Drygt två år har gått sen Codemasters för första gången berättade om Colin McRaes sjätte rallyspel. Ett flertal bilder släpptes kort därpå. Bilderna avslöjade bland annat hur långt i utvecklingen Codemasters nya grafikmotor Neon, hade kommit. Allt såg mycket lovande ut...
Lite mindre än två år senare, början av 2007, kom den första filmen från Colin McRae DIRT. De bilder som tidigare visats fick oss biltokar att tappa hakan. Den första filmen fick, i alla fall, mig att ha kvar hakan nere vid halsstrupen, men av en helt annan anledning. Tyvärr av det sämre. Bilfysiken i Colin McRae DIRT såg/verkade bara för taskig ut. Rena rama kopiatet av Rallisport Challenge och Colin McRae Rally 2005. En snabb tanke slog mig, hoppas engelska Codemasters fixar fysiken innan release, men tyvärr gjorde Codemasters aldrig det...
Efter ett fåtal timmar framför den enda TV:n i mitt hem som har support för 60Hz krävande spel, har jag blivit fullkomligt frustrerad. Gillar jag Colin McRae DIRT eller ska jag lägga en kudde över huvudet och börja gråta?
Vi börjar med grafiken. Grafikmotorn NEON (Codemasters egentillverkade) levererar en fullkomligt underbar, häftig, rent av urläcker grafik. Snyggt ljussatta bilar, landskap som ser helt verkliga ut och kartläsare som till och med vänder sida på notpappret. Colin McRae DIRT har en grafikgrad som på en skala mellan 1 och 10 får en 11, men det, just graiken, är det enda som lyfter den skottske före detta rallystjärnans sjätte spel.
Dessutom kan jag berätta att Colin har inget att göra med spelet förutom namnet. I spelet guidas du runt i menyerna av MotoX/rally stjärnan Travis Pastrana. För er som sett bilderna på Colin McRae DIRT så är den blå Subaru Impreza i spelet gjord efter Travis riktiga rallybil.
Orden Sim Racing (ett samlingsnamn för datorspel som försöker efterlikna verklig racing, till skillnad mot så kallade arkadspel) är nåt som Codemasters missat. Richard Burns Rally är ett typiskt Sim Racing, men Colin McRae DIRT är så långt ifrån Sim Racing man kan komma. Tyvärr är Colin McRae DIRT's bilfysik till och med strax under arkad. Bilfysiken i Colin McRae DIRT påminner mest om farfarsbilar, såna där bilar man åker längs med en skena på tivoli. Det vill säga jättestelt. Nästan som att åka på räls.
Att bromsa i Colin McRae DIRT är nästan onödigt. Om du bromsar lite, och då menar jag LITE, tvärnitar bilen, som om bromsen skulle vara en handbroms.
Om du inte klurat ut det än så går själva spelet ut på att köra i Karriär läget (det finns andra som tex Time Trial och Single Race) och tjäna pengar. Med pengarna kan du öppna upp nya bilar och så kallade liveries (färgsättning och olika dekaler) på de bilarna. Inget nytt det vill säga.
Sammanfattningsvis kan jag, med den där kudden nära till hands, konstatera att Colin McRae DIRT är en besvikelse, med urkass bilfysik, men med otrolig grafik.
Jag kan också tipsa om att använda ratt, det lyfter känslan i spelet lite, inte mycket men lite. 6 av 10.