I Guild Wars spelar min i en värld kallad Tyria.
När man börjar spela GW så får man först välja vilket "mode" man ska spela i, Roleplaying Mode (där man springer runt och går upp i lvl och gör quests) och PvP, Player vs. Player, där man låser upp nya skills och slåss mot andra spelare. När man valt något utav dessa så får man börja skapa sin karaktär. Man får välja mellan 6 klasser, Warrior, Monk, Ranger, Elementalist, Mesmer och Necromancer.
Efter detta så väljer du hur du ser ut, namn o.s.v.
Sedan får man börja spela! I början så får du bara spela i en liten del av Tyria, kallad Ascalon.
Ett fint litet ställe med mycket skog, och lite längre bort höga, snöiga berg.
Såhär i början så är det mest training quests.
Sedan när man känner sig redo (helst vid lvl. 6 elle högre) så ska man dra till det "nya" ascalon, som inte längre är så vackert. Nu är allting mycket svårare. Nu kan du också utforska resten av Tyria, b.l.a ett ökenställe, vulkanöar en djungel m.m.
Men ju längre bort från Ascalon man kommer, desto svårare blir det.
GW har maxgräns på lvl, som är 20. Men det är inte vid lvl 20 som spelet tar slut, det är snarare där som det börjar på allvar. Sedan så kan man ju låsa upp nya skills, finns över 500 (om man räknar med Factions). Du kan alldrig ha samma skills som någon annan. Man kan också ha pets, fast man kan tyvärr inte rida på dom. För att få tag på pets så måste du ha en speciell skill kallad "Charm Animal".
Grafik: 9/10 Snyggare än WoW
Ljud: 7/10
Kontroll: 8/10
Hållbarhet: 9/10
Totalt: 9/10 Lägg undan wow ett tag och spela GW ;)
Huvudkonceptet i de flesta onlinerollspel är enkelt: spela oändligt många timmar för att få en mäktig karaktär. Den som nöter mest vinner. Skicklighet räcker ingen vart om man inte har tid att lägga ner. Tänk om det skulle ändras. Tänk om ett spel skulle ge en möjligheten att vinna tack vare att man faktiskt är skicklig. Du kan sluta fantisera; Guild Wars är det spelet.
Socialt i städerna
Det finns två spellägen i Guild Wars: rollspel och PvP. I rollspelsdelen är grunderna som i vilket annat onlinerollspel som helst men med några betydelsefulla avvikelser. Varje gång man beger sig ut i vildmarken laddar man sin egen kopia av den världen. På så sätt träffar man inga andra människostyrda karaktärer ute i fält, förutom de som man eventuellt teamat ihop sig med.
Det är på gott och ont. Fördelarna är exempelvis att det inte kan komma fega fiender som förstör spelupplevelsen genom att exempelvis anfalla en när man har lite energi. Tyvärr innebär det att man inte träffar de trevliga spelarna heller, vilket tar bort lite av det sociala. Men när man åter kommer till en stad kan man se andra spelare och vara så social man nu vill.
I rollspelsdelen låser man även upp hemligheter till PvP, som vapen och magier. Det gör att motivationen att spela rollspelsdelen aldrig försvinner, eftersom det är en klar fördel att kunna använda många magier. Det gör variationen i PvP större och det krävs även mer skicklighet för att kombinera rätt magier.
Börjar på maxlevel
PvP innebär att man slåss mot andra spelarstyrda karaktärer. Man kan välja att spela fyra mot fyra i olika arenor eller åtta mot åtta där man med mycket möda och skicklighet ska vinna "Favor of Gods" till sitt land. Det tredje alternativet är att åtta personer från gillet samlasför att försvara gillets högkvarter eller försöka besegra motståndarna i deras.
I PvP-delen börjar man på maxlevel och får designa sin egen karaktär. Man väljer utrustning, magier, klass och kön. Man kan sammanlagt ha fyra karaktärer sparade. Klassen bestämmer karaktärens utseende samt vilka magier den kan lära sig. Man får även en sekundär klass som fungerar som backup. Man kan alltså kombinera de olika klasserna för att få större taktiska möjligheter. Det finns sammanlagt sex olika klasser som kan kombineras fritt. Alla har de fördelar/nackdelar gentemot de andra klasserna.
Krigare är bra på att tåla och dela ut stryk. Rangers är bra på att anfalla från avstånd och kan även tämja djur. Munkar kan hela vänner och även göra hyfsad skada. Mesmer är en slags illusionist som har många taktiska magier, exempelvis kan de stjäla liv och mana. Necromancer styr över de döda och oheliga magier. Elementalisten är en magiker som styr över elementen.
Vackra landskap
I rollspelsdelen ska man som vanligt dräpa fiender, samla erfarenhet och gå upp nivåer. Varje nivå gör en starkare, dels som vanligt med statuspoäng, men även med attributpoäng. Dessa fördelar man bland diverse egenskaper som stärker magierna och därmed ökar ens stridsduglighet.
Att all PvP sker under kontrollerade förhållanden och på lika villkor – då alla har maxlevel och det aldrig är en överraskning när man stöter på fiender – gör att det faktiskt är skickligheten som avgör. Även om det klassiska nötarmomentet finns där, då man kämpar för att få tillgång till magier, så känns det ändå som en kamp mellan människorna som spelar, inte bara karaktärerna i spelet.
Grafiken är väldigt bra och Guild Wars erbjuder vackra landskap samt enastående stridsanimationer. Miljödesignen inger verkligen känslan att det är ett mystiskt land i en mystisk tid.
Guild Wars är ett annorlunda onlinerollspel som manar till möten med andra spelare i både strid och samarbete. Tekniskt sett fungerar det väldigt bra, servrarna är i topp och utan jobbiga väntetider. En positiv sak med Guild Wars är att det är gratis, förutom kostnaden att köpa själva spelet. Ingen månadskostnad och inga tilläggsavgifter. Det är ett oerhört bra spel, oavsett om du är söndagsspelare eller spelberoende