Hoppa till innehåll

Nintendo Historia!


Davidfreak

Rekommendera inlägg

Nintendos Historia

 

1889

Fusajiro Yamauchi började producera japanska spelkort, så kallade ”Hanafuda”, i Kyoto.

 

1902

Mr. Yamauchi startade produktionen av de första västerländska spelkorten i Japan. Dessa skulle till en början endast säljas utanför Japan, men blev populära såväl i Japan som i resten av världen.

 

1933

Bildade det publika bolaget Yamauchi Nintendo & Co.

 

1947

Grundade distributionsföretaget Marufuku Co. Ltd.

 

1950

Hiroshi Yamauchi tog över rollen som president och ledde tillverkningsbolaget Yamauchi Nintendo & Co.

 

1951

Ändrade företagets namn till Nintendo Playing Card Co. Ltd.

 

1952

De gemensamma fabrikerna delades upp i Kyoto, Japan.

 

1953

Blev först med att lyckas massproducera spelkort av plast i Japan.

 

1959

Började sälja spelkort med motiv från Walt Disney-figurer, vilket öppnade en ny marknad för spelkort riktade mot barn. Spelkortsavdelningen växte lavinartat!

 

1962

Noterade aktier på Osaka- och Kyoto-börsens andra sektion.

 

1963

Ändrade företagets namn till Nintendo Co., Ltd och började tillverka spel som komplement till spelkorten.

 

1969

Expanderade och förstärkte avdelningen för spel och byggde en produktionsfabrik i Uji City, en förort till Kyoto i Japan.

 

1970

De noterade aktierna flyttades till Osaka-börsens första sektion. Ombyggnaden och expanderingen av huvudkontoret blev klart. Startade försäljningen av Beam Gun-serien med optisk elektronik. Introducerade elektronisk teknologi i leksaksbranschen för första gången i Japan.

 

1973

Utvecklade lerduveskytte med laserteknik i Japan, som överträffade bowling som den största fritidssysselsättningen.

 

1974

Utvecklade ett bildprojektionssystem och började använda 16 millimeter filmprojektion i spelhallar. Exporterade dem till Amerika och Europa.

 

1975

Utvecklade i samarbete med Mitsubishi Electric ett videospelssystem som använde sig av videobandspelare. Endast för den japanska marknaden.

 

1976

Introducerade mikroprocessorn i videospelssystemet.

 

1977

Utvecklade TV-spel för hemmabruk i samarbete med Mitsubishi Electric. Utvecklade Nintendos första TV-spelsmaskin för hemmabruk – ”TV Game 15” och ”TV Game 6”.

 

1978

I mars lanserade Nintendo ett enkelt arkadspel baserat på brädspelet Othello, kallat Computer Othello. På en svart skärm med endast en färg (grön) ersattes de vita och svarta Othello-brickorna med fyrkants- och plussymboler. Computer Othello hade ingen joystick, bara tio färgade knappar per spelare.

 

1979

Minoru Arakawa, svärson till den dåvarande japanske Nintendo-chefen Hiroshi Yamauchi, öppnade Nintendo of America i New York City. Nintendo startade en division för myntbaserade spel.

 

1980

Annonserade ett helägt dotterbolag – Nintendo of America Inc. – i New York. Började sälja ”GAME & WATCH”, det första portabla LCD-spelet med mikroprocessor, i Japan.

 

Nintendos artist Shigeru Miyamoto skapade spelet Donkey Kong. Spelets hjälte, som från början kallades Jumpman, var en kort och tjock snickare som försökte rädda sin flickvän Pauline från en galen apa. Jumpman döptes senare om, i samband med att Nintendo of America flyttade sitt huvudkontor. Då Jumpman liknade kontorets hyresvärd, Mario Segali, döptes han om till ”Mario”.

 

1981

Utvecklade och började distribuera det myntbaserade videospelet Donkey Kong över hela världen. Donkey Kong blev snabbt branschens snabbast säljande individuella myntbaserade spelmaskin.

 

1983

Byggde en ny fabrik i Uji City för att öka produktionskapaciteten och göra det lättare att expandera företaget. I juli noterades aktierna på Tokyo-börsens första sektion. Började arbeta med TV-spelsmaskinen ”Family Computer” (Famicom), som använde en specialdesignad CPU (Custom Processing Unit) och PPU (Picture Processing Unit).

 

1984

Utvecklade och började sälja det unika myntbaserade spelet ”VS. System”, med två skärmar.

 

Lanserade Famicom i Japan. Famicom döptes om till Nintendo Entertainment System – NES – när det lanserades i resten av världen. Speltitlar till Famicom inkluderade Excitebike, Super Mario Bros., Metroid, The Legend of Zelda och Punch-Out!!. Mario och hans bror Luigi blev lika populära som NES och NES-spelet Super Mario Bros. blev en storsuccé över hela världen. Undersökningar visade att barn kände igen Mario minst lika väl som Musse Pigg och Snurre Sprätt.

 

1986

Nintendo Entertainment System lanserades i Europa. Tack vare klassiska spel som Super Mario Bros., The Legend of Zelda och Excitebike blev NES snabbt en stor succé och en ”måste-ha-pryl” i hem över hela kontinenten.

 

Nintendo utvecklade och började sälja ”Family Computer Disk Drive System”, ett tillbehör som expanderade funktionerna i Family Computer, i Japan. I Japan började man även installera Disk Writer – ett system som kunde skriva över information i mjukvaran.

 

1987

Sponsrade Family Computer ”Golf Tournament” i Japan – ett kommunikationstest som använde det publika telefonnätet och faxsystem för att bygga ett nätverk för Family Computer.

 

1988

Forskade fram och utvecklade en ”Hands Free”-handkontroll, vilket gjorde NES tillgängligt till många fler Nintendo-fans. Spelbiblioteket till NES växte till 65 titlar, vilket breddade intresset och gjorde fler vuxna intresserade.

 

1989

Introducerade Game Boy, det första portabla spelsystemet med utbytbara kassetter, i Japan.

 

1990

I Japan satte 16-bitsmarknaden igång när Super Famicom hade release under hösten, medan Game Boy lanserades i Europa och grundade vad som skulle bli en enorm succé för Nintendos bärbara spelmaskin.

