ArgSnickare Skrivet 14 December 2007 Rapport Skrivet 14 December 2007 (redigerat) internetet på min dator har slutat att funka men det funkar på dom andra datorerna som är kopplade till samma modem/router. Jag felsökte i MSN och det stod att min Gateway inte funkade så jag googlade lite (på en annan dator) och hittade ett sätt att ändra min gateway. men när jag skulle ändra så skulle man skriva in IP, Nätmask och Gateway och dom är inga problem men sen skulle man skriva in "Önskad DNS-Server" och "Alternativ DNS-Server" och jag vet inte ens vad det är så jag fattar inte vad jag ska skriva in! men jag vet vad ja ska skriva på IP, nätmask och gateway. hjälp mig tack! fråga gärna om ni inte fattar! Redigerat 14 December 2007 av 940220 Citera
Ozoon Skrivet 14 December 2007 Rapport Skrivet 14 December 2007 skriv routerns ip, borde funka^^ den har ändå DNS från ISP i sitt minne/config. Citera
Boffaroffe Skrivet 14 December 2007 Rapport Skrivet 14 December 2007 skriv routerns ip, borde funka^^ den har ändå DNS från ISP i sitt minne/config. Beror helt på om han har en switch eller router :p På "Alternativ DNS-server" brukar man skriva din ISP's adress. Inget måste. Men om din router skulle kurka ihp så är det bra. Dessutom så tycker jag inte du ska skriva in din IP/mask/gateway/dns. Använd "Ta emot ip-adress automatiskt" samt samma sak på DNS. Om din ISP har en DHCP server som delar ut en ny ip-adress om din gamla är upptagen så kan det bli komplikationer om du försöker välja en IP-adress som redan finns ute på internet. Mitt tips till dig är att starta om din router/switcher och sätta tillbaka att du får din ip-adress automatiskt. Citera
Ozoon Skrivet 14 December 2007 Rapport Skrivet 14 December 2007 Boffaroffe> skrev ju faktiskt router i inlägget ;) ja, har du switch får du skriva in DNS som din ISP ger dig, men som boffaroffe säger så om du har en router med DHCP(som varenda router har) så är det den som spunkar och inte din dator om du inte får internet^^ Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.