Baten Kaitos är ett spel som kommer ge dig många härliga speltimmar framför dig när du vägleder Kalas genom detta otroligt härliga spel. Du kommer att följa med honom som hans Guardian Spirit genom fantastiska platser och öar som svävar uppe i luften och det stora havet som fanns innan är nu bara en legend.
Handling
Du agerar alltså som Kalas Guardian Spirit i detta äventyr. Du har kommit till hans hjälp för att hämnas på en man vars namn är Giachomo som dödade Kalas far. Kalas har endast detta i minnet då han lider av minnesförlust och ni korsar varandras vägar i en mörk skog. Kalas blir upphittad och förd till byns doktor, och du följer självklart med. Det dröjer inte länge förrän ni stöter på Xelha och blir indragna i något mycket större än att hämnas, då ni tillsammans med henne får tag på ett mystiskt och kraftigt kort som tillsammans med fyra andra kort kan återuppväcka den onda guden Malpercio.
Grafik
Grafiken är en njutning för ögonen. Från de otroligt detaljrika miljöerna med träd som gungar i takt med vinden till de utsökt välgjorda monster och karaktärsdesigner överhuvudtaget som du kommer att möta i de svävande länderna. Allt känns helt perfekt och ser unikt ut då du ser det, men det blir lite väl för ofta du kan få se det då det är en del backtracking. När det är vissa cutscenes i spelet kan det bli lite väl stela rörelser från personerna men det störs jag inte av nämnvärt. Det som är ganska tråkigt också är att Namco visar upp en extremt läcker introfilm till Baten Kaitos innan du spelat, men väl inne i spelet får du inte se någon liknande film någon gång, vilket kan ge en liten förvrängning av spelet.
Kontroll
Ni kanske inte har uppfattat detta med det som jag tidigare skrivit, det är att allt i Baten Kaitos är styrt av kort. Allt och alla i denna värld skulle kunna fångas in av i varsitt kort och man skulle kunna gå runt med dess essens i ett kort. I striderna har man till exempel bilder på svärd. Detta betyder att man har essensen av ett svärd och kan använda dessa kort för att materialisera fram detta svärd som man kan använda för att attackera fiender. Korten har en väldigt stor betydelse och man kan skapa kraftigare attacker genom att med ett pokersystem kan få par, kåk och stege med mera (korten har siffror på). Stridssystemet är mycket bra och gör striderna mycket mer varierat än vad det kan vara på andra rollspel, men det kan också bli väldigt frustrerande om man bara får försvarskort när man vill anfalla eller tvärtom. Utanför striderna är kontrollerna väldigt komplexa och enkla att förstå sig på, så det ska inte vara något problem att lära sig dem.
Musik/Ljud
Musiken är oftast ljuv musik för öronen, men det kan bli lite för mycket av samma låt som spelas på olika platser i världen, och lite för mycket japansk metal i striderna, men det passar i princip alltid perfekt med miljöerna man befinner sig i. Något som Namco däremot borde ordna till sitt nästa spel i serien är ljudeffekterna. De måste tänka på oss stackars spelare också som måste stå ut med oljudet. När man slåss i strider borde man slå på mute-knappen på TVn då man säkert annars skulle få tinnitus av för mycket hemska oljud. Rösterna i spelet är också bara halvbra då röstskådespelarna oftast inte orkat lägga i lite extra krut på inlevelsen i de scener de ska spela på. Här har Namco dock varit snälla, då de har givit oss en möjlighet att stänga av rösterna i spelet om vi inte skulle stå ut.
Spelkänsla
Trots att spelet har sina negativa punkter är det en fröjd att spela igenom detta spel. Handlingen griper inte tag i en förrän en bit in i spelet, men när den väl har gjort det är man fast. Man sitter och spelar konstant bara för att få veta mer om allt som händer i spelet med alla sina snabba vändningar och överraskande cutscenes. Det gäller dock att fastna ordentligt med handlingen, för Baten Kaitos bjuder inte på många andra sido-uppdrag som andra rollspel brukar göra, vilket är mycket synd. Hela konceptet med kortsystemet har Namco lyckats bra med iallafall för det blir mycket engagerande när man ska bygga upp sin optimala kortlek för att kunna förgöra alla vidunder som korsar ens väg.
Hållbarhet
Hållbarheten i Baten Kaitos är bland det sämsta i spelet, eftersom du inte har lust att spela om det när du har klarat av det. Möjligtvis om det var något ni inte riktigt förstod i handlingen, den kan vara ganska invecklad och förvirrande. Som jag också skrev innan finns det inte heller mycket annat att göra förutom att fortsätta vidare i handlingen vilket sänker omspelningsvärdet också. Visst kan man sitta och försöka få alla möjliga sorters kombo-attacker under striderna, men det känns bara som en onödig detalj och inget man behöver prestera för att känna att man klarat av spelet. I princip finns bara tre sidouppdrag som kan vara lite intressanta, men dessa innebär mest onödigt resande tillbaka till platser man redan varit på. Huvuduppdraget kommer antagligen ta upp mot 50 timmar för de som är väldigt ovana vid stridssystemet och det är fullt tillräckligt med tid enligt mig.
+ Taktiska strider
+ Snyggt
+ Engagerande
- Linjärt
- Kan bli repetetivt
- Ljudeffekterna
Grafik: 10/10 Otroligt detaljrika miljöer
Kontroll: 8/10 Väldigt enkel styrning
Musik/ljud: 7/10 Oftast mycket bra musik
Spelkänsla: 9/10 Väldigt engagerande
Hållbarhet: 7/10 Inte tillräcklig för omspel
Sammanlagt: 8/10 Mycket bra spel som rekommenderas varmt