Ubisoft har, från att ha haft sitt Ghost Recon (GR) enbart som PC-skjutare, de senaste åren sett till att serien också landat till Xbox, GameCube och Playstation 2. Senast ut var Island Thunder till PC och Xbox där man som del av UN:s fredbevarande trupper manövrerade sina "Ghosts" - eliten från US Army Green Barets genom Kuba för att vinna ett politiskt krig. GR: Jungle Storm utspelar sig några månader efter Kubakampanjen och den här gången handlar det om att visa den colombianska drogkartellen vem som bestämmer. Versionen innehåller förutom båda dessa kampanjer ett online-läge plus en del andra små nyheter.
Lurpassa på fienden
Det som är och alltid har varit signifikativt för Ghost Recon är att det är en mer taktisk förstapersonskjutare. Man överlever genom att lurpassa, rekognisera och oftast ta ut fienden lite mer diskret. Det gör man genom att styra över två grupper med vardera tre soldater i; Alpha och Bravo. Via den taktiska kartan kan man snabbt med högra analoga spaken markera vart ens manskap ska bege sig (går även genom siktet i förstapersonvy) plus ett knippe olika kommandon som utförs via snabbmeny eller genom USB-headset med röstkontroll. Det sistnämnda ger förstås ökad närvarokänsla och på så sätt en intensivare krigsupplevelse.
Har man en kompis i närheten går det även bra att, precis som i alla andra GR-spel, spela uppdragen tillsammans i så kallat co-op, något som alltid ger spel extra underhållningsvärde. Samarbetsläget finns även i flera andra varianter som återfinns i online-delen.
AI:n är fortfarande skräp
Det finns två slags motstånd hos fienden i GR: Jungle Storm som återfinns i de andra versionerna av spelet också. Gröthjärnan - ibland går det att skjuta på dem utan att de ens reagerar och de står bara snällt kvar och väntar på att man ska hinna ladda om och skjuta igen. Vidare så kan två eller flera stycken stå bredvid varandra och man skjuter vilt mot den ena varpå hans kompisar försöker smyga sig iväg från situationen. Exemplena är många men det de har gemensamt är att de är sorgliga men väldigt komiska. Den andra delen av AI:n är Mördarmaskinen som kan vara förödande för ens hälsa. De agerar snabbt och pricksäkert och tappar inte en ur sikte förrän man är död. De här galningarna är dock inte lika vanliga och framträder oftast när man agerat lite klantigt och visat sig för mycket. Sammanfattningsvis är AI:n skräp och agerar inte särskilt realistiskt alls.
Beteendet hos ens egna soldater är dock bättre. Även om de står ivägen en del så agerar de många gånger mycket bra. Till och med bättre än en själv då de skjuter ned fiender på imponerande långt håll. De har koll, vilket är uppskattat.
Ögat visar det du inte kan se
Ögat är en ny ikon som talar om hur pass synlig man är för fienden. Egentligen känns det lite dumt eftersom man själv borde kunna se hur pass bra eller dåligt man gömmer sig i buskage och dylikt, men med tanke på den bedrövliga grafiken där vegitationen framstår som färgade klossar behöver man all hjälp man kan få för att förstå huruvida man är dold eller inte. Över huvud taget känns Ghost Recons grafikmotor rejält till åren. Platta, öppna områden utan några djupa färgskalor blandat med grötiga texturer och odetaljerade karaktärer imponerar verkligen ingenstans. Sedan undrar man varför menyerna ska envisas med att vara så sega. Det som håller godkänd klass är filmerna.
Hela 31 banor online
Har man en nätverksadapter till sitt förfogande är det bara att gratulera, för då blir det riktigt kul. Kan man bara lägga åt sidan att det inte ser så snyggt ut så har man många timmars strid framför sig.
GR: Jungle Storm erbjuder hela 31 banor att spela online och det finns ett bra knippe olika lägen också, både som ensam och i lag. Hamburger Hill (hålla ett område så länge som möjligt) och Mouse Hunt (lite som spökboll fast alla jagar den med bollen och ja, med gevär förstås) är några men man hittar även så klart klassiska deathmatch med flera.
Den största bristen i online-läget är att man bara kan vara max 8 spelare, men om något spel lämpar sig för lite mindre folk och mer taktisk krigsföring i form av att ligga och vänta på varandra med stora sniperbössan eller avancera i mindre grupper så är det GR-serien.
I väntan på Ghost Recon 2
När allting känns så mossigt är det svårt att njuta av GR: Jungle Storm till fullo. Det är helt enkelt inte så himla vasst, men det är inte heller dåligt utan roar båda i kampanj- och online-läge. Det är heller inga fel på kontrollen och ljudet är godkänt (förutom det evinnerliga flåset när man är lite skadad). Det är dock tydligt att grundseriens säkerligen sista paket kippar efter andan, ihopsjunken bakom en sten, med en punkterad lunga från ett välavvägt skott. En trist yta och ett många gånger förlegat innehåll räcker inte riktigt till i väntan på nyligen utannonserade Ghost Recon 2. Spelet är dock riktigt billigt (runt 300 kronor) och det är alltid en attraktiv faktor för många. Kan man dessutom bortse från dess brister har man mycket speltid framför sig.
Detta spel är en stjärna i sin klass. Grafiken är väldigt bra. Men det är ganska svårt att klara spelet som är ganska bra, för jag tycker inte att men ska klara av ett spel på en dag liksom. Men spelet är inte perfekt för jag tycker att spelet har för lite modes. Men multiplayer möjligheterna är stora och bra. A-i:n i spelet är väldigt bra. Jag tycker att spelet är välgjort och förtjänar en nia!!!