Banjo-Tooie

Guide

Till:
Nintendo 64 Glitter Gulch Mine: Alla 10 pusselbitar

1. Innanför gallret i slutet på floden. Ta på dig skorna som man springer snabbt med och hoppa på knappen som öppnar gallret i slutet på floden. Rusa sedan till flodens slut innan gallret stängs. Om du inte hittar så bra kan du följa floden men man har inte tid med söl.

2. I den stora stenen. Lyft in stenen i huset med Mumbo. Starta sedan ”krossaren” genom att trycka på den röda knappen med Z + B. Knappen hittar du inne i huset på andra sidan ”krossarna”. Stenen kommer nu att splittras och spottas ut utanför huset. Även pusselbiten blir delad i 3 delar men plocka upp delarna så får du en hel.

3. I loket (bossen). Ställ loket rätt med Mumbo och hoppa in det med Banjo och Kazooie. Hoppa in i ångpannan för att hitta Old King Coal som är boss på den här banan. Ställ dig så högt du kan och skjut ägg på honom tills han dör. Vanliga ägg tar 1, eldägg tar inget alls, granatägg tar 3 och isägg tar 5. Svårare är det inte.

4. Bakom vattenfallet. En väldigt enkel pusselbit. Bara använd hoppskorna som ligger i en låda och hoppa upp. Det svåra skulle väl i så fall vara att lära sig att använda hoppskorna.

5. I guldgrävarens hus. Rädda Dilberta, guldgrävarens partner, genom att få bort stenblocket som blockerar gången mellan guldgrävarens hus och fängelset i Mayahem Temple. Du kan antingen gå in från guldgrävarens hus och spränga bort stenen med ett granatägg eller gå in från Mayahem Temple om du inte kan skjuta granatägg än och borra bort. Koden för att komma in får du av stengubben som är i närheten men du måste själv vara en stengubbe för att kunna förstå vad den säger.

6. I den översvämmade grottan. Simma omkring och leta i den översvämmade grottan så hittar du till slut en pusselbit.

7. Dynamitlagret. Klara ”dynamitspelet” så får du en pusselbit. Döda dynamitgubbarna med B.

8. I den stora grottan. En måste du sätta på lamporna för att se ordentligt. Dela först på Banjo och Kazooie. Ställ den ena på lysknappen som finns på övervåningen i det gamla huset och hämta pusselbiten med den andra.

9. I den stora grottan. Skjut ett eldägg i de små generatorerna för att de ska gå igång för en liten stund så att du kan klara av småsträckor i taget. Här ska man varken söla eller stressa.

10. Efter loppet med Canary Mary. Befria Canary Mary från sin bur så kan du tävla mot henne. Här gäller det att trycka på A väldigt snabbt. Det kan vara bra att vara stressad. En annan teknik kan vara att trycka på A med båda pekfingrarna, vartannat nedslag. På det sättet tröttar man inte ut en enda hand.

Glitter Gulch Mine: Alla 10 pusselbitar

1. Innanför gallret i slutet på floden. Ta på dig skorna som man springer snabbt med och hoppa på knappen som öppnar gallret i slutet på floden. Rusa sedan till flodens slut innan gallret stängs. Om du inte hittar så bra kan du följa floden men man har inte tid med söl.

2. I den stora stenen. Lyft in stenen i huset med Mumbo. Starta sedan ”krossaren” genom att trycka på den röda knappen med Z + B. Knappen hittar du inne i huset på andra sidan ”krossarna”. Stenen kommer nu att splittras och spottas ut utanför huset. Även pusselbiten blir delad i 3 delar men plocka upp delarna så får du en hel.

3. I loket (bossen). Ställ loket rätt med Mumbo och hoppa in det med Banjo och Kazooie. Hoppa in i ångpannan för att hitta Old King Coal som är boss på den här banan. Ställ dig så högt du kan och skjut ägg på honom tills han dör. Vanliga ägg tar 1, eldägg tar inget alls, granatägg tar 3 och isägg tar 5. Svårare är det inte.

4. Bakom vattenfallet. En väldigt enkel pusselbit. Bara använd hoppskorna som ligger i en låda och hoppa upp. Det svåra skulle väl i så fall vara att lära sig att använda hoppskorna.

5. I guldgrävarens hus. Rädda Dilberta, guldgrävarens partner, genom att få bort stenblocket som blockerar gången mellan guldgrävarens hus och fängelset i Mayahem Temple. Du kan antingen gå in från guldgrävarens hus och spränga bort stenen med ett granatägg eller gå in från Mayahem Temple om du inte kan skjuta granatägg än och borra bort. Koden för att komma in får du av stengubben som är i närheten men du måste själv vara en stengubbe för att kunna förstå vad den säger.

6. I den översvämmade grottan. Simma omkring och leta i den översvämmade grottan så hittar du till slut en pusselbit.

7. Dynamitlagret. Klara ”dynamitspelet” så får du en pusselbit. Döda dynamitgubbarna med B.

8. I den stora grottan. En måste du sätta på lamporna för att se ordentligt. Dela först på Banjo och Kazooie. Ställ den ena på lysknappen som finns på övervåningen i det gamla huset och hämta pusselbiten med den andra.

9. I den stora grottan. Skjut ett eldägg i de små generatorerna för att de ska gå igång för en liten stund så att du kan klara av småsträckor i taget. Här ska man varken söla eller stressa.

10. Efter loppet med Canary Mary. Befria Canary Mary från sin bur så kan du tävla mot henne. Här gäller det att trycka på A väldigt snabbt. Det kan vara bra att vara stressad. En annan teknik kan vara att trycka på A med båda pekfingrarna, vartannat nedslag. På det sättet tröttar man inte ut en enda hand.

Mer från detta spel

Om detta fusk

Senast uppdaterat:
maj 2005

Tack till:


Hjälp oss!

Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.

Behöver du hjälp?

Sitter du fast i spelet och vet inte hur du kommer vidare? Eller förstår du inte hur fusket fungerar? Ställ en fråga i vårt spelforum: