Allt från det eminenta Mario Kart till det inte riktigt lika intressanta Doom. Advance Wars är likaledes en uppdatering av en klassiker. Intelligent System som stod bakom det legendariska Game Boy Wars, har nu finputsat grafiken, grävt djupare ned i det fascinerande gameplayet och fått fram ett spel som på många sätt är bättre än både Final Fantasy Tactics och Front Mission 3. Advance Wars är nämligen en välsmörjd maskin som verkligen skriker om att bli spelad.
Advance Wars är för de turbaserade generalerna med hjärnceller. Spelet är som så många av denna typ uppbyggt kring två arméer, som turvis rycker fram på en karta och angriper varandra. Spelaren som roat sig med antingen Vandal Hearts eller Front Mission 3 på PSone vet vad det handlar om, och det är i stort sett också bara de som älskade dessa spel som bör fundera över en investering i denna pärla. Det är nämligen egentligen precis samma idé som ligger till grund för Advance Wars, även om det handhållna spelet närmast övergår dem bägge på de flesta områden.
Intelligent Systems lägger inte fingrarna emellan när det kommer till spelbarhet. Förvisso är spelet utgett på ett handhållet format, men djupet är enormt och möjligheterna många. Det är också därför spelet har en träningsrunda på över tio uppdrag, som guidar dig igenom både användande av fotfolk, tanks, flygplan och skepp. Det finns massor av regler man ska lära sig, strategier som ska inövas och vapentyper som ska kännas. Det är här de strategiska generalerna känner sig hemma och actionfolket ute på vift. Kan du inte klara de olika träningsbanorna så kan du heller inte sätta igång med en riktig kampanj.
Tack och lov kastas du inte helt utan nåd in i de hetsiga striderna. Under hela förloppet hjälps du igenom de enskilda slagen, och gör du fel får du detta berättat för dig, så du kan rätta till det. Denna form av tutorial är en av de bästa jag någonsin upplevt. Även om det redan i ett tidigt skede är mycket att hålla reda på, så känns det både lätt och överskådligt.
Även den mest inbitne strategispelaren kommer imponeras över det hav av möjligheter som finns i Advance Wars. Till att börja med känns det enkelt - ja stundtals riktigt simpelt, men så introduceras nya enheter, landskap och CO:s, så blir det plötsligt krävande. Man ska hålla koll på vem som angriper en, hur lång ens räckvidd är och vilka enheter man ska bygga till det kommande storslaget. I första omgången handlar det om att välja den rätta CO (Commanding Officer). Du börjar bara med en, men senare kommer både specialiserade och annorlunda CO:s tillkomma. Det är otroligt viktigt att välja den rätta, då några kan inta städer snabbare medan andra kan reparera samtliga enheter i stridens hetta. Dessa kan kastas när striden har varat en tid och du har delat ut tillräckligt med stryk.
Det finns också banor där man utöver sina trupper har möjligheten för att bygga enheter. De kostar naturligtvis pengar, så det ska tillkämpas några städer och fabriker för att göra detta möjligt - men ska man bara rycka fram och besätta städer för att få pengarna, eller hålla sig på avstånd så man kan möta fienden med full styrka? Det är något du får bekymra dig om...
På det visuella planet är Advance Wars också imponerande. Där du för det mesta befinner dig, nämligen i de stora landskapen, finns inte mycket att klaga på. De utfyller sin roll som strategiskt slagfält för dina trupper, och ger dig massor av möjligheter med träd, sjöar och berg. Det är först när en strid utbryter mellan fienden och dig själv som det händer riktigt mycket på det grafiska planet. 100% i den japanska animestilen byter spelet till en stridssekvens, där dina trupper utdelar stryk i form av bomber till motståndaren. Här är animationerna knaprigt spröda och hastigheten i topp. Spelet ger också relevant bakgrund till dina trupper, allt efter var du placerat dem, och när väl bomberna flyger viner runt öronen så glömmer man att det handlar om ett spel.
Samma grafiska elegans finner man när ens CO kastar sitt trumfkort. I ett gäng fartstreck och explosioner utdelas skada, snöväder eller tornados - det är helt enkelt riktigt läckert. Detsamma kan sägas om texten, som i motsats till många andra spel är knivskarp. Aldrig tvivlar du på om det är en meny eller en symbol. Inga pixelerade klumpar och suddiga bokstäver som visar sig på skärmen.
Det är tacksamt mycket få fel i Advance Wars. För det första är det riktigt knepigt. Det avskräcker nog många från början. Du är inte långt inne i kampanjen förrän du får spela om en bana, och även om du ofta håller huvudet kallt så kan den elaka AI:n vara för ospekulerad. T.ex. finns banor där underlig dimma (den så kallade Fog of War) gömmer landskapet i mörker, som gör det omöjligt att se en hand framför sig. Detta är egentligen en god idé, men då du ges en karaktär och en ny titel efter hur snabbt du rycker fram och knäpper fienden, betyder det också att du alltid ska stå för initiativet. Och detta utnyttjar AI:n till fullo. Om du inte angriper honom så händer ofta inte ett jota. Alltså är du tvungen till att offra dig för att komma fram, något som splittar ditt angrepp och gör det svårt att vinna.
Det sker också att det på banor där många städer finns resulterar i hjärnblödning hos AI:n. Den vill hellre än gärna inta städer med fotfolk, medan du väntar runt hörnet med tanks. Detta slag vinner du naturligtvis alltid, och när nya fiender kommer till så använder de ofta sina krafter på att fortsätta med vad senast stupade man lämnade av - istället för att säkra området. Tack och lov sker inte detta så ofta, så det blir aldrig irriterande.