Ian Waller har testat uppföljaren till klassikern Close Combat.
Realtidsstrategi är big business idag - och stapelvara. GI Combat för PC, som kostar omkring 400 kronor, hör till det sistnämnda. Spelet kommer tyvärr varken generera dollar till upphovsmännen eller vinna status som att ha varit en milstolpe i realtidsspelens era. Även hängivna fans av andra världskriget borde hålla med mig i detta fall.
GI Combat utspelar sig 1944 i Normandie. Du kan välja spela allierad eller stå på tyskarnas sida. Ditt mål är att övervinna motståndaren i strid (såklart!). Målet, i stort, är att besitta den franska myllan och säkra området. Till din hjälp har du en mängd olika infanteritrupper och stridsvagnsförband. Så långt är allting glasklart.
Det är när spelet startar som förvirringen uppstår. Och innan dess för den delen med. Gränssnittet och menyerna känns krångliga och omständliga. Plus är att det finns många möjligheter till att göra fininställningar i spelet och att spelet innehåller stora mängder fakta som känns autentiska och verkliga.
Efter att du placerat ut dina trupper och spelet slutligen tar sin början kan till och med den mest luttrade RTS veteranen bli förvirrad. Uppdragen är otydliga och målet oklart. Plötslig exploderar det någonstans på skärmen och dina gubbar står fortfarande upp och tillåter sig bli beskjutna. Information om vad som händer i spelet känns bristfällig och oerhört frustrerande. Ordergivningen funkar halvdant och följs ibland inte alls.
GI Combat består av en mängd enskilda uppdrag som kan spelas separat eller spelas i kortare kampanjer. De många inställningsmöjligheterna gör att spelets livslängd förlängs en aning men till slut tröttnat man ändå. Tyvärr.
Problemet är att du inte har någon riktig överblick av vad som händer. Det är nämligen i princip omöjligt att upptäcka fienden och ibland även dina egna gubbar. Det kan du delvis tacka det mediokra gränssnittet för och de dåliga inställningsmöjligheterna av de olika vyerna (läs kameravinklarna). Frenetiskt trycker man på zoomknappen för att få en överblick och plötsligt har vi fått en dålig kopia av Panzer General. Det är ju 3D man vill åt! Synd är också att man bara kan markera en trupp eller ett fordon åt gången.
Det finns dock några ljuspunkter i spelet - grafiken är tämligen bra och stundtals riktigt välgjord. Ljudet är ok även om man blir trött på att höra samma vrål i högtalarna efter ett tag. Men så är det ju nästan alltid - men i GI Combats fall gick nog utvecklingen väldigt fort.
Sammanfattande omdöme och betyg
Upphovsmännen bakom GI Combat , Atomic's, som för sex år sedan gjorde klassikern Close Combat har haft svårt att lämnat sin framgångsrika historia och gå vidare och skapa något nytt och spännande. Det märks tydligt. Inga nyheter, ordergivningen är en direkt kopia från Close Combat och snabbkommandona känns också igen, inga överraskningar och ingen kreativitet att tala om. Lite pinsamt faktiskt. GI Combat skulle behövt sex månader till i spelutvecklingsfabriken och en rejäl omgång testning innan spelet skickats till butikerna. Totalt vill jag ge spelet betyget 2 av 5.
Systemkrav
Windows 98/Me/2000/XP
PII 500 Mhz
128 MB RAM
200 MB HD
32 MB grafikkort (DirectX 8 kompatibelt)
DirectX kompatibelt ljudkort
8 x CD-ROM