 

I juni etablerades Nintendo of Europe – ett av Nintendo helägt dotterbolag – med säte i Grossostheim, Tyskland.

 

1992

I juni lanserades Super Nintendo Entertainment System (Super Famicom) i Europa. Spelmaskinen har nu sålts i över 46 miljoner exemplar över hela världen. I Japan hade Super NES Super Scope release, samt Mario Paint tillsammans med tillbehöret Super NES Mouse. Den hett efterlängtade Zelda-uppföljaren, The Legend of Zelda: A Link to the Past, lanserades till Super NES.

 

1993

Premiär för Super FX-chipet, vilket innebar en revolution för TV-spelsteknologin. Det första spelet som använde sig av Super FX-chipet, Star Wing, lanserades i april.

 

Nintendo of Netherlands etablerades, och Nintendo-produkter som tidigare distribuerats och hanterats av Bandai i Nederländerna lämnades över. Andra dotterbolag etablerades också i Frankrike, Storbritannien, Spanien, Belgien och Australien.

 

1994

Tillbehöret Super Game Boy lanserades, vilket utökade antalet spel som kunde spelas på Super NES. Allas favorithjältinna, Samus, återvände i en annan efterlängtad uppföljare – Super Metroid.

 

Nintendo hjälpte till att bana väg för utveckling och implementering av en branschtäckande åldersmärkning i USA. Under det här året introducerades också ett spel som skulle sätta en ny standard för TV-spel – genom att använda patenterad Advanced Computer Modeling (ACM)-grafik ägde Donkey Kong Country den amerikanska julhandeln!

 

Nintendo Gateway, som innebar att Super NES-enheter och ett urval av Super NES-spel placerades i flygplan för passagerarnas nöje, lanserades framgångsrikt.

 

1995

Tack vare den enorma succén med Donkey Kong Country introducerades ACM-grafik till Game Boy i och med Donkey Kong Land. Förutom detta tillskott introducerades Play It Loud!-serien – Game Boy-enheter med färgade skal. ACM-grafik gjorde ett nytt framträdande på Super NES i och med konverteringen av arkadspelssuccén Killer Instinct.

 

I Japan började Nintendo sälja SatellaView-adaptern till Super Famicom, vilket möjliggjorde att systemet kunde ta emot digital information från satellit. Samtidigt introducerade Nintendo det Virtual Reality-liknande 32-bitssystemet Virtual Boy.

 

Nintendo stillade plattformsfantasternas törst i och med releasen av Yoshi’s Island: Super Mario World 2. Man lyckades även förbättra ACM-grafikens kvalitet inför lanseringen av Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest.

 

Det här året kom Cruis’n USA och Killer Instinct till de lokala spelhallarna.

 

Firade en miljard sålda spelkassetter!

 

1996

Den 23 juni lanserades Nintendo 64 i Japan. Tusentals människor köade för att bli de första att få uppleva världens första äkta 64-bitsspelmaskin för hemmabruk. Över 500 000 enheter såldes den första dagen och många utnämnde Super Mario 64 till ”det bästa TV-spelet genom tiderna”! En annan stor spellansering ägde rum tidigt i september, då Nintendo introducerade Game Boy pocket – en smidigare, 30 % mindre version av världens mest populära bärbara spelmaskin.

 

Det tredje spelet i Donkey Kong Country-serien – Donkey Kong Country 3: Dixie Kong’s Double Trouble lanserades.

 

Pokémon, ett nytt spelfenomen till Game Boy, lanserades i Japan den 26 februari.

 

1997

I mars lanserades Nintendo 64 i Europa och såldes i 2,3 miljoner exemplar det första året. Nintendo introducerade Rumble Pak, ett tillbehör som gjorde det möjligt för spelarna att känna verkliga vibrationer från spelen.

 

1998

Nintendo introducerade Game Boy Color och de innovativa tillbehören Game Boy Camera och Game Boy Printer, vilket innebar en pånyttfödelse för den mest långlivade succén i den interaktiva underhållningens historia. Game Boy Color gavs ut i två färger: lila och genomskinlig lila.

 

I och med releasen av Banjo-Kazooie till Nintendo 64 ökade den ständigt växande listan av populära Nintendo-karaktärer.

 

Det mest efterlängtade TV-spelet någonsin – The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 64 – lanserades, satte en ny standard och slog alla förhandsbokningsrekord.

 

1999

Nintendo lanserade Pokémon i Europa den 8 oktober. Pokémon var nu ett världsomspännande fenomen.

 

Nintendo expanderade biblioteket av högkvalitativa spel med titlar som Pokémon Snap och Pokémon Pinball, där det sistnämnda innehöll en inbyggd skakfunktion. Hits som Star Wars Episode 1: Racer, Mario Golf och Donkey Kong 64 lanserades.

 

Under sommaren expanderade Game Boy Color-kollektionen med de nya skalfärgerna röd, grön, gul och blå.

 

Nintendo tillkännagav sina planer för ett nytt spelsystem som skulle använda en IBM Gekko-processor och Matsushitas unika DVD-teknologi.

 

2000

Nintendos Game Boy blev den mest populära spelmaskinen någonsin då försäljningen passerade 100 000 000-strecket. Samtidigt fortsatte Pokémon att vara ett världsomspännande fenomen då Nintendo firade succén med att lansera ”Pikachu Nintendo 64” i begränsad upplaga. Nintendo 64-biblioteket fick fler klassiker som till exempel The Legend of Zelda: Majora’s Mask, Ridge Racer 64 och Mario Tennis.

 

Nintendo of Netherlands blev ansvarigt för både den belgiska och den nederländska marknaden, och ändrade namn till Nintendo Benelux.

 

Nintendo flyttade sitt japanska huvudkontor till Minami-ward i Kyoto, Japan.

 

2001

Nintendo UK etablerades i januari och ett nytt kontor öppnades i Slough, Berkshire i Storbritannien. Detta banade väg för en ny line-up av Pokémon-karaktärer som introducerades i Europa i och med Pokémon Gold & Silver till Game Boy Color. De två spelen lanserades samtidigt, den 6 april. Under lanseringsveckan såldes en miljon enheter av Pokémon Gold & Silver, vilket gjorde dem till de snabbast säljande spelen i Europa, någonsin.

