💬
Logga in
Fuska.se

Spenderar Svenskar För Mycket Tid Vid Datorn/tv?

48 svar · startad

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Alltså svenskar sitter ALDELES för mycket vid datorn.Fast det är upp till en själv.Jag sitter aldrig mer än 2-3 timmar vid datorn,får ont i huvudet av det.

Och vem bestämmer vart gränsen för "alldeles för mycket" går?

Säger inte det sig själv? När det på något sätt skadar dig.

14 Feb 2008
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Alltså svenskar sitter ALDELES för mycket vid datorn.Fast det är upp till en själv.Jag sitter aldrig mer än 2-3 timmar vid datorn,får ont i huvudet av det.

Och vem bestämmer vart gränsen för "alldeles för mycket" går?

Säger inte det sig själv? När det på något sätt skadar dig.

Nej.
15 Feb 2008
Nivå 3 · Lärling

asså jag sitter typ en dag

20 Feb 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare

Äh vafan kolla på jänkarna, snart krävs det väl en till planet bara för att få plats med de feta jäklarna.

25 Feb 2008
Nivå 5 · Fuskare

jag kan inte riktigt fatta varför det jsut skrivs om dator beroende i tidningar?

Man lär ju sig (oftast) mer av datan.

Läste i en tidning att det är bra att spela multi-player spel så som World Of Warcraft, efter som de säger att man får det lättare att samarbeta i te.x. grupp-uppgifter i skolan.

TV:n är ju en äldre uppfinning, kanske till och med populärare. Varför tar man inte upp nått om det? I genomsnitt spenderar människor minst lika mycket tid vid TV:n.

Senast ändrad:

11 Mar 2008
Nivå 6 · Fuskare

MMORPG spel kan bidra till sin språkliga och sociala utveckling VÄLDIGT mycket, så.. Dom överdriver med allt som har med MMORPG beroende att göra, som t.ex. World of Warcraft.

MMORPG har hjälpt mig väldigt mycket med t.ex. i engelskan, i trean sög jag helt, men sen vändes allt och jag blev mycket bättre i engelska.

Senast ändrad:

29 Mar 2008
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Nej, ser själv inte detta som ett problem som är värt att diskuteras.

Jag är själv såkallad "Beroende", kan sitta 12 timmar vid datorn i streck utan att vila, men jag ser iget problem med det hela. Datorn är för mig själv bara en hobby, har bra kondition, går några sporter och håller mig fysiskt aktiv.

Jag fattar inte varför Dator beroende tas upp mer än t.ex. andra elektriska saker som man kan bli beroende av som t.ex. TV'n.

Känner många som sitter för mycket vid TV'n men jag har inte sett nåt om TV beroende tas upp i tidningen, bara Data beroende. Är det mycket intressantare med Data beroende eller vad?

TV och dator är inte likadant.När man spelar dator "stirrar" man in i skärmen och sitter nära den.Tittar man på TV sittar man ett par meter ifrån och man "stirrar" inte lika mycket.

3 Apr 2008
Nivå 5 · Fuskare

ja vet inte? men ja tror vi sitter för mycket vid datorn. Men som sagt det kan ju vara en hobby eller?

6 Apr 2008
Nivå 4 · Lärling The Ghost!

man kan tolka det som hobby. Som vissa älskar filmer då kollar dom på filmer hela tiden då är ju det deras hobby typ och vissa gillar datan då kan det bli som en hobby.

Nivå 8 · Veteranfuskare

Datorn kan hindra en till och göra dåliga grejer.

Jag tycker det är bättre att en kille sitter vid datorn än och gå ut med kompisarna som vill att den ska börja röka.

Nivå 4 · Lärling The Ghost!
↗ till inlägget

<br />Datorn kan hindra en till och göra dåliga grejer.<br /><br />Jag tycker det är bättre att en kille sitter vid datorn än och gå ut med kompisarna som vill att den ska börja röka.<br />

<br /><br /><br />

ja då är det mycket bättre att sitta vid datan än att gå ut å röka å så

13 Apr 2008

Snälla, säg dator. Inte data.

Jag tycker inte att svenskar spenderar för mycket tid framför datorn eller TV:n. Att sitta 4-5 timmar är inte ens farligt, föräldrar och andra fördomsfulla personer säger ju t.o.m att det är farligt att sitta 2 timmar, det är det inte. Jag sitter framför datorn ca 6 timmar per dag och det har inte påverkat mig psykiskt eller fysiskt.

Så nej, svenskar spenderar inte för mycket tid framför datorn eller TV:n enligt mig.

23 Apr 2008
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag tycker inte att svenskar spenderar för mycket tid framför datorn eller TV:n. Att sitta 4-5 timmar är inte ens farligt, föräldrar och andra fördomsfulla personer säger ju t.o.m att det är farligt att sitta 2 timmar, det är det inte. Jag sitter framför datorn ca 6 timmar per dag och det har inte påverkat mig psykiskt eller fysiskt.

Så nej, svenskar spenderar inte för mycket tid framför datorn eller TV:n enligt mig.

Kan hålla med 100% där.
24 Apr 2008
Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Håller med till 100%. Sitter också vid datorn 6 timmar per dag. Inga problem med det.

Nivå 3 · Lärling

jag tycker svenskar spenderar mycket tid vid datorn

själv sitte jag bara typ 2 timmar om dan.

Nivå 1 · Novis

Sitter kanska mycket. :3

25 Apr 2008
Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

jag tycker svenskar spenderar mycket tid vid datorn

själv sitte jag bara typ 2 timmar om dan.

2 timmar? Herregud. Det var lite.

Senast ändrad:

28 Apr 2008
Nivå 5 · Fuskare

Japp alldeles för många (Jag tillhör nog dem lite svagt) :)

2 May 2008
Nivå 5 · Fuskare

ja kan sitta 24/7 om ja vill. hehe

Nivå 7 · Fuskare

Möjligheterna med datorn är ju större än med tv'n, och då menar jag internet. Man kan hitta vad som helst på mindre än 10 sekunder, man kan hålla kontakt med alla sina vänner via chatt eller röstprogram och slippa betala sms/telefonräkning, ja - möjligheterna är oändliga, och det är ju det som gör oss datorberoende - saker vi gör på internet tar aldrig slut, utan det kommer mer och mer hela tiden.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in