Heroes Of Might And Magic 2 (Guide): Tips, knep och koder
för Pc.

Inskickad Guide av Natik

Eftersom Heroes Of Might And Magic II har så många slumpmässiga element som ska skilja olika spel åt, är det omöjligt att staka ut en väg som leder till seger på varje nivå, varje gång. Vilken figur du väljer kan också ha stor inverkan på vilken strategi som är bästa att använda.

Därför är den här guiden en blandning av råd och tips, istället för en riktig genomgång. Vi kan inte heller garantera att du kommer att vinna varje gång du spelar HOMMII, men vi kan hjälpa dig att känna det som om du gör färre misstag.

Ett spel med två ansikten
För att nå framgång måste du behärska spelets båda aspekter - strategi och taktik. Strategi spelar en stor roll när man ska erövra, utveckla och beskydda slott och bestämma hur man använder sina hjältar på bästa sätt. Taktiken, å andra sidan, kommer in när du har tagit beslutet att slåss eller om en fiende anfaller dig.

Den strategiska sidan av Heroes Of Might And Magic II är klart viktigast, eftersom den starkare armén brukar vinna de flesta slagen, men i jämna strider är det ditt användande av trupperna på stridsskärmen som kan vara skillnaden mellan seger och misslyckande.

STRATEGI - ÄVENTYRSSKÄRMEN
Det är här som det viktigaste i HOMMII utspelas. Det är här som du bygger dina slott och flyttar dina hjältar. Det är också vanligtvis här som spelet vinns eller förloras.
Strategin kretsar kring tre viktiga koncept - hjältar, slott och tillgångar. Av de här är det slotten som är viktigast. Slott utgör inte bara din huvudsakliga guldkälla (de genererar 1 000 i guld varje gång), utan det är även här som det genereras flest trupper och trollformler till dina hjältar. Resurser och hjältar är tillgångar - och de används för att erövra fler slott.
Det stora målet med spelet är att erövra slott, samla på sig mer guld som du använder för att förstärka de du har erövrat, innan du beger dig för att erövra fler. Glöm aldrig bort att det är ditt mål -allt annat spelar mindre roll. Eftersom slotten är så viktiga vinner motståndarna troligtvis om du låter dem skaffa fler slott än du. Den viktigaste kunskapen i spelet är att kunna expandera utan att förta sig, och det kommer när du blir rutinerad.
De första stegen
När spelet börjar har alla varsitt slott (på de flesta kartor, i alla fall). Därför är ditt första (och troligtvis viktigaste) strategiska beslut att avgöra vilken klass du ska tillhöra när spelet börjar. Din första hjälte blir troligtvis också din starkaste, och ditt första slott blir mittpunkten i ditt rike.

HOMMII-manualen beskriver ganska ingående de olika hjältarnas styrkor och svagheter, och spelet är hyfsat balanserat. Ju starkare hjälten är, desto mer brukar det kosta att utveckla slottet, medan de svagare har billigare slott. De svagare har alltså en fördel där.

Barbarians, Knights och Sorcerers har billigast slott, och kräver mindre guld och färre tillgångar att utveckla. Barbarians och Knights brukar ha begränsade möjligheter att kasta trollformler. Alla tre är bra val på mindre kartor, där de andra klasserna inte har tid att utveckla sina slott fullt ut. Inga av de här klasserna har särskilt bra varelser för de högre nivåerna, men de får dem i ett tidigt skede och de är billiga. På större kartor måste de ta en tidig ledning och spela aggressivt för att utöka den. Datorn siktar ofta på att nå framgång i ett längre perspektiv och genom att fokusera i huvudsak på militären och satsa på en serie snabba anfall i början kan du ibland klå honom innan han kommer igång.

Necromancers är ett bra allroundval (ganska billiga, och har ändå ganska kraftiga varelser). Om du är nybörjare är de troligtvis enklast och mest givande eftersom de tillåter misstag, men efter ett tag kan det bli påfrestande att de försöker sig på allt möjligt.

Warlocks och Wizards är de hjältar som är mest kraftfulla. På de högre nivåerna, med tillgång till de bästa trollformlerna i spelet, kan de bli riktigt kraftfulla. Deras enheter är också tuffast och det brukar diskuteras om Dragons eller Titans är bäst.

Problemet med Wizards och Warlocks är att de, precis som alla trollformelkastande hjältar, är klena på tidigare nivåer. Deras slott kostar mycket i guld och tillgångar, och deras enheter kostar mycket att köpa. De kräver också gillen för att utnyttjas på bästa sätt, och det kostar också mycket.

Vilken sorts hjälte du spelar beror ofta på personlig smak och spelstil. Kom ihåg att din starthjälte är precis det - längre fram kan du erövra olika klassers slott och få tillgång till enheter och tillgångar som de kan ta fram. En Barbarian bör t ex anstränga sig för att erövra ett Warlock- eller Wizard-slott för att få tillgång till de kraftfulla enheter som de kan bygga. Ditt första val är alltså inte avgörande, men det ger dig vissa linjer att följa.