 

Game Boy Advance lanserades den 21 mars i Japan, den 11 juni i USA samt den 22 juni i Europa (till Sverige kom den redan den 21 juni) och fastställde sin position som den snabbast säljande spelmaskinen någonsin. 500 000 enheter såldes under den första veckan i Europa. Nintendos egna Game Boy Advance-spel Super Mario Advance, F-Zero: Maximum Velocity och kurukuru kururin gjorde även de stor succé.

 

Nintendo GameCube lanserades den 14 september i Japan och den 18 november i Nordamerika. 2,7 miljoner enheter hade skeppats till och med december, av vilka 95 % sålde igenom. Försäljningsframgångarna för Luigi’s Mansion och Super Smash Bros. Melee gjorde dem till spelmaskinens flaggskepp.

 

Game Boy Advance Card-e Reader lanserades i Japan den 1 december och gav det bärbara spelandet en helt ny mening. Spelinformation som lagrats på Card-e-korten via streckkoder kunde läsas av Card-e Reader och flyttas över till Game Boy Advance.

 

2002

Nintendo Italia etablerades den 2 januari och ett nytt kontor öppnades i Milano i Italien.

 

Game Boy Advance – nu även tillgänglig i svart och platinafärg – passerade fem miljoner sålde enheter i Europa.

 

Världens minsta spelmaskin, Pokémon mini, lanserades i Europa den 15 mars tillsammans med fyra spel, däribland Pokémon mini Party och Pokémon mini Pinball.

 

Den 22 februari tillkännagav Nintendo, Sega och Namco att de tillsammans utvecklade 3D-grafikchipet ”TRIFORCE”, som skulle användas i nästa generations arkadspelsmaskiner.

 

Nintendo GameCube lanserades i Europa den 3 maj (en miljon enheter fanns tillgängliga till ett rekommenderat pris av 199 Euros styck) tillsammans med cirka 20 spel, som därefter fick sällskap av det spektakulära Mario-äventyret Super Mario Sunshine, den revolutionerande trådlösa handkontrollen WaveBird och över 100 andra spel i alla tänkbara genrer.

 

2003

Den 28 mars introducerades Nintendo Game Boy Advance SP – en uppgraderad version av Game Boy Advance med bakgrundsbelyst skärm och uppladdningsbart batteri – i Europa.

 

The Legend of Zelda: The Wind Waker hade premiär under våren och i slutet av året var det äntligen dags för Mario Kart: Double Dash!! till Nintendo GameCube. Däremellan hade ett gäng nya Pokémon tagit Europa i besittning i och med Pokémon Ruby & Sapphire till Game Boy Advance.

 

2004

I januari utannonserade Nintendo sitt nya ”mystiska” spelsystem Nintendo DS, en bärbar maskin med dubbla skärmar som kort därefter attraherade spelutvecklare över hela världen. Under hösten lanserades Pokémon FireRed & LeafGreen till Game Boy Advance, och Pokémon-fenomenet bara fortsatte. Dessutom kom musikspelet Donkey Konga till Nintendo GameCube och dess bongokontroller gav upphov till nya spelmöjligheter. 2004 var också året med många specialutgåvor av Game Boy Advance: Tribal Edition (juni), Classic NES Edition (juli), Limited Pink Edition (oktober), Zelda Limited Edition (november) och Mario Limited Edition (november) lanserades i Europa. Mot slutet av året hade den dubbelskärmade bärbara spelmaskinen Nintendo DS release i USA och Japan, och blev direkt en succé. Det nya spelsystemet erbjöd också touch screen-kontroll, trådlöst flerspelarläge och bakåtkompabilitet med Game Boy Advance-spel.

 

2005

Den 11 mars lanserades Nintendo DS i Europa och blev direkt en succé. Fram till och med juni hade det sålts en miljon enheter bara i Europa. Under det här årets Electronic Entertainment Expo (E3) demonstrerades Game Boy Micro och releasen skedde i november. Den extremt stiliga Game Boy Micro är bara cirka 10 centimeter bred och 5 centimeter hög, och har en kristallklar samt bakgrundsbelyst skärm, utbytbara skal och är kompatibel med alla existerande Game Boy Advance-spel.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nintendos Historia

 

1889

Fusajiro Yamauchi började producera japanska spelkort, så kallade "Hanafuda", i Kyoto.

 

1902

Mr. Yamauchi startade produktionen av de första västerländska spelkorten i Japan. Dessa skulle till en början endast säljas utanför Japan, men blev populära såväl i Japan som i resten av världen.

 

1933

Bildade det publika bolaget Yamauchi Nintendo & Co.

 

1947

Grundade distributionsföretaget Marufuku Co. Ltd.

 

1950

Hiroshi Yamauchi tog över rollen som president och ledde tillverkningsbolaget Yamauchi Nintendo & Co.

 

1951

Ändrade företagets namn till Nintendo Playing Card Co. Ltd.

 

1952

De gemensamma fabrikerna delades upp i Kyoto, Japan.

 

1953

Blev först med att lyckas massproducera spelkort av plast i Japan.

 

1959

Började sälja spelkort med motiv från Walt Disney-figurer, vilket öppnade en ny marknad för spelkort riktade mot barn. Spelkortsavdelningen växte lavinartat!

 

1962

Noterade aktier på Osaka- och Kyoto-börsens andra sektion.

 

1963

Ändrade företagets namn till Nintendo Co., Ltd och började tillverka spel som komplement till spelkorten.

 

1969

Expanderade och förstärkte avdelningen för spel och byggde en produktionsfabrik i Uji City, en förort till Kyoto i Japan.

 

1970

De noterade aktierna flyttades till Osaka-börsens första sektion. Ombyggnaden och expanderingen av huvudkontoret blev klart. Startade försäljningen av Beam Gun-serien med optisk elektronik. Introducerade elektronisk teknologi i leksaksbranschen för första gången i Japan.

 

1973

Utvecklade lerduveskytte med laserteknik i Japan, som överträffade bowling som den största fritidssysselsättningen.

 

1974

Utvecklade ett bildprojektionssystem och började använda 16 millimeter filmprojektion i spelhallar. Exporterade dem till Amerika och Europa.

