Att vakna upp i ett forskarlabb utan minne är kanske inte direkt drömstarten. Det är dock det som händer Derrick Cole. Dessutom stormas labbet av soldater med avsikt att göra livet kort för honom. Men i sista sekund räddas han av en mystisk kvinna som tar honom med sig på ett äventyr där en hel del skumma saker börjar hända.
Snart träffar man på en hel del skurkar och med autosiktet är det bara att låta skotten hagla. Så långt är allt frid och fröjd men då inträffar något mystiskt. Ett gäng superkrigare med onda avsikter gör slut på allt vad motstånd heter och till en början är det bara att fly fältet. När inte ens kulor biter är det ingen mening med att stanna och kriga. Senare händer det mer mystiska saker och Derrick börjar få mystiska krafter och se knasiga saker. Dock är inte det här vanliga hallucinationerna utan superkrafter som vaknar till liv. Let´s get ready to rumble!
Första anblicken av Breakdown skvallrar om att Namco vill göra film. Det är förvisso inget fel med det, men om det misslyckas är risken att ett spel med potential rinner ut i sanden. Efter introduktionerna är det dock dags att ta tag i själva spelet. Man ser från en förstapersonsvinkel allt som Derrick tar sig för. Detta ger en skön känsla av realism som när man tar på sig skyddsvästen och krånglar med armarna eller dricker en läsk för lite extra liv. Dettta innebär dock också några problem. Ska man plocka upp något är det fram med handen, plocka upp, undersöka och sen stoppa i fickan. Det blir tidsödande och hindrar spelet från att få ordentligt flyt.
Till sin hjälp i kampen mot övernaturliga ting har man förutom vapen och granater en uppskö av slag och sparkar. Att klippa till med en hög spark eller en uppercut golvar vem som helst och har de inte fått nog gör man slut på dem med en slagserie. Till en början räcker puffrorna gott men sen är det fight som gäller. Efter ett tag får man även nya krafter och färdigheter att använda i kampen.
Spelet utspelar sig i lite olika miljöer och jag tycker att man fått en bra känsla rakt igen. Att hänga från skyskrapor eller springa i helt felplacerade miljöer känns faktiskt stämningsfullt och man får klura lite på vad som försiggår. I avseendet story och känsla lyckas Breakdown att binda mig och panikinslagen ger en kick att fortsätta.
Dock brister spelet aningen på kontrollen. Det blir emellanåt väldigt flaxigt och speciellt när man åkt i backen efter en smäll. Att inte riktigt veta vart man är blir ingen hit när man har en galning bakom ryggen. Även om slagsystemet är ganska okej blir det lätt turbotryckningarna istället för att utnyttja de kombinationer som finns. Utöver kontrollen är spelet väldigt svårt och det är med mycket kämpa man tar sig igen vissa delar.
Omdöme: Breakdown är ett spel som många säkert kommer gilla. Det har en fängslande story som ofta griper tag i spelaren och gör att man vill fortsätta. Om man kommer över svårighetsgraden och den lätt bristfälliga kontrollen är det ett riktigt bra spel. Dock kan det inte hjälpas att de sega systemet för att plocka upp nya saker får hela spelet att stanna upp. Vem vill titta på en granat när kulorna viner genom luften? Jag ger Breakdown sex av tio med uppmaningen att ge det en chans. Det är det trots allt värt.