Jack93 Skrivet 6 November 2007 Rapport Skrivet 6 November 2007 Hej. Här kommer en tutorial där jag går igenom hela config.lua filen (8.0 DevLand). Allt som är skrivet med lite tjockare text är förklaringar. Det viktigaste som många glömmer i sina tutorials är hur man sätter igång. Börja med att öppna config.lua med Anteckningar. Då säger nog många "jag använder notepad istället". Jag tycker inte att det spelar någon roll. -------- config.lua -------- -- Config file for OTServ -- ---------------------------- -- data directory location datadir = "data/" Visar vilken mapp alla filer ligger i. Behöver inte ändras -- map location map = "data/world/Map.otbm/Map.otx" Visar vilken mapp som "världen" ligger i. -- mapkind -- options: OTBM for binary map, XML for OTX map mapkind = "OTBM/OTX" Här bestämmer du vilken filtyp av "världen" du ska ha. Själv använder jag OTBM. -- map store location (for XML only) mapstore = "data/world/Map-mapstore.xml" Mapstore ska finnas där "världen" är. Vet inte 100% vad den är till för. -- house store location (for XML only) housestore = "data/world/Map-housestore.xml" Mapstore sparar informationen om vilka som äger husen och vad de har i dem. Låt den XML filen ligga i world mappen också. -- bans storage (for XML only) banIdentifier = "data/bans.xml" Här sparas all infomation om vilka som har blivit avstängda (banned). -- server name servername = "Skriv namnet på din server här." -- server location location = "Sweden" Landet som servern ligger i. -- server ip (the ip that server listens on) ip = "här fyller du i din globala IP adress." Tips: Du kan hitta din globala ip adress här. -- server port (the port that server listens on) port = "7171" Vilken port som ska vara öppen för att folk ska kunna komma in på din server. Lämna den på 7171. -- server url url = "Serverns officiella hemsida." -- server owner name ownername = "Namnet på han/hon som äger servern" -- server owner email owneremail = "Han/Hon som äger serverns email." -- world type -- options: pvp, no-pvp, pvp-enforced worldtype = "pvp" Här väljer du om det ska vara pvp, no-pvp eller pvp-enforced -- exhausted time in ms (1000 = 1 second) for none-aggressive spells/weapons exhausted = 1000 Här skriver du hur snabbt man blir "anfådd" av icke-aggresiva magier. Exempel: magier som healar. Allting skrivs i millisekunder. Några exempel är 1000=1 sek, 500=½ sek, 1500=1½ sek. -- exhausted time in ms (1000 = 1 second) for aggressive spells/weapons fightexhausted = 1000 Samma som ovan fast för aggresiva magier. -- how many ms to add if the player is already exhausted and tries to cast a spell (1000 = 1 second) exhaustedadd = 0 Hur många millisekunder man lägger till om en person redan är "anfådd" och försöker använda fler magier. -- how long does the player has to stay out of fight to get pz unlocked in ms (1000 = 1 second) pzlocked = 10*1000 Här ändrar du hur länge man måste vara utanför en strid för att kunna gå in i ett protection zone område -- set to 0 = disabled (default), 1 = enabled enablehotkeys = 1 Vill du att dina spelare ska kunna använda hotkeys? Skriv då enablehotkeys = 1. -- minimum amount of time between actions ('Use') (1000 = 1 second) minactioninterval = 1000 Hur mycket tid innan man kan "använda" en sak igen. I millisekunder igen. -- minimum amount of time between extended actions ('Use with...') (1000 = 1 second) minactionexinterval = 1000 Samma sak fast när man "använder med". Millisekunder. -- how many messages player can span before get muted maxmessagebuffer = 10 Hur många medelanden en person kan säga innan han blir "muted". despawnragne = 2 Förstår inte riktigt den här. Men lämna den på 2 despawnradius = 50 Samma sak här. Lämna den på 50 -- house rent period -- options: daily, weekly, monthly houserentperiod = "monthly" Hur ofta spelarna ska betala för sina husräntor. -- motd (the message box that you sometimes get before you choose characters) motd = "Medelandet man får ibland innan man loggar in. MOTD (Messege of the day.)" motdnum = "1" -- login message loginmsg = "Det medelande som står i chattrutan när man loggar in." -- how many logins attempts until ip is temporary disabled -- set to 0 to disable logintries = 0 Det här är hur många gånger man kan logga in innan man blir avständ under en kort stund. Jag brukar lämna den på disabled, men om ni själva inte vill får ni klura ut resten själva. -- how long the retry timeout until a new login can be made (without disabling the ip) retrytimeout = 0 -- how long the player need to wait until the ip is allowed again logintimeout = 0 -- allow clones (multiple logins of the same char) -- options: 0 (no), 1 (yes) allowclones = 0 Vill du låta dina spelare logga in som cloner? 1= Ja, 2= Nej. -- max number of players allowed maxplayers = "40" Hur många spelare får vara inne på din server? Resten här är för AAC (Automatic Account Creator) hemsidor. Så det skippar jag att berätta. Om du ändå gör en hemsida tror jag nog du kan ändra där själv. Oftast behövs det inte ändras något. -- SQL type -- options: mysql sql_type = "mysql" --- MySQL part (ignore if you are using SQLite) sql_host = "localhost" sql_user = "root" sql_pass = "" sql_db = "otserv" --- SQLite part (ignore if you are using MySQL) sqlite_db = "db.s3db" ------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------- Configuration ------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------------- -- world name (shows in the character list) worldname = "Namn på din server. Man kommer se det i character list. Exempel: GM Fuska (Fuskland)." -- time