 

1975

Utvecklade i samarbete med Mitsubishi Electric ett videospelssystem som använde sig av videobandspelare. Endast för den japanska marknaden.

 

1976

Introducerade mikroprocessorn i videospelssystemet.

 

1977

Utvecklade TV-spel för hemmabruk i samarbete med Mitsubishi Electric. Utvecklade Nintendos första TV-spelsmaskin för hemmabruk – "TV Game 15" och "TV Game 6".

 

1978

I mars lanserade Nintendo ett enkelt arkadspel baserat på brädspelet Othello, kallat Computer Othello. På en svart skärm med endast en färg (grön) ersattes de vita och svarta Othello-brickorna med fyrkants- och plussymboler. Computer Othello hade ingen joystick, bara tio färgade knappar per spelare.

 

1979

Minoru Arakawa, svärson till den dåvarande japanske Nintendo-chefen Hiroshi Yamauchi, öppnade Nintendo of America i New York City. Nintendo startade en division för myntbaserade spel.

 

1980

Annonserade ett helägt dotterbolag – Nintendo of America Inc. – i New York. Började sälja "GAME & WATCH", det första portabla LCD-spelet med mikroprocessor, i Japan.

 

Nintendos artist Shigeru Miyamoto skapade spelet Donkey Kong. Spelets hjälte, som från början kallades Jumpman, var en kort och tjock snickare som försökte rädda sin flickvän Pauline från en galen apa. Jumpman döptes senare om, i samband med att Nintendo of America flyttade sitt huvudkontor. Då Jumpman liknade kontorets hyresvärd, Mario Segali, döptes han om till "Mario".

 

1981

Utvecklade och började distribuera det myntbaserade videospelet Donkey Kong över hela världen. Donkey Kong blev snabbt branschens snabbast säljande individuella myntbaserade spelmaskin.

 

1983

Byggde en ny fabrik i Uji City för att öka produktionskapaciteten och göra det lättare att expandera företaget. I juli noterades aktierna på Tokyo-börsens första sektion. Började arbeta med TV-spelsmaskinen "Family Computer" (Famicom), som använde en specialdesignad CPU (Custom Processing Unit) och PPU (Picture Processing Unit).

 

1984

Utvecklade och började sälja det unika myntbaserade spelet "VS. System", med två skärmar.

 

Lanserade Famicom i Japan. Famicom döptes om till Nintendo Entertainment System – NES – när det lanserades i resten av världen. Speltitlar till Famicom inkluderade Excitebike, Super Mario Bros., Metroid, The Legend of Zelda och Punch-Out!!. Mario och hans bror Luigi blev lika populära som NES och NES-spelet Super Mario Bros. blev en storsuccé över hela världen. Undersökningar visade att barn kände igen Mario minst lika väl som Musse Pigg och Snurre Sprätt.

 

1986

Nintendo Entertainment System lanserades i Europa. Tack vare klassiska spel som Super Mario Bros., The Legend of Zelda och Excitebike blev NES snabbt en stor succé och en "måste-ha-pryl" i hem över hela kontinenten.

 

Nintendo utvecklade och började sälja "Family Computer Disk Drive System", ett tillbehör som expanderade funktionerna i Family Computer, i Japan. I Japan började man även installera Disk Writer – ett system som kunde skriva över information i mjukvaran.

 

1987

Sponsrade Family Computer "Golf Tournament" i Japan – ett kommunikationstest som använde det publika telefonnätet och faxsystem för att bygga ett nätverk för Family Computer.

 

1988

Forskade fram och utvecklade en "Hands Free"-handkontroll, vilket gjorde NES tillgängligt till många fler Nintendo-fans. Spelbiblioteket till NES växte till 65 titlar, vilket breddade intresset och gjorde fler vuxna intresserade.

 

1989

Introducerade Game Boy, det första portabla spelsystemet med utbytbara kassetter, i Japan.

 

1990

I Japan satte 16-bitsmarknaden igång när Super Famicom hade release under hösten, medan Game Boy lanserades i Europa och grundade vad som skulle bli en enorm succé för Nintendos bärbara spelmaskin.

 

I juni etablerades Nintendo of Europe – ett av Nintendo helägt dotterbolag – med säte i Grossostheim, Tyskland.

 

1992

I juni lanserades Super Nintendo Entertainment System (Super Famicom) i Europa. Spelmaskinen har nu sålts i över 46 miljoner exemplar över hela världen. I Japan hade Super NES Super Scope release, samt Mario Paint tillsammans med tillbehöret Super NES Mouse. Den hett efterlängtade Zelda-uppföljaren, The Legend of Zelda: A Link to the Past, lanserades till Super NES.

 

1993

Premiär för Super FX-chipet, vilket innebar en revolution för TV-spelsteknologin. Det första spelet som använde sig av Super FX-chipet, Star Wing, lanserades i april.

 

Nintendo of Netherlands etablerades, och Nintendo-produkter som tidigare distribuerats och hanterats av Bandai i Nederländerna lämnades över. Andra dotterbolag etablerades också i Frankrike, Storbritannien, Spanien, Belgien och Australien.

 

1994

Tillbehöret Super Game Boy lanserades, vilket utökade antalet spel som kunde spelas på Super NES. Allas favorithjältinna, Samus, återvände i en annan efterlängtad uppföljare – Super Metroid.

 

Nintendo hjälpte till att bana väg för utveckling och implementering av en branschtäckande åldersmärkning i USA. Under det här året introducerades också ett spel som skulle sätta en ny standard för TV-spel – genom att använda patenterad Advanced Computer Modeling (ACM)-grafik ägde Donkey Kong Country den amerikanska julhandeln!

 

Nintendo Gateway, som innebar att Super NES-enheter och ett urval av Super NES-spel placerades i flygplan för passagerarnas nöje, lanserades framgångsrikt.

 

1995

Tack vare den enorma succén med Donkey Kong Country introducerades ACM-grafik till Game Boy i och med Donkey Kong Land. Förutom detta tillskott introducerades Play It Loud!-serien – Game Boy-enheter med färgade skal. ACM-grafik gjorde ett nytt framträdande på Super NES i och med konverteringen av arkadspelssuccén Killer Instinct.

