”Bankai”, ”Bankai”, ”Bankai”. Om du inte är bekant med ordet redan så lär du helt klart vara det efter du kört ”Bleach – Shattered Blade”. Bleach som är en Japansk manga och anime har nu blivit ett Fighting spel. Men tyvärr så håller inte ”Bleach – Shattered Blade” riktigt upp till vad den utlovade. Spelet som innan release sågs från trailers som ett spel som skulle höja ribban för extrema fighting spel blev en mindre besvikelse med dåliga rörelsekontroller, dålig stridsupplägg och obalanserade karaktärer.
Spelet har tre spellägen. En av dessa är ”Episode Mode” som handlar om att du ska kör som en utan flera Bleach karaktärer genom en rad matcher som delas upp av kortfilmer som berättar en story, när du klarar ”Episode Mode” med en karaktär så låser du upp en ny att spela med. Det är dock med ”Episode Mode” som ”Bleach – Shattered Blade” tappar som mäst med. Storyn som är en över kliché version av något som du skulle kunna hitta i en tecknad film för småbarn förstör verkligen den story som Bleach annars bygger på. Kortfilmerna består antingen av bilder som ser ut att vara tagna från animen som dem sedan lagt röster på eller som ibland då dem använder sig av 3D karaktärerna för att utspela dialoger som denna: ”I can feel power coming from my body. It's not a bad feeling.”.
Som ett Bleach fan så måste jag dock säga att strids systemet är relativt snyggt gjort och rätt så kul att spela med, häftiga grafiker och bra animationer från serien. Men om man kollar från en generell fighting perspektiv så är den rätt så gräslig. Alla attacker utförs genom att svinga Wii kontroller åt olika håll medans man håller inne olika knappar för att utlösa olika attacker. Detta fungerar dock relativt okej men kunde ha fungerat bättre då Wii kontrollen ibland läser av attackerna konstigt. Något som förstör spelkänslan lite är det misslyckade försöket att krydda upp spelkänslan genom att införa ett system som gör så att när två karaktärer attackerar samtidigt så finns det en chans att dem går in i ett duell läge. I detta läge så måste spelaren slåss i ett ”sten, sax, påse” liknande vis för att avgöra vem som vinner och får in en attack på motståndaren, som tur är händer detta inte allt för ofta. Det sista och värsta med spelsystemet är att när karaktären tagit/givigt ett visst antal skada och ”Bankai mätaren” nått max så kan karaktären gå i sitt ”Bankai” läge. ”Bankai” som i mangan och animen är en superform, en sorts klimax av krafter som ändrar karaktärens utseende och ger honom/henne special förmågor. För dem flesta karaktärer så är deras Bankai-form klart mera överlägsen än deras originalform och därför så blir spelsystemet till en kapplöpning till vem som kan nå ”Bankai” först och därmed vinna. Tyvärr så inleds varje ”Bankai” med en kortare filmsekvens där spelet fryser och man ser karaktären ”utvecklas”. Detta är relativt jobbigt eftersom du kommer behöva se dina karaktärer säga saker som ”This is my bankai!” om och om igen.
Som en relativt stor fan av Bleach så måste jag dock säga att det var med en stor glädje som jag testade igenom all karaktärernas ”Bankai” och specialförgår som man minns så väl från serien. Något som utvecklarna har lyckats bra med är att få över karaktärernas utseende och attacker till spelet.
Jag rundar av med att säga att ur ett Bleach perspektiv så är det är grymt spel bortsätt från den tragiskt dåliga ”Episode Mode”. Från ett fighting spels perspektiv så är det en stor besvikelse.