Vid första anblick ser Far Cry – Instincts inte mycket ut för världen. Inte nog med att man måste genomlida ett onödigt långt och blodigt intro, när man väl börjar spela ser grafiken rätt 90-tal ut och man hör knappt vad karaktärerna säger. Men snart befinner man sig i lastrummet på en övergiven pråm och hör fotsteg jaga en i mörkret. Med hjärtat i halsgropen försöker man desperat hitta en utväg medan elitsoldaternas röster ekar mellan stålväggarna. Adrenalinet börjar pumpa i blodomloppet. Man är såld.
Far Cry släpptes ursprungligen till PC och när Ubisoft beslutade sig för att även släppa en version till Xbox så fick man göra en hel del förändringar. Grafikmotorn är omgjord för att så gott som möjligt utnyttja Xboxens kapacitet, och dessutom har, som namnet antyder, vår hjälte Jack utrustats med en del övernaturliga instinkter som utvecklas under spelets gång.
Överleva i naturen
Grundelementen är dock desamma: Jack Carver hamnar på en paradisö som är belamrad med elitsoldater. Elitsoldater som inte uppskattar Jacks närvaro det minsta. Utrustad med enbart en futtig kniv och två knytnävar måste vår hjälte lära sig att överleva i naturen. Man kan bland annat gillra fällor i träden och locka vakterna till fällorna genom att kasta stenar i rätt riktning medan man själv ligger väl dold platt på magen i ett buskage på säkert avstånd.
När väl de tunga vapnen gjort sitt intrång i spelet kan man välja mellan två metoder: Kuta och skjuta, pang-på-rödbetan-action, eller långsamt smygande i vegetationen med en ljuddämpad pistol i högsta hugg. Om man blir trött i fötterna så finns också en hel del fordon att ta sig fram med. De är inte helt lättstyrda och välter vid minsta gupp, men det är ändå en glädje att sväva fram på vattenytan på en vattenskoter eller att skumpa runt i djungeln på en fyrhjulig mc.
För att hitta rätt på denna soliga ö har vi en radarcirkel i nedre vänstra hörnet, där vi ser en blå prick som representerar vårt nästa mål. Dessutom ser vi fiendeprickar när vi kommit tillräckligt nära. Dessa har olika färg beroende på fiendernas vaksamhet. Är de gröna så har de inte uppmärksammat vår närvaro än, är de gula så är de misstänksamma, vid orange har de förstått att något hotar dem och vid rött gör vi bäst i att fly eller attackera, för då har fienden hittat oss.
Adrenalinkickar
Trots att varje miljö är enorm är det aldrig svårt att hitta vägen. Även om det sällan är raka spåret mot målet är miljöerna ofta logiska och vägen genom skog och mark är ganska upptrampad. Byggnader och spår efter fiender finns nästan överallt och visar vägen. Om man nyss lämnat ett gäng fiender bakom sig är det inte långt till nästa. Att miljöerna är så omfattande och enorma påverkar naturligtvis laddningstiderna mellan avsnitten, men det är något man definitivt har överseende med då man får ut så mycket speltid av varje kapitel.
Motståndarna är listiga och många. Om man kryper för snabbt och oförsiktigt kan man höra en vakt reagera (”What was that?”), undersöka varifrån ljudet kom och, om vi är tillräckligt väl dolda, återvända till sina vänner med kommentaren ”It was probably just a bird”. Om vi däremot är illa dolda gäller det att vi har riggat rejält med fällor, för då ropar vakten på förstärkning och inte helt sällan drar ett öronbedövande alarm igång, vilket genererar ett tiotal extra soldater. Ibland kan man tacka Internet för fuskkoder.
Men fienderna är inte särskilt svåra att ta kol på, med snabba fötter och kallt huvud går man oftast vinnande ur striderna. Och om man ser hur livet börjar rinna en ur händerna så är det sällan långt till nästa första-hjälpen-låda. Dessutom helas man av sig själv när man väl har fått sina djuriska instinkter. Att nyttja dessa instinkter kräver nämligen adrenalin och adrenalinmätaren fyller även på livmätaren. Långsamt om du bränt allt adrenalin, snabbt om du inte gjort det.
Kontrollen är störtskön
Grafiken är precis så bra som man kan vänta sig av ett spel i denna storlek till Xbox. Den är snygg men inte överdådig. Det blir en del vektorfel här och där, saker kan ibland se platta ut från sidan och detaljer målas inte alltid upp förrän man kommit ganska nära. Men vi får en del sköna bonusar, som att solen skiner ner mellan lövverken på marken och bildar fina mönster på våra händer vapen där vi kryper fram. Också livet under vattenytan är mycket verklighetstroget.
Ljudet är näst intill mästerligt. Ofta famlar man efter fjärrkontrollen för att sänka ljudnivån på teven, för ljudeffekterna bygger upp en så skrämmande stämning att man knappt vågar fortsätta spela. Skriande, namnlösa odjur i djungeln; soldater som småpratar på avstånd; någon som upptäckt oss och ropar på förstärkning; grenar som knäcks; fåglar som skräms upp ur sina nästen. Vänder vi oss mot ljudkällan så hör vi den dessutom bättre. Det enda som brister är dialogen som är för låg. Om en musikslinga ligger på är det omöjligt att höra vad som sägs, och det finns ingen textning.
Kontrollen är störtskön och bara en sån detalj som att man kan skjuta med bara höger hand, axelknapp och styrspak, är värd att hyllas. Om man har dubbla automatvapen kan man skjuta med bägge samtidigt, med varsin axelknapp. Smart och logiskt, och man behöver aldrig stå tomhänt när man laddar om det ena vapnet. På tal om vapen så finns det en hel del att välja på i spelet. Dock kan man bara bära en sorts automatvapen, en sorts pistol och ett specialvapen (prickskyttegevär, raketgevär med mera).
Helgjutet, långt och utmanande
Storyn lär knappast vinna någon Oscar, men vilken actionspelstory kommer någonsin att göra det? Det måste erkännas att man inte alltid har stenkoll på alla karaktärer och hela intrigen, men det spelar faktiskt ingen roll. Vi vet vart vi ska, vi vet vilka vi ska skjuta (allihopa) och vi vet på ett ungefär vad vi vill uppnå (ta oss helskinnade från denna livsfarliga ö).
Far Cry – Instincts är ett helgjutet spel, ett långt spel och ett utmanande spel. Och när man är färdig med sololäget så finns det många timmar att ägna åt flerspelarläget. Där kan man bland annat välja att spela Jack Carver, ensam mot alla andra spelare. Då får man tillgång till alla hans instinkter och gissningsvis är adrenalinnivån sjukt hög i ett sådant läge. Det finns dessutom en funktion som tillåter dig att skapa egna kartor att leka på. Far Cry – Instincts kommer garanterat att lysa upp en regnig höst för väldigt många glada Xbox-användare.