 

I Japan började Nintendo sälja SatellaView-adaptern till Super Famicom, vilket möjliggjorde att systemet kunde ta emot digital information från satellit. Samtidigt introducerade Nintendo det Virtual Reality-liknande 32-bitssystemet Virtual Boy.

 

Nintendo stillade plattformsfantasternas törst i och med releasen av Yoshi's Island: Super Mario World 2. Man lyckades även förbättra ACM-grafikens kvalitet inför lanseringen av Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest.

 

Det här året kom Cruis'n USA och Killer Instinct till de lokala spelhallarna.

 

Firade en miljard sålda spelkassetter!

 

1996

Den 23 juni lanserades Nintendo 64 i Japan. Tusentals människor köade för att bli de första att få uppleva världens första äkta 64-bitsspelmaskin för hemmabruk. Över 500 000 enheter såldes den första dagen och många utnämnde Super Mario 64 till "det bästa TV-spelet genom tiderna"! En annan stor spellansering ägde rum tidigt i september, då Nintendo introducerade Game Boy pocket – en smidigare, 30 % mindre version av världens mest populära bärbara spelmaskin.

 

Det tredje spelet i Donkey Kong Country-serien – Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble lanserades.

 

Pokémon, ett nytt spelfenomen till Game Boy, lanserades i Japan den 26 februari.

 

1997

I mars lanserades Nintendo 64 i Europa och såldes i 2,3 miljoner exemplar det första året. Nintendo introducerade Rumble Pak, ett tillbehör som gjorde det möjligt för spelarna att känna verkliga vibrationer från spelen.

 

1998

Nintendo introducerade Game Boy Color och de innovativa tillbehören Game Boy Camera och Game Boy Printer, vilket innebar en pånyttfödelse för den mest långlivade succén i den interaktiva underhållningens historia. Game Boy Color gavs ut i två färger: lila och genomskinlig lila.

 

I och med releasen av Banjo-Kazooie till Nintendo 64 ökade den ständigt växande listan av populära Nintendo-karaktärer.

 

Det mest efterlängtade TV-spelet någonsin – The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 64 – lanserades, satte en ny standard och slog alla förhandsbokningsrekord.

 

1999

Nintendo lanserade Pokémon i Europa den 8 oktober. Pokémon var nu ett världsomspännande fenomen.

 

Nintendo expanderade biblioteket av högkvalitativa spel med titlar som Pokémon Snap och Pokémon Pinball, där det sistnämnda innehöll en inbyggd skakfunktion. Hits som Star Wars Episode 1: Racer, Mario Golf och Donkey Kong 64 lanserades.

 

Under sommaren expanderade Game Boy Color-kollektionen med de nya skalfärgerna röd, grön, gul och blå.

 

Nintendo tillkännagav sina planer för ett nytt spelsystem som skulle använda en IBM Gekko-processor och Matsushitas unika DVD-teknologi.

 

2000

Nintendos Game Boy blev den mest populära spelmaskinen någonsin då försäljningen passerade 100 000 000-strecket. Samtidigt fortsatte Pokémon att vara ett världsomspännande fenomen då Nintendo firade succén med att lansera "Pikachu Nintendo 64" i begränsad upplaga. Nintendo 64-biblioteket fick fler klassiker som till exempel The Legend of Zelda: Majora's Mask, Ridge Racer 64 och Mario Tennis.

 

Nintendo of Netherlands blev ansvarigt för både den belgiska och den nederländska marknaden, och ändrade namn till Nintendo Benelux.

 

Nintendo flyttade sitt japanska huvudkontor till Minami-ward i Kyoto, Japan.

 

2001

Nintendo UK etablerades i januari och ett nytt kontor öppnades i Slough, Berkshire i Storbritannien. Detta banade väg för en ny line-up av Pokémon-karaktärer som introducerades i Europa i och med Pokémon Gold & Silver till Game Boy Color. De två spelen lanserades samtidigt, den 6 april. Under lanseringsveckan såldes en miljon enheter av Pokémon Gold & Silver, vilket gjorde dem till de snabbast säljande spelen i Europa, någonsin.

 

Game Boy Advance lanserades den 21 mars i Japan, den 11 juni i USA samt den 22 juni i Europa (till Sverige kom den redan den 21 juni) och fastställde sin position som den snabbast säljande spelmaskinen någonsin. 500 000 enheter såldes under den första veckan i Europa. Nintendos egna Game Boy Advance-spel Super Mario Advance, F-Zero: Maximum Velocity och kurukuru kururin gjorde även de stor succé.

 

Nintendo GameCube lanserades den 14 september i Japan och den 18 november i Nordamerika. 2,7 miljoner enheter hade skeppats till och med december, av vilka 95 % sålde igenom. Försäljningsframgångarna för Luigi's Mansion och Super Smash Bros. Melee gjorde dem till spelmaskinens flaggskepp.

 

Game Boy Advance Card-e Reader lanserades i Japan den 1 december och gav det bärbara spelandet en helt ny mening. Spelinformation som lagrats på Card-e-korten via streckkoder kunde läsas av Card-e Reader och flyttas över till Game Boy Advance.

 

2002

Nintendo Italia etablerades den 2 januari och ett nytt kontor öppnades i Milano i Italien.

 

Game Boy Advance – nu även tillgänglig i svart och platinafärg – passerade fem miljoner sålde enheter i Europa.

 

Världens minsta spelmaskin, Pokémon mini, lanserades i Europa den 15 mars tillsammans med fyra spel, däribland Pokémon mini Party och Pokémon mini Pinball.

 

Den 22 februari tillkännagav Nintendo, Sega och Namco att de tillsammans utvecklade 3D-grafikchipet "TRIFORCE", som skulle användas i nästa generations arkadspelsmaskiner.

 

Nintendo GameCube lanserades i Europa den 3 maj (en miljon enheter fanns tillgängliga till ett rekommenderat pris av 199 Euros styck) tillsammans med cirka 20 spel, som därefter fick sällskap av det spektakulära Mario-äventyret Super Mario Sunshine, den revolutionerande trådlösa handkontrollen WaveBird och över 100 andra spel i alla tänkbara genrer.

