moderkort, ram-minnen och sedan den nya processorn. Som sagt, titta upp vad du har för moderkort innan köpet. Det är helt avgörande.
Du kan t ex inte köpa 2 Intel C2D E6400 och sätta bredvid varandra, det går inte.
jo det gör det faktiskt, intels v8 plattform kan ha 2 st quad processorer. inte för att det är ett alternativ att ha hemma men iaf^^
↗ till inläggetOkej, tack för tillägget. Har inte uppdaterat mig inom datorvärlden på ett bra tag. Men jag antar att det blir rätt dyrt för en vanlig datoranvändare, och dessutom känns det rätt meningslöst med så mycket överflödig kraft.Du kan t ex inte köpa 2 Intel C2D E6400 och sätta bredvid varandra, det går inte.
jo det gör det faktiskt, intels v8 plattform kan ha 2 st quad processorer. inte för att det är ett alternativ att ha hemma men iaf^^
Räcker nog med en C2D för trådskaparen.
ok men innan du går och köper en ny prolle ska du veta att en ny förmodligen inte passar på ditt moderkort.
det betyder att du måste köpa ett nytt sådant med. nya moderkort stöder inte vanligtvis gamla sortens RAM-minnen. så då blir det nya sådanan med. :/
det brukar också vara så att nya moderkort bara har ett IDE-uttag så om du kör med IDE-hårddiskar och har mer än en kommer du bara kunna använda två stycken.
åså finns det massa mer sådant så mitt råd är egentligen: kör slut på den du har och köp sen en allafall delvis ny burk.
1000 - 2000 , får du bra processor ..
Ok, men hur kan man kolla vilken moderkort man har?
Öppna chassit och läs på kortet. Eller om du har nån manual eller annat som det kan stå på.
Viper skriv ner exakt vad för dator och delar du har. Att byta processor behöver inte vara lösningen på att få datorn snabbare, speciellt inte ifall du har andra flaskhalsar.
Jag har en compaq presario. Men vet ej vilken nr. men jag har uppgraderat flera saker på den, om det spelar ngn roll..