Morrowind är ett ganska unikt rollspel. För det första är kameran, från början iallafall, riktad i "First Person" läge men man kan självklart byta läge. Spelet har också en mycket speciell story och även om spelet är ett Fantasy-RPG, så skiljer det sig mycket från andra i den genren. Spelet är mycket komplicerat och invecklat i många aspekter, till exempel att man måste prata med varje person för att få sin quests, som i sin tur lagras i en ganska rörig journal som nästan inte är uppdelad alls, till skillnad från t.ex World of Warcraft där man bara pratar med personer för att börja quests.
Levelsystemet är också mycket unikt. När man börjar spelet får man såklart välja ras, kön, klass och ras. När man väljer sin klass får man tre alternativ: Svara på en hel del frågor för att bestämma en klass, Välja en helt förutbestämd klass som Warrior eller Mage, eller till sist skapa en helt egen klass med hjälp av en rad olika färdigheter. Dessa är uppdelade i minor och major skills. Man måste välja ut fem major och fem minor. Färdigheter som läggs i major skills går snabbare att utveckla än andra och samma sak gäller det för minor. Hursomhelst behöver man utveckla alla tio färdigheterna för att gå upp i level. Självklart kan man lösa det på andra sätt som fem i en färdighet och fem i en annan, eller tio i en enda skill. Man har också några så kallade "Attributes" som Styrka, Uthållighet, intelligens osv. och när man gör sin egen klass får man välja två stycken attributes som man ska vara speciellt bara i. Alla raser har ju såklart olika "start-attributes".
Själva proceduren med att välja gubbe sker faktiskt när spelet har börjat på ett mycket smart sätt. När man har valt sin karaktär börjar storyn som jag inte ska berätta så mycket om nu. Jag vill inte förstöra för er som läser detta. Det finns otroligt mycket att plocka upp i spelet och mycket att ha på sig, från det värdelösa "Netch leather" till det vackra och mäktiga "Daedric armor".
Man kan dessutom ladda hem och göra en hel del "plugins" och "mods" till sitt morrowind som förbättrar eller lägger till saker till spelet med hjälp av Morrowind Construction set som kommer med spelet.. Jag äger en hel del mods själv.
Positiva sidor: Bra story, smart upplagt, mycket hållbart.
Negativa sidor: komplicerat, ganska dålig grafik utan mods.
Man är en fånge som förs till ön morrowind för att man näms i en profetia.När man anjänder till ön börjar man med att på ett bra sätt bestämma namn,ras,kön,yrke och vilket födelse tecken man har. Spelet är ett extremt bra rpg spel som inte blir sämre av det oändliga utbudet av magi för att man kan faktsikt skapa egna magier. Utbudet av vapen och rustningar är också väldigt stort. En fördel är att man kan förstärka sitt favorit vapen med magi så det kan i princip bli hur bra som helst. Spelet har extrem många quests både i såkallade factions och freelancer quests. Grafiken är kanske inte den bästa men man kan ju inte få allt. En dålig sak är "hålen" i grafiken man kan tex göra så att när man hoppar inomhus så far ens huvud genom taket men det är bara småpotatis gemfört med hur bra spelet är. En extremt bra grej är att det inte finns "banor" utan man gr omkring i världen och gör queterna när man har tid eller lust. Ön som man spelar på heter morrowind och jag har spelet i säkert ett år och jag har inte varit på alla ställen än så spelet håller extremt länge .En till bra grej är spelets historia den är helt utmärkt man får reda på massor av grejer. Man får tex reda på vad som har hänt med folket Dwemers (dvärgar).¨Man kan också läsa varenda liten bok i spelet så man får reda på mycket genom dom också. Sedan när du är trött på spelet (Vilket kommer ta ett bra tag) så kan du använda editorn och skapa nya platser att besöka och nya uppdrag att göra eller så kan du lada ner dessa grejer. Sedan kan man köpa expansions paketen och tex bli en varulv.
Grafik 8/10 inte världens bästa men bra endå och med många detaljer.
Hållbarhet 10/10 håller extremt länge.Ett köp du inte kommer att ångra.
Ljud 9/10 bra ljud och röster.Musiken är också bra.
Editor 7/10 bra men ganska svår.
Processen att skapa din karaktär sköts via ett antal dialoger i spelets början. Först ska du välja ras, här finns de gamla vanliga alverna, orcherna och såklart... människorna. Att du också kan spela som en humanoid katt eller ödla får ses som något unikt för Morrowinds värld. Varför de i rollspelssammanhang minst lika självklara dvärgarna har utelämnats som ras är för mig en gåta. Hur som helst så har de olika raserna olika fördelar, nackdelar och unika egenskaper. Väljer du t ex. att spela som en ödla kan du temporärt andas under vatten en gång per dag, och väljer du att spela som svartalv kommer du att vara resistent mot eld. Alla raser är också naturligt händiga i vissa färdigheter, katterna är t. ex. mer akrobatiska än de andra och människofolket 'Redguard' är rätt duktiga på att strida. Vad dina basvärden i de åtta grundegenskaperna (styrka, viljekraft, intelligens, snabbhet, smidighet, uthållighet, personlig utstrålning och tur) blir är också beroende av vilken ras du väljer.
Nästa steg är att bestämma vad för sorts person du egentligen ska vara. Kort sagt, din yrkesriktning/livsstil. Detta kan skötas på tre olika sätt. Du kan antingen svara på ett antal etiska frågor, välja en rikting ur en lista bestående av t. ex. krigare, barbarer, skyttar, häxjägare, tjuvar, lönnmördare och trollkarlar, eller själv pyssla med värdena och få till en helt unik riktning. Det sistnämnda alternativet är helt klart att föredra. Vad du främst ska göra är att ur en lista bestående av ca 30 färdigheter, som består utav allting från vapenhantering till alkemi och akrobatik, välja ut 10 färdigheter som du tänker specialisera dig i. Dessa 10 kommer i sin tur att vara uppdelade i de två grupperna 'Major' och 'Minor'. Vad som främst skiljer grupperna åt är hur snabbt du tränar upp dig i färdigheterna i respektive grupp. Färdigheterna i 'Major' kommer således att tränas upp fortare än de i 'Minor' som i sin tur tränas upp snabbare än de diverse färdigheter som blev över. Det man mer kan påverka är vilken typ av färdigheter man vill att ens karaktär ska vara speciellt händiga i från början, du får helt enkelt en liten bonus till de färdigheter som tillhör den färdighetstyp du väljer.
Du får även välja två grundegenskaper som du tycker att din karaktär ska vara särskilt utmärkande i från början, dessa får en bonus till sitt basvärde. Sista steget är att välja ett speciellt tecken som din karaktär ska vara född under, ungefär som ett stjärntecken. Dessa tecken ger olika permanenta och temporära egenskaper och förmågor.
Morrowind är ett Väldit bra rollspel.
som går ut på att man ska skaffa väner och gå upp i olika lävlar så man kan klara uppdrag som man kan få. Det fins olika månster (som t.ex. Sklet, råttor, vampyrer.)
Man måste skaffa vapen och rustningar som blir bättre för varje level man går upp i.
Spelet är ganska tråkigt i början när man inte förstår så mycket men blir roligare sen.