 

2003

Den 28 mars introducerades Nintendo Game Boy Advance SP – en uppgraderad version av Game Boy Advance med bakgrundsbelyst skärm och uppladdningsbart batteri – i Europa.

 

The Legend of Zelda: The Wind Waker hade premiär under våren och i slutet av året var det äntligen dags för Mario Kart: Double Dash!! till Nintendo GameCube. Däremellan hade ett gäng nya Pokémon tagit Europa i besittning i och med Pokémon Ruby & Sapphire till Game Boy Advance.

 

2004

I januari utannonserade Nintendo sitt nya "mystiska" spelsystem Nintendo DS, en bärbar maskin med dubbla skärmar som kort därefter attraherade spelutvecklare över hela världen. Under hösten lanserades Pokémon FireRed & LeafGreen till Game Boy Advance, och Pokémon-fenomenet bara fortsatte. Dessutom kom musikspelet Donkey Konga till Nintendo GameCube och dess bongokontroller gav upphov till nya spelmöjligheter. 2004 var också året med många specialutgåvor av Game Boy Advance: Tribal Edition (juni), Classic NES Edition (juli), Limited Pink Edition (oktober), Zelda Limited Edition (november) och Mario Limited Edition (november) lanserades i Europa. Mot slutet av året hade den dubbelskärmade bärbara spelmaskinen Nintendo DS release i USA och Japan, och blev direkt en succé. Det nya spelsystemet erbjöd också touch screen-kontroll, trådlöst flerspelarläge och bakåtkompabilitet med Game Boy Advance-spel.

 

2005

Den 11 mars lanserades Nintendo DS i Europa och blev direkt en succé. Fram till och med juni hade det sålts en miljon enheter bara i Europa. Under det här årets Electronic Entertainment Expo (E3) demonstrerades Game Boy Micro och releasen skedde i november. Den extremt stiliga Game Boy Micro är bara cirka 10 centimeter bred och 5 centimeter hög, och har en kristallklar samt bakgrundsbelyst skärm, utbytbara skal och är kompatibel med alla existerande Game Boy Advance-spel.

Din vore kul och vet...

Btw ska inte detta va i nått annat forum??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nintendos Historia

 

1889

Fusajiro Yamauchi började producera japanska spelkort, så kallade "Hanafuda", i Kyoto.

 

1902

Mr. Yamauchi startade produktionen av de första västerländska spelkorten i Japan. Dessa skulle till en början endast säljas utanför Japan, men blev populära såväl i Japan som i resten av världen.

 

1933

Bildade det publika bolaget Yamauchi Nintendo & Co.

 

1947

Grundade distributionsföretaget Marufuku Co. Ltd.

 

1950

Hiroshi Yamauchi tog över rollen som president och ledde tillverkningsbolaget Yamauchi Nintendo & Co.

 

1951

Ändrade företagets namn till Nintendo Playing Card Co. Ltd.

 

1952

De gemensamma fabrikerna delades upp i Kyoto, Japan.

 

1953

Blev först med att lyckas massproducera spelkort av plast i Japan.

 

1959

Började sälja spelkort med motiv från Walt Disney-figurer, vilket öppnade en ny marknad för spelkort riktade mot barn. Spelkortsavdelningen växte lavinartat!

 

1962

Noterade aktier på Osaka- och Kyoto-börsens andra sektion.

 

1963

Ändrade företagets namn till Nintendo Co., Ltd och började tillverka spel som komplement till spelkorten.

 

1969

Expanderade och förstärkte avdelningen för spel och byggde en produktionsfabrik i Uji City, en förort till Kyoto i Japan.

 

1970

De noterade aktierna flyttades till Osaka-börsens första sektion. Ombyggnaden och expanderingen av huvudkontoret blev klart. Startade försäljningen av Beam Gun-serien med optisk elektronik. Introducerade elektronisk teknologi i leksaksbranschen för första gången i Japan.

 

1973

Utvecklade lerduveskytte med laserteknik i Japan, som överträffade bowling som den största fritidssysselsättningen.

 

1974

Utvecklade ett bildprojektionssystem och började använda 16 millimeter filmprojektion i spelhallar. Exporterade dem till Amerika och Europa.

 

1975

Utvecklade i samarbete med Mitsubishi Electric ett videospelssystem som använde sig av videobandspelare. Endast för den japanska marknaden.

 

1976

Introducerade mikroprocessorn i videospelssystemet.

 

1977

Utvecklade TV-spel för hemmabruk i samarbete med Mitsubishi Electric. Utvecklade Nintendos första TV-spelsmaskin för hemmabruk – "TV Game 15" och "TV Game 6".

 

1978

I mars lanserade Nintendo ett enkelt arkadspel baserat på brädspelet Othello, kallat Computer Othello. På en svart skärm med endast en färg (grön) ersattes de vita och svarta Othello-brickorna med fyrkants- och plussymboler. Computer Othello hade ingen joystick, bara tio färgade knappar per spelare.

 

1979

Minoru Arakawa, svärson till den dåvarande japanske Nintendo-chefen Hiroshi Yamauchi, öppnade Nintendo of America i New York City. Nintendo startade en division för myntbaserade spel.

 

1980

Annonserade ett helägt dotterbolag – Nintendo of America Inc. – i New York. Började sälja "GAME & WATCH", det första portabla LCD-spelet med mikroprocessor, i Japan.

 

Nintendos artist Shigeru Miyamoto skapade spelet Donkey Kong. Spelets hjälte, som från början kallades Jumpman, var en kort och tjock snickare som försökte rädda sin flickvän Pauline från en galen apa. Jumpman döptes senare om, i samband med att Nintendo of America flyttade sitt huvudkontor. Då Jumpman liknade kontorets hyresvärd, Mario Segali, döptes han om till "Mario".

 

1981

Utvecklade och började distribuera det myntbaserade videospelet Donkey Kong över hela världen. Donkey Kong blev snabbt branschens snabbast säljande individuella myntbaserade spelmaskin.

 

1983

Byggde en ny fabrik i Uji City för att öka produktionskapaciteten och göra det lättare att expandera företaget. I juli noterades aktierna på Tokyo-börsens första sektion. Började arbeta med TV-spelsmaskinen "Family Computer" (Famicom), som använde en specialdesignad CPU (Custom Processing Unit) och PPU (Picture Processing Unit).