to save the server (default = 5) autosave = 5 Hur ofta servern sparar allt som händer. Tror det står i minuter. -- anti-afk - maximum idle time to kick player (1 = 1min) kicktime = 1 Hur länge man kan stå AFK utan att kickas från servern. -- how many summons player can have maxsummons = 2 Hur många summons en spelare kan ha på samma gång. -- maximum items in depot maxdepotitems = 1000 Just nu säger talet 1000 att man får ha högst tusen saker i sin depot. -- learn spells (yes/no) learnspells = "yes" Lära sig magier av npc? Då svarar du Ja. Om du vill att alla dina spelare ska kunna alla innan svarara du Nej. -- do you want everyone to have premium freepremium = "no" Vill du att alla spelare ska ha gratis premium för alltid? -- how many mana grow in 1 min sleep bedregen = 15 Hur mycket mana får du för att sova i 1 minut? -- Price for each SQM when buying a house houseprice = 250 Priset per SQM (Square Meter = 1 ruta) i ett hus. -- level to buy a house houselevel = 15 Level för att köpa ett hus. -- maximum death entries per player maxdeathentries = 5 Hur mycket information som sparas varje gång en spelare dör. Exempel: Dör han 5 gånger för första gången sparas alla i hans XML fil. När han dör för sjätte gången försvinner den äldsta informationen. Och så fortsätter det. -- time, what player need wait to open body, if he not kill this creature (in seconds) ownerloot = 10 Hur lång tid måste han som inte dödade monstret vänta innan han kan öppna kroppen (i sekunder). -- players with that and lower lvl's cant be attacked protectlevel = 20 Spelare i level 1-20 kan inte bli PK:ade -- color o exp above player expcolor = 35 När man får experience ser man antalet exp man får ovanför sig. 35 = vit. -- remove distance ammunition (yes/no) removedistance = "no" Ta bort så att det räcker med en pil/bolt? No = Tar bort. Yes = Tvärtom. ------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------- Multipliers ----------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------- -- experience multiplier (how much faster you got exp from monsters) rate_exp = 10 10 = 10 gånger vanliga tibia. -- monster lootrating (how much faster you get items from monsters) rate_loot = 10 10 = 10 gånger större chance att få bra loot i monster -- skill multiplier (another multiplier in data/vocations.xml) rate_skill = 10 Samma. Går även att ändra manuelt i vocations.xml -- manaspent multiplier (another multiplier in data/vocations.xml) rate_magic = 1 Samma. Går även att ändra manuelt i vocations.xml -- spawn multiplier rate_spawn = 1 Lämna denna på 1. Om du tar 2 spawnar det två monster i samma spawn istället för 1. Spawns ändrar du i mapeditor. --------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------- Skull System ----------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------- -- time to lose a white skull (1 = 1 minute) whitetime = 15 Tid för att förlora den vita skallen. I minuter. -- time to lose one frag (1 = 1 hour) fragtime = 1 Tid för att tappa en frag. -- ban unjust, how many frags you need to get banned (1 = 1 frag) banunjust = 9 Hur många frags du behöver för att bli bannad. -- red skull unjust, how many frags you need to get a red skull (1 = 1 frag) redunjust = 5 Hur många frags du behöver för att få en röd döskalle. -- bantime, for how long the player is banned (1 = 1 hour) bantime = 24*1 Hur länge du är bannad. -------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------- GM access rights ------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------- Access är typ rätten att kunna någonting. Sedan ändrar du i XML filerna. Exempel. GM Oliver har access 3 medan den vanlige spelaren Peter har access 0. -- access to walk into houses and open house doors accesshouse = 3 -- access to login without waiting in the queue or when server is closed accessenter = 1 -- access to ignore damage, exhaustion, cap limit and be ignored by monsters accessprotect = 3 -- access to broadcast messages and talk in colors (#c blabla - in public channels) accesstalk = 1 -- access to move distant items from/to distant locations accessremote = 3 -- access to see id and position of the item you are looking at accesslook = 2 Hoppas du hade nytta av detta. För lång tid tog det... ;) :)
Zaff Skrivet 6 November 2007 Rapport Skrivet 6 November 2007 Jeflar vad du vill kunna hjalpa till med OT. Men tyvarr sa kan du inte allt om du nu tror de :P (Inte illa menat.) Men detta e bra for sma kiddies som nyss har borjat med OT. Kan inte skriva dom tre sista bokstaverna i Svenska Alfabetet cuz jag e i England. Fattar ni? E i England. f*n va dalig humor -.- Aja jag borde inte skrivit detta.
Jack93 Skrivet 7 November 2007 Författare Rapport Skrivet 7 November 2007 Jeflar vad du vill kunna hjalpa till med OT. Men tyvarr sa kan du inte allt om du nu tror de :P (Inte illa menat.) Men detta e bra for sma kiddies som nyss har borjat med OT. Kan inte skriva dom tre sista bokstaverna i Svenska Alfabetet cuz jag e i England. Fattar ni? E i England. f*n va dalig humor -.- Aja jag borde inte skrivit detta. haha. jag tror inte jag kan allt ^^ jag vill bara hjälpa till eftersom jag själv minns hur jobbigt det var när man precis börjat med ot. och precis! det är bara för nybörjare xD
Gäst Aso100 Skrivet 8 November 2007 Rapport Skrivet 8 November 2007 hej hej! lol onödig tråd snälla du anmäl inte mig! PLZZ! .............. (lite bra för noobs (Newbies) )
Jack93 Skrivet 9 November 2007 Författare Rapport Skrivet 9 November 2007 lol att ingen fattar att denna tråden är för newbies. :P
Rekommendera inlägg