Över huvudtaget så är det ett bra spel men man får inte riktigt den där känslan som man fick av de gamla spelen. Därför ger jag spelet en 9:a, om man bortser från att det är en dålig uppföljare så är det ett bra spel.
Det är hela sex år sedan Age of Empires II släpptes, och även om det höll väldigt länge, tack vare ett utmärkt flerspelarläge, så känns det verkligen på sin plats med en ny del. Age of Empires III kommer nästan garanterat att tilltala anhängare av serien då mycket är sig likt - på gott och ont. Det handlar fortfarande om att samla mat, ved och guld, för att på så sätt kunna bygga upp en vältränad armé. Tempot är högt och har du inget vettigt försvar rätt omgående lär du åka på pisk, precis som det ska vara.
Nyheter finns det givetvis, även om de inte påverkar så mycket. Nu handlar det om att utforska den okända kontinenten Amerika, vilket innebär att dina pionjärer givetvis kommer någonstans ifrån. Följaktligen kan du titt som tätt sända förnödenheter från ditt hemlands huvudstad, allt för att göra utforskarlivet lite lättare. Man kan även stöta på diverse urinvånare som kan bidra med en hjälpande hand, om man är vänligt inställd vill säga.
Grafiskt sett har det givetvis hänt en hel del, och med rätt burk kan det se riktigt trevligt ut. Perspektivet är givetvis snett uppifrån, men man kan - som i de allra flesta tredimensionella strategispel - inte zooma ut till en behaglig överblick. Detta skapar en del problem då tempot är högt och vissa enheter, som de största båtarna, är rejält stora.
Kampanjen som erbjuds är inte särskilt spännande utan känns aningen krystad, men å andra sidan är det inte här som Age of Empires-serien försöker glänsa. Det är i flerspelarläget samt i det så kallade Skirmish-läget där man spelar mot ett flertal datorstyrda spelare som serien alltid har varit som bäst. Och det stämmer även i detta spel.
Det är både snabbt och enkelt att dra igång en match mot datorn eller andra spelare, och det är lätt att sitta timmar i sträck med det. Det hela har utvecklats en aning, då man nu tjänar poäng efter varje omgång som man kan använda för att förbättra förutsättningarna inför nästa match.
Age of Empires III utvecklar inte genren något nämnvärt, men det för utan tvekan vidare seriens goda namn. Det är snabbt, enkelt att ta till sig och, framför allt, väldigt roligt att spela.
”Imperiernas tid.” Det låter mäktigt och man skulle kunna tro att det handlar om att bygga upp ett imperium som ska växa sig starkt under århundraden. När man väl börjar spela känns det också som att man rest till en förgången tid, men kanske inte på det sätt som Ensemble Studios tänkt sig. För detta är helt vanlig realtidsstrategi, som vi sett många gånger förut.
Förvisso är grafiken välgjord och spelet är mycket snyggt men detta gör ingenting för själva upplevelsen och spelbarheten. Den nya grafikmotorn till trots känns kartorna platta och man kan inte rotera kameran, så känslan och poängen med att använda 3D går om intet. Det ska gå att rotera vyn men detta fungerar dessvärre inte.
Det mesta är sig likt
Både manualen och spelguiden (lärläget i spelet) gör ett uselt jobb med att förklara gränssnitt och spelmekanik. Men när man väl kommer i gång är det mesta sig likt, så för vana Age of Empires-spelare är det inga större problem. Det som är nytt är att man har en hemstad som växer under ens framfart, och i den samlar man på sig olika kort, lite som i brädspelet Risk, som senare kan bytas in mot diverse uppgraderingar eller resurser.
I kampanjen får vi följa familjen Blacks äventyr i den nya världen under tre generationer. Varje uppdrag i kampanjen inleds med en liten berättelse om vad som hänt och sen är man i gång. Upplägget är: samla resurser, bygg de byggnader som krävs för att producera soldater, kriga. Vill man inte spela kampanj finns det enskilda uppdrag eller nätverk/online-spel att välja mellan.
Krasch på krasch
Ljudet är mycket bra och att de olika civilisationerna använder sina egna språk är en rolig detalj. Men tyvärr gör ljudet spelet instabilt. Ganska snart efter att vi började testa AoE3 fick vi problem. Efter många om, men och svordomar kom vi fram till att det var ljudet som fick spelet att krascha efter 15 till 30 minuters spelade. Resten av testet gjordes således utan ljud, vilket förtog mycket av stämningen.
Hur man än vrider och vänder på det så är AoE3 realtidsstrategi från den gamla skolan, och det inspirerar inte till spelande. I genren finns det många bättre spel att välja på, som Ground Control 2, C&C Generals, Act of War, Warcraft 3 och Starcraft, för att nämna några. Om du gillat tidigare AoE spel kan det möjligen vara något för dig, men varför inte prova något nytt i stället?