 

1984

Utvecklade och började sälja det unika myntbaserade spelet "VS. System", med två skärmar.

 

Lanserade Famicom i Japan. Famicom döptes om till Nintendo Entertainment System – NES – när det lanserades i resten av världen. Speltitlar till Famicom inkluderade Excitebike, Super Mario Bros., Metroid, The Legend of Zelda och Punch-Out!!. Mario och hans bror Luigi blev lika populära som NES och NES-spelet Super Mario Bros. blev en storsuccé över hela världen. Undersökningar visade att barn kände igen Mario minst lika väl som Musse Pigg och Snurre Sprätt.

 

1986

Nintendo Entertainment System lanserades i Europa. Tack vare klassiska spel som Super Mario Bros., The Legend of Zelda och Excitebike blev NES snabbt en stor succé och en "måste-ha-pryl" i hem över hela kontinenten.

 

Nintendo utvecklade och började sälja "Family Computer Disk Drive System", ett tillbehör som expanderade funktionerna i Family Computer, i Japan. I Japan började man även installera Disk Writer – ett system som kunde skriva över information i mjukvaran.

 

1987

Sponsrade Family Computer "Golf Tournament" i Japan – ett kommunikationstest som använde det publika telefonnätet och faxsystem för att bygga ett nätverk för Family Computer.

 

1988

Forskade fram och utvecklade en "Hands Free"-handkontroll, vilket gjorde NES tillgängligt till många fler Nintendo-fans. Spelbiblioteket till NES växte till 65 titlar, vilket breddade intresset och gjorde fler vuxna intresserade.

 

1989

Introducerade Game Boy, det första portabla spelsystemet med utbytbara kassetter, i Japan.

 

1990

I Japan satte 16-bitsmarknaden igång när Super Famicom hade release under hösten, medan Game Boy lanserades i Europa och grundade vad som skulle bli en enorm succé för Nintendos bärbara spelmaskin.

 

I juni etablerades Nintendo of Europe – ett av Nintendo helägt dotterbolag – med säte i Grossostheim, Tyskland.

 

1992

I juni lanserades Super Nintendo Entertainment System (Super Famicom) i Europa. Spelmaskinen har nu sålts i över 46 miljoner exemplar över hela världen. I Japan hade Super NES Super Scope release, samt Mario Paint tillsammans med tillbehöret Super NES Mouse. Den hett efterlängtade Zelda-uppföljaren, The Legend of Zelda: A Link to the Past, lanserades till Super NES.

 

1993

Premiär för Super FX-chipet, vilket innebar en revolution för TV-spelsteknologin. Det första spelet som använde sig av Super FX-chipet, Star Wing, lanserades i april.

 

Nintendo of Netherlands etablerades, och Nintendo-produkter som tidigare distribuerats och hanterats av Bandai i Nederländerna lämnades över. Andra dotterbolag etablerades också i Frankrike, Storbritannien, Spanien, Belgien och Australien.

 

1994

Tillbehöret Super Game Boy lanserades, vilket utökade antalet spel som kunde spelas på Super NES. Allas favorithjältinna, Samus, återvände i en annan efterlängtad uppföljare – Super Metroid.

 

Nintendo hjälpte till att bana väg för utveckling och implementering av en branschtäckande åldersmärkning i USA. Under det här året introducerades också ett spel som skulle sätta en ny standard för TV-spel – genom att använda patenterad Advanced Computer Modeling (ACM)-grafik ägde Donkey Kong Country den amerikanska julhandeln!

 

Nintendo Gateway, som innebar att Super NES-enheter och ett urval av Super NES-spel placerades i flygplan för passagerarnas nöje, lanserades framgångsrikt.

 

1995

Tack vare den enorma succén med Donkey Kong Country introducerades ACM-grafik till Game Boy i och med Donkey Kong Land. Förutom detta tillskott introducerades Play It Loud!-serien – Game Boy-enheter med färgade skal. ACM-grafik gjorde ett nytt framträdande på Super NES i och med konverteringen av arkadspelssuccén Killer Instinct.

 

I Japan började Nintendo sälja SatellaView-adaptern till Super Famicom, vilket möjliggjorde att systemet kunde ta emot digital information från satellit. Samtidigt introducerade Nintendo det Virtual Reality-liknande 32-bitssystemet Virtual Boy.

 

Nintendo stillade plattformsfantasternas törst i och med releasen av Yoshi's Island: Super Mario World 2. Man lyckades även förbättra ACM-grafikens kvalitet inför lanseringen av Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest.

 

Det här året kom Cruis'n USA och Killer Instinct till de lokala spelhallarna.

 

Firade en miljard sålda spelkassetter!

 

1996

Den 23 juni lanserades Nintendo 64 i Japan. Tusentals människor köade för att bli de första att få uppleva världens första äkta 64-bitsspelmaskin för hemmabruk. Över 500 000 enheter såldes den första dagen och många utnämnde Super Mario 64 till "det bästa TV-spelet genom tiderna"! En annan stor spellansering ägde rum tidigt i september, då Nintendo introducerade Game Boy pocket – en smidigare, 30 % mindre version av världens mest populära bärbara spelmaskin.

 

Det tredje spelet i Donkey Kong Country-serien – Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble lanserades.

 

Pokémon, ett nytt spelfenomen till Game Boy, lanserades i Japan den 26 februari.

 

1997

I mars lanserades Nintendo 64 i Europa och såldes i 2,3 miljoner exemplar det första året. Nintendo introducerade Rumble Pak, ett tillbehör som gjorde det möjligt för spelarna att känna verkliga vibrationer från spelen.

 

1998

Nintendo introducerade Game Boy Color och de innovativa tillbehören Game Boy Camera och Game Boy Printer, vilket innebar en pånyttfödelse för den mest långlivade succén i den interaktiva underhållningens historia. Game Boy Color gavs ut i två färger: lila och genomskinlig lila.

 

I och med releasen av Banjo-Kazooie till Nintendo 64 ökade den ständigt växande listan av populära Nintendo-karaktärer.

 

Det mest efterlängtade TV-spelet någonsin – The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 64 – lanserades, satte en ny standard och slog alla förhandsbokningsrekord.