Allmänna ledtrådar
Heroes Of Might And Magic II är för komplext för att vi ska kunna ge en fullständig guide över den strategiska sidan av spelet, men här följer några faktorer som kan vara bra att tänka på...

Nyckeln till seger i HOMMII är att utöka så snabbt som möjligt, samtidigt som man har ett starkt försvar. Eftersom din datormotståndare vanligtvis får mer tillgångar än du ändå (se Känn din fiende) kommer du att förlora om du spelar försiktigt. Precis som i Civilization, Red Alert och andra bra strategispel måste du se till att fienden inte får för stort försprång, för då lär du aldrig hinna ifatt. Var inte för försiktig - spela aggresivt till en början, och se till att spara ofta. Om du inte är säker på ifall du kan vinna är det bara att spara och sedan försöka (se Spara, spara, spara). Det är inte fusk om du inte laddar om för ofta, och på det här sättet får du värdefull erfarenhet.

Använd hjältarna
Superhjälten: En strategi är att investera i en hjälte, göra honom så kraftfull som möjligt, och sedan använda honom som huvudarmé. Du lär inte kunna göra alla dina hjältar lika tuffa som datorns, så koncentrera dig på att bygga en - datorn specialiserar sig inte på så sätt, och en riktigt kraftfull hjälte är mer än vad flera olika på mellannivå klarar av. Även om det låter som en enkel taktik är det det bästa sättet att vinna på, särskilt på högre nivåer.

Rätt hjälte på rätt plats: Ett annat sätt att optimera dina hjältar är att specialisera dem. Ha en hjälte med bara dina snabbaste enheter, och bygg upp hans rörelseförmåga. Använd den för att införskaffa så mycket tillgångar som möljligt, och utforska snabbt. Följ sedan upp med en superhjälte som ger sig på stora monster och städer. Dessutom låter du Knights försvara dina slott - t o m en Knight på första nivån är bättre än en vaktchef. Använd också klenare hjältar till att föra enheter till din superhjälte. På så sätt slipper han återvända till basen för att fylla på förråden. Det här sättet är mycket svårare att behärska.

Spara: Köp inte varelser som skyddar dina slott innan du verkligen är tvungen. Det är sällan som du kan köpa så pass mycket skydd att det räcker åt alla slott hela tiden. Istället bygger du upp enheter och väntar tills en fientlig hjälte försöker något - sedan köper du enheterna i slottet.

Låt datorn hjälpa till: I början på veckan flyttar du bort från ett av dina slott och låter datorn anfalla det. Vänta några dagar och återta sedan slottet - datorn har nästan varje gång uppgraderat det åt dig.

Timing: Försök alltid att anfalla slottet i slutet av veckan - allra helst på dag sju. På så sätt kan du samla på dig fler enheter som kan försvara det, och befria din hjälte.

TAKTIK - STRIDSSKÄRMEN
På grund av slagfältens begränsade storlek i HOMMII, kan du inte påverka utgången i någon större utsträckning - vanligtvis brukar den största, tuffaste armén vinna. Bra taktik kan hjälpa dig att vinna utan större förluster (eller ge den oslagbare motståndare fler förluster). HOMMII-manualen förklarar tydligt hur striderna fungerar, men den hjälper dig inte med taktik och inte heller talar den om hur datorn strider.

Datorns taktik
Datorn har en ganska enkel syn på strider och det kan du utnyttja om du är försiktig. Datorn anfaller alltid de enheter som är längst bort först, sedan de starkaste och/eller närmaste av dina enheter. Den enda gång som den frångår den planen är om den enhet som den vill anfalla är för långt ifrån, och det finns en på närmare håll. Därför är datorn ganska lätt att förutse. Du kan utnyttja det på flera olika sätt. Det enklaste är att ha enheter på långt håll och sprida ut dem som lockbeten åt datorn. När den sedan anfaller dem flyttar du dina starkare enheter till en bättre position och slår till.

Allmänna ledtrådar
Återigen finns det inte tillräckligt mycket utrymme för att täcka allt, så här följer några saker som är viktiga att tänka på...

Planering: Dina trupper är arrangerade på stridsskärmen uppifrån och ner i den ordning som de syns från vänster till höger på hjälteskärmen. Om du vill ha en armé som är bra på långa avstånd kan du sätta två enheter i ytterkanterna, starka, långsamma enheter där bredvid och dina snabba enheter i mitten. På så sätt kan du försvara dina yttersta enheter, samtidigt som de ger sig på datorn när den är på frammarsch.

Planering (igen): I en armé utan vidsträckta enheter sätter du de snabba enheterna vid kanterna, med de långsamma i mitten. Det låter de snabba enheterna svepa in från sidorna medan dina långsammare enheter drar framåt.

