Loppet är snart slut, jag är ute på sista varvet och har koll på motståndarna i backspegel. Det är Coulthard som jag är framförallt oroad över. Han har legat bakom mig hela loppet och jag vet att han kommer att ta till vara på även den minsta chansen om jag ger honom den. Därför måste jag bibehålla min koncentration hela varvet ut, sedan har jag vunnit mitt första Grand Prix. Men Coulthard närmar sig alltmer, han har nyare däck än jag och därmed bättre grep. Han får inte köra om mig, det bara en snäv högersväng kvar nu. Jag tar mig igenom svängen utan problem och nu kan jag se målrakan. Jag gasar på mot målrakan och tar den rutiga flaggan. Jag har lyckats vinna mitt första F1 lopp och lyckan är total!
Så kan det gå till om man har lyckats bemästra F1 2002, men hur är spelet i sig? Har EA lyckats göra denna titel så pass diversifierad att såväl den mindre insatta som F1 fanatikerna kan finna någonting roligt med spelet? Läs vidare så får ni se…
Innan man ger sig ut på banan…
I huvudmenyn kan man välja bland ett par olika sätt att spela. Dessa spelsätt är Challenge Mode, Grand Prix, och Player Review. I Challenge Mode handlar det framförallt om att lära sig spelet. Här ger datorn dig ett antal utmaningar som du ska klara. Dessa utmaningar handlar om allt ifrån att lära sig hur man växlar, till att ta sig säkert in i depån med en motor som är på bristningsgränsen på grund av oljeläckage. Beroende på hur pass bra du klarar dessa utmaningar kan du få tre olika medaljer. Medaljerna är värda ett visst antal poäng i spelet som går till din ”overall progress”. Desto högre overall progress som du får, desto fler olika spelsätt låses upp.
Under Grand Prix finns det ännu fler valmöjligheter. Här kan du välja bland Single Grand Prix, Custom Championship, Full Championship, Team-mate challenge och Domination. “Single Grand Prix” är ett bra val om man bara känner för att köra en grand prix på någon enskild favoritbana. I Custom Championship och Full Championship får man ta sig an hela F1 cirkusens banor under 14 fartfyllda race. Det som skiljer valen åt är att i Custom Championship får man själv välja vilken ordning man ska köra loppen i, medan man i Full Championship kör banorna i samma ordning som F1-proffsen och deras stall gör. I Team-mate Challenge får man köra i samma stall som en polare, vilket är ganska kul ur både en taktiskt och spelmässig synpunkt. Domination handlar framförallt om att man ska försöka dominera hela F1-säsongen så mycket som möjligt.
Att bli lika bra som Michael Schumacher...
…tar ett bra tag skulle jag säga. Åtminstone om du vill lära dig köra ordentligt, d.v.s. utan alla hjälpmedel som står till ditt förfogande. När jag för första gången spelade F1 2002 störde jag mig på att bilen betedde sig konstigt under inbromsningarna. Det tog inte llång tid innan jag insåg att utvecklarna hade lagt in en s.k. ”speed assist” som gör inbromsningarna åt dig. Detta innebär i praktiken att om du har alla hjälpmedel på så behöver du bara gasa och svänga. För att verkligen uppleva spelet ordentligt tycker jag att man ska ta och stänga av en del av dessa hjälpmedel så att man faktiskt måste lära sig att t.ex. växla.
Det finns dessutom två olika kontrollägen. Den ena heter Normal, den andra Simulation. I Normal beter sig kontrollen lite mer som om det vore arkad, medan simulation är ett betydligt svårare (mer realistiskt?) sätt att spela. I simulation låser sig hjulen lättare, bilen snurrar lättare och vägegenskaperna blir mer påtagliga. Problemet är den att steget från Normal till Simulation är alldeles för stort. I normal kan bilen vara svår att vända med i vissa lägen (om man har kört av banan), medan det är svårt att överhuvudtaget svänga utan att snurra i Simulation. EA borde ha lagt ner betydligt mer tid på kontrollens utformning och svårighet!
Interactive Pitstops?
Ett av de avgörande momenten under ett F1 lopp är depåstoppen. Det gäller att stallen har valt rätt strategi för loppet och dessutom lyckas bra i depån. Det jag därför såg fram emot allra mest var att under ett lopp köra in i depån och se hur lagkamraterna fixade till bilen. Därför blev jag oerhört besviken när det visade sig att spelet byter vinkel då man kommer in i depåområdet och man inte längre själv har full kontroll över bilen. Istället får man via ett antal rent utsagt löjliga knapptryckningar halvstyra bilen in i depån där stallkamraten sedan skrider till verket. Skandalöst, säger jag bara!
Långa laddningstider
Om det är någonting som jag har svårt för så är det långa laddningstider. Visserligen har jag full förståelse för att laddningstider i många fall är nödvändiga, men jag är ändå lite smått irriterad när laddningstiderna blir många och dessutom långa. Långa laddningstider har präglat en hel del av EAs sportspel och detta spel är definitivt inte ett undantag. Det som är det mest egendomliga med det hela är att det är sällan som spelutvecklare gör någonting konstruktivt med laddningstiderna. Istället för att ha en tråkig ”Loading, please wait” bild i bakgrunden skulle de väl kunna visa en bild med information om förarna eller historiken bakom de olika banorna inom F1 cirkusen. Människor skulle då få lära sig lite mer om Formel 1 cirkusen och kanske inte bara att köra som Michael Schumacher varje gång de ska ut på banan.
Grafik och ljud
I ett racingspel av det här slaget tycker jag att vikten ska ligga på att grafiken flyter på bra i spelet. Man vill inte ha ett betydande fps-bortfall då man håller på och kör om tre bilar i en sväng, eller då man slåss om en bra position under starten. Att undvika fps-bortfall har EA visserligen lyckats bra med, men detta är på betydande bekostnad av grafiken. Bilarna ser helt ok ut, men de skulle kunna vara betydligt snyggare. Att bilar sedan skadar sig under F1-lopp är också ett välkänt faktum och det gör de även i detta spel, men jag tycker att skadorna allmänt sätt är dåligt animerade och ibland rent av fula. Det rör sig ofta om hela delar av bilen som flyger av, typ en hel vinge, men sällen om en bit av vingen eller andra små delar.
Jag saknar dessutom snygga texturer i detta spel. Visserligen ser själva banorna ganska bra ut, men byggnaderna runtomkring banorna ser alldeles för tråkiga ut. De ser oftast ut som stora grå kuber som står vid sidan av banan.
Annars är ljudet hyfsat. Det låter som det ska låta när man kör en Formel 1 bil. Motorerna vrålar och hjulen skriker, men tyvärr blir det inte så mycket mer än så. Ljudbilden är helt enkelt inte tillräckligt djup för att den skulle bli intressant eller tillföra något väsentligt till spelupplevelsen.
Avslutande kommentarer…
F1 2002 är ett spel som i sina bästa stunder är riktigt bra, men som i sina sämsta stunder också är kolossalt dåligt. Den ojämna spelkänslan där dessa ”interaktiva” depåstopp är den främsta spelförstöraren gör att spelet känns medelmåttigt. Visserligen har utvecklaren verkligen lagt ner stor möda på att försöka få alllting att se så verklighetstroget ut som möjligt, men är det inte roligt försvinner det väsentliga i det hela. Det är bara att konstaterat att det finns många bra, äldre F1 simulatorer där ute som på ett mycket roligare sätt återspeglar F1 cirkusen. För att avsluta det hela får jag säga att F1 2002 känns för min del som ett spel som framförallt genreälskarna ska hålla sig till.