 

1999

Nintendo lanserade Pokémon i Europa den 8 oktober. Pokémon var nu ett världsomspännande fenomen.

 

Nintendo expanderade biblioteket av högkvalitativa spel med titlar som Pokémon Snap och Pokémon Pinball, där det sistnämnda innehöll en inbyggd skakfunktion. Hits som Star Wars Episode 1: Racer, Mario Golf och Donkey Kong 64 lanserades.

 

Under sommaren expanderade Game Boy Color-kollektionen med de nya skalfärgerna röd, grön, gul och blå.

 

Nintendo tillkännagav sina planer för ett nytt spelsystem som skulle använda en IBM Gekko-processor och Matsushitas unika DVD-teknologi.

 

2000

Nintendos Game Boy blev den mest populära spelmaskinen någonsin då försäljningen passerade 100 000 000-strecket. Samtidigt fortsatte Pokémon att vara ett världsomspännande fenomen då Nintendo firade succén med att lansera "Pikachu Nintendo 64" i begränsad upplaga. Nintendo 64-biblioteket fick fler klassiker som till exempel The Legend of Zelda: Majora's Mask, Ridge Racer 64 och Mario Tennis.

 

Nintendo of Netherlands blev ansvarigt för både den belgiska och den nederländska marknaden, och ändrade namn till Nintendo Benelux.

 

Nintendo flyttade sitt japanska huvudkontor till Minami-ward i Kyoto, Japan.

 

2001

Nintendo UK etablerades i januari och ett nytt kontor öppnades i Slough, Berkshire i Storbritannien. Detta banade väg för en ny line-up av Pokémon-karaktärer som introducerades i Europa i och med Pokémon Gold & Silver till Game Boy Color. De två spelen lanserades samtidigt, den 6 april. Under lanseringsveckan såldes en miljon enheter av Pokémon Gold & Silver, vilket gjorde dem till de snabbast säljande spelen i Europa, någonsin.

 

Game Boy Advance lanserades den 21 mars i Japan, den 11 juni i USA samt den 22 juni i Europa (till Sverige kom den redan den 21 juni) och fastställde sin position som den snabbast säljande spelmaskinen någonsin. 500 000 enheter såldes under den första veckan i Europa. Nintendos egna Game Boy Advance-spel Super Mario Advance, F-Zero: Maximum Velocity och kurukuru kururin gjorde även de stor succé.

 

Nintendo GameCube lanserades den 14 september i Japan och den 18 november i Nordamerika. 2,7 miljoner enheter hade skeppats till och med december, av vilka 95 % sålde igenom. Försäljningsframgångarna för Luigi's Mansion och Super Smash Bros. Melee gjorde dem till spelmaskinens flaggskepp.

 

Game Boy Advance Card-e Reader lanserades i Japan den 1 december och gav det bärbara spelandet en helt ny mening. Spelinformation som lagrats på Card-e-korten via streckkoder kunde läsas av Card-e Reader och flyttas över till Game Boy Advance.

 

2002

Nintendo Italia etablerades den 2 januari och ett nytt kontor öppnades i Milano i Italien.

 

Game Boy Advance – nu även tillgänglig i svart och platinafärg – passerade fem miljoner sålde enheter i Europa.

 

Världens minsta spelmaskin, Pokémon mini, lanserades i Europa den 15 mars tillsammans med fyra spel, däribland Pokémon mini Party och Pokémon mini Pinball.

 

Den 22 februari tillkännagav Nintendo, Sega och Namco att de tillsammans utvecklade 3D-grafikchipet "TRIFORCE", som skulle användas i nästa generations arkadspelsmaskiner.

 

Nintendo GameCube lanserades i Europa den 3 maj (en miljon enheter fanns tillgängliga till ett rekommenderat pris av 199 Euros styck) tillsammans med cirka 20 spel, som därefter fick sällskap av det spektakulära Mario-äventyret Super Mario Sunshine, den revolutionerande trådlösa handkontrollen WaveBird och över 100 andra spel i alla tänkbara genrer.

 

2003

Den 28 mars introducerades Nintendo Game Boy Advance SP – en uppgraderad version av Game Boy Advance med bakgrundsbelyst skärm och uppladdningsbart batteri – i Europa.

 

The Legend of Zelda: The Wind Waker hade premiär under våren och i slutet av året var det äntligen dags för Mario Kart: Double Dash!! till Nintendo GameCube. Däremellan hade ett gäng nya Pokémon tagit Europa i besittning i och med Pokémon Ruby & Sapphire till Game Boy Advance.

 

2004

I januari utannonserade Nintendo sitt nya "mystiska" spelsystem Nintendo DS, en bärbar maskin med dubbla skärmar som kort därefter attraherade spelutvecklare över hela världen. Under hösten lanserades Pokémon FireRed & LeafGreen till Game Boy Advance, och Pokémon-fenomenet bara fortsatte. Dessutom kom musikspelet Donkey Konga till Nintendo GameCube och dess bongokontroller gav upphov till nya spelmöjligheter. 2004 var också året med många specialutgåvor av Game Boy Advance: Tribal Edition (juni), Classic NES Edition (juli), Limited Pink Edition (oktober), Zelda Limited Edition (november) och Mario Limited Edition (november) lanserades i Europa. Mot slutet av året hade den dubbelskärmade bärbara spelmaskinen Nintendo DS release i USA och Japan, och blev direkt en succé. Det nya spelsystemet erbjöd också touch screen-kontroll, trådlöst flerspelarläge och bakåtkompabilitet med Game Boy Advance-spel.

 

2005

Den 11 mars lanserades Nintendo DS i Europa och blev direkt en succé. Fram till och med juni hade det sålts en miljon enheter bara i Europa. Under det här årets Electronic Entertainment Expo (E3) demonstrerades Game Boy Micro och releasen skedde i november. Den extremt stiliga Game Boy Micro är bara cirka 10 centimeter bred och 5 centimeter hög, och har en kristallklar samt bakgrundsbelyst skärm, utbytbara skal och är kompatibel med alla existerande Game Boy Advance-spel.

Din vore kul och vet...

Btw ska inte detta va i nått annat forum??

 

Vilket forum då????

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...