Hoppa till innehåll

Religion


Ryssfemma
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst nissling

Varför ska man ha religoner för? Regioner på dvd-spelare fattar jag, men religoner är ju bara dumt enligt mig.

 

T.ex. En jude måste gifta sig med en judinna. Föräldrarna säger då till deras 27-årige son att en dålig judinna är bättre än en bra chiks osv. Så då vill dom hellre att man gifter sig med en kriminell judisk kille än en totalt laglig chiks.

 

I sådant fall kan man ju lika gärna säga att det inte finns några bra judinnor så man kan ju prioritera judinna före bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 360
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Visst, religion har ställt till med mycket dåligt, och allt detta dåliga visas tydligt upp i medierna. Men snälla, fördjupa er lite grann så får ni se att religion faktiskt är/var nödvändigt.

Det har varit viktigt, budorden fungerade som lagar och höll ordning innan det fungerande rättsamhället var uppbyggt. Idag behövs dom inte, inte för att uppräthåll ordnig iaf.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, religion har ställt till med mycket dåligt, och allt detta dåliga visas tydligt upp i medierna. Men snälla, fördjupa er lite grann så får ni se att religion faktiskt är/var nödvändigt.

Det har varit viktigt, budorden fungerade som lagar och höll ordning innan det fungerande rättsamhället var uppbyggt. Idag behövs dom inte, inte för att uppräthåll ordnig iaf.

 

Soad_token

 

Inte i vårt samhälle, men vad vet du om alla andra delar av världen? Slår vad om att det fortfarande finns många ställen där religionen behövs.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, religion har ställt till med mycket dåligt, och allt detta dåliga visas tydligt upp i medierna. Men snälla, fördjupa er lite grann så får ni se att religion faktiskt är/var nödvändigt.

Det har varit viktigt, budorden fungerade som lagar och höll ordning innan det fungerande rättsamhället var uppbyggt. Idag behövs dom inte, inte för att uppräthåll ordnig iaf.

 

Soad_token

 

Inte i vårt samhälle, men vad vet du om alla andra delar av världen? Slår vad om att det fortfarande finns många ställen där religionen behövs.

 

Mer än du? Nja det kan finnas vissa avlägsnadelar av världen som "behöver" religonen, men våldigt få, och dom länder (områden) som är mest religösa är ofta inte i ett behöv av religonen. Där har den blivit missvisande och präster börjar lära ut felaktiga saker i religonen namn. Se på de arabiska muslimerna med sina självmordsbombare och slöjor osv. Nu säger jag absolut inte att alla musliner eller araber (långt ifrån) är sådanna, men det finns en stor del som har blivit förledda. Pga religon, pluss att det skapar onödiga klyftor mellan människor.

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, religion har ställt till med mycket dåligt, och allt detta dåliga visas tydligt upp i medierna. Men snälla, fördjupa er lite grann så får ni se att religion faktiskt är/var nödvändigt.

Det har varit viktigt, budorden fungerade som lagar och höll ordning innan det fungerande rättsamhället var uppbyggt. Idag behövs dom inte, inte för att uppräthåll ordnig iaf.

 

Soad_token

Inte i vårt samhälle, men vad vet du om alla andra delar av världen? Slår vad om att det fortfarande finns många ställen där religionen behövs.

 

Mer än du? Nja det kan finnas vissa avlägsnadelar av världen som "behöver" religonen, men våldigt få, och dom länder (områden) som är mest religösa är ofta inte i ett behöv av religonen. Där har den blivit missvisande och präster börjar lära ut felaktiga saker i religonen namn. Se på de arabiska muslimerna med sina självmordsbombare och slöjor osv. Nu säger jag absolut inte att alla musliner eller araber (långt ifrån) är sådanna, men det finns en stor del som har blivit förledda. Pga religon, pluss att det skapar onödiga klyftor mellan människor.

 

Soad_token

 

Tror du att man har slöja för att man är självmordsbombare eller? Du tror väl inte dem har den för och gömma bomben eller något där? Slöjan har man eftersom man inte vill visa sig för andra främmande män än ens släkt bara och familj.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Mer än du? Nja det kan finnas vissa avlägsnadelar av världen som "behöver" religonen, men våldigt få, och dom länder (områden) som är mest religösa är ofta inte i ett behöv av religonen. Där har den blivit missvisande och präster börjar lära ut felaktiga saker i religonen namn. Se på de arabiska muslimerna med sina självmordsbombare och slöjor osv. Nu säger jag absolut inte att alla musliner eller araber (långt ifrån) är sådanna, men det finns en stor del som har blivit förledda. Pga religon, pluss att det skapar onödiga klyftor mellan människor.

 

Soad_token

Tror du att man har slöja för att man är självmordsbombare eller? Du tror väl inte dem har den för och gömma bomben eller något där? Slöjan har man eftersom man inte vill visa sig för andra främmande män än ens släkt bara och familj.

 

Nej jag vet att man inte har slöja för att man är självmordbombare, det min poäng var (dock har faktiskt inte slöjor något med det att göra, ber om ursäkt för det) att folk som blir självmordsbombare har blivit missvisade av präster som förklarar koranen på ett felaktigt sätt. Om dom äns använder sådant som står där. Man har flera gånger kunnat visa att väldigt många som inte kan läsa "vet" vad som står i koranen. Och dom kan läsa koranen säger att det inte alls är som många av dom missvisade tror.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det stämmer inte riktigt. Majoriteten av självmordsbombarna gör det för sina familjer. En familj som har det dåligt ställt och behöver pengar. Man dör inte för Allah utan för sin familj.

Ok. nu ska jag vara super tydlig. Människor i de arabiska delarna av världen kan sällan läsa, dom litar på vad prästerna säger om koranen (det finns också folk som inte är muslimer jag vet). Prästerna har en enorma makt och kan därför lura folket till nästan vad dom vill. Det har dom också tyvär lyckats med. Det jag menade var att folket som blivit lurade kan kvara självmordsbombare, självmordbombarna kanske gör det för sina familjer men dom har blivit lurade till att det är ok enligt koranen att spränga sig själv i luften. Nu säger jag inte att det är den enda anledningen, eller att alla muslimer är sådanan eller att alla i arabiska länderna är muslimer. Men det jag säger är att Religonen skapar väldigt ofta problem nu när världen är så "liten".

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte imamerna som har hjärntvättat dem. Det är från födseln dem lever i en extrem terrorgrupp och det värsta man kan få i sin uppväxt från födseln är att se hur man dödar människor, och barn har svårt och tänka på sånt och går på sånt ofta. Det finns mycket terrorläger och skolor i länder som Pakistan, Afganistan, Iran och det är dem man borde gå på och inte oskyldiga civila!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...