Ozoon Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 Vad lär ni er i skolan nuförtiden egentligen?Vad menar du med det? Jag lärde mig sånthär i typ 4an kanske. :huh: Det jag menar, jag lärde mig det i 3an lr nåt, sen var det ju KRAV på att man skulle kunna det i 7an eller 8an.så varför kan inte folk det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst InTech Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 Detta är första året vi kör och kollar på romerska siffror, hade det i förra kapitlet, Men är inte typ 555 IVI Eller IVV ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 Vad lär ni er i skolan nuförtiden egentligen? Vad menar du med det? Jag lärde mig sånthär i typ 4an kanske. :huh: Det jag menar, jag lärde mig det i 3an lr nåt, sen var det ju KRAV på att man skulle kunna det i 7an eller 8an. så varför kan inte folk det? Folk kan allt mindre matte. Go figure.Själv så lärde jag mig nada i grundskolans matematik, sen på gymnaset smäller man av pga takten om man jämför. Detta är första året vi kör och kollar på romerska siffror, hade det i förra kapitlet, Men är inte typ 555 IVI Eller IVV ? Om du menar 555 som i femhundafemtiofem så är det verkligen inte IVI eller IVV. IVI går inte alls ihop för det betyder I-V+I=V vilket är 5-1+1=5 what so ever. IVV är I-V+V=IX, vilket i siffror blir 5-1+5=9. Då skriver man bara IX vilket är 10-1. 555 skrivs DLV. D=500; L=50; V=5. "Oj va svårt." Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Papegojskit Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 Hur skriver man 666? ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 DCLXVI = 500+100+50+10+5+1 = 666 Vadå troru inte på att jag tycker det är lätt? :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Papegojskit Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 DCLXVI = 500+100+50+10+5+1 = 666 Vadå troru inte på att jag tycker det är lätt? :P Yay, hail s*tan typ. Nej, jag bara undrade. Tackelitack myrstack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.