Planering (för sista gången): I regel är en utsträckt formation bättre än en som är sammantryckt - det gör så att datorn inte kan träffa många av dina enheter samtidigt.

Slå till först: Försök att ordna till dina rörelser så att du alltid kan anfalla först. I många slag är det vad som avgör vem som vinner eller förlorar - några hundra bönder kan faktiskt döda en drake om de anfaller först, men draken sopar golvet med dem om situationen är den omvända. Vänta bara tills datorns enheter är inom din räckvidd, och anfall sedan.

Snabba enheter: När du möter en fiende med vidsträckta enheter är det bäst att använda sig av snabba enheter för att närma sig så snabbt som möjligt och förhindra fienden från att skjuta medan dina långsammare enheter är på väg. Välj dina mål: Bestäm vilken fiende som är farligast för dig, och ge dig på den först. Det är inte så bra att slösa bort tid på troll eller bönder när en drake lemlästar hela din armé.

Sammanhållning: Försök att slå ut stora, tuffa fiender genom att hålla ihop. De flesta enheter får bara en vedergällning per omgång, så slå först till med antingen din starkaste enhet, eller en som du har råd att offra. Följ sedan upp med resten av din armé, och låt dem anfalla säkert utan motstånd.

Trollformler
De flesta av HOMMII-trollformlerna på äventyrsskärmen är inte ovärderliga, men några stridsformler kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Det finns två typer av stridsformler - de som direkt åsamkar skada, och de som påverkar en enhet på något annat sätt.

Knights och Barbarians bör undvika skadeformler, eftersom de sällan har tillräckligt kraft för att åsamka någon större skada. De bör istället hålla sig till Bless och Curse.

Hjältar med trollformler kan vara förödande när de har skadeformler. I regel är de som riktar sig mot en enda enhet bäst, eftersom man då kan åsamka mest skada.

Framemot slutet av spelet, när enheterna består av mängder av de tuffaste varelserna, spelar skadeformler mindre roll igen.

Det finns flera stridsformler som lönar sig att koncentrera sig på. Bless och Curse (särskilt Mass Bless och Mass Curse) kan lätt vända ett slag när de används på rätt sätt - underskatta aldrig deras effekt. Stoneskin, Steelskin och Bloodlust har ofta mer kraft än du tror, särskilt när de används tillsammans med lockbeten.

Blind och Paralyse - använd dem för att upphäva fiendens bästa enheter, ta hand om resten (en gång för alla), och gå sedan ihop mot de större killarna.
Lightning och Chain Lightning - den bästa kombinationen för att åsamka skada.

KÄNN DIN FIENDE
För att klara av HOMMII är det ett måste att du förstår datormotståndaren och hur den tänker. Om du kan förutse vad fienden kan tänkas göra, finns det större chans att dina planer lyckas.

Svårighetsgraderna
Även om AI:n i stort sett är densamma på alla svårighetsgrader, ändras den på några sätt när det blir svårare:

Easy: Det här är den enda nivå där AI:n är begränsad. Den tar ofta dumma beslut, som t ex att den anfaller när den inte kan vinna och struntar i tillgångar som den borde ta vara på. Den mänskliga spelaren börjar med guld för 10 000, trä och malm för 30 och 10 av var och en av de sällsynta tillgångarna, medan datorns börjar med endast 7 500 i guld, 20 i trä och malm och 5 av de sällsynta tillgångarna.

Normal: På den här nivån är AI:n mer eller mindre identisk med den på de högre nivåerna, även om den inte är lika försiktig. Det enda felet är att den ibland påbörjar strider som den inte kan vinna. På den här nivån börjar mänskliga spelare med guld för 7 500, trä och malm för 20 och 5 av de sällsynta tillgångarna, medan datorn börjar med 10 000 i guld, 30 i trä och malm och 10 av de sällsynta tillgångarna, vilket ger dem ett tidigt försprång.

Hard: Det är en större utmaning att spela på den här nivån. Även om AI:n till stor del är den samma som på Normal, anfaller den inte här om inte den har åtminstone ett 20-procentigt övertag. Den överväger andra faktorer också, men det är framförallt träffpoängen som spelar in. Den gör bara enstaka misstag. Datorn startar också med ett ännu större tillgångsförsprång, då den har 10 000 i guld, 30 i trä och malm och 10 av var och en av de sällsynta tillgångarna, medan den mänskliga spelaren bara får 5 000 i guld, 10 i trä och malm, och 2 av var och en av de sällsynta tillgångarna. Dessutom får den en 10%-ig bonus på sin guldinkomst och 1 trä och malm gratis varje omgång.

Expert: Här börjar det bli riktigt svårt. Datorn anfaller bara när den har ett övertag på 75-25, så om den startar en strid med dig lär du förlora. En sak som inte gör det hela bättre är att den mänskliga spelaren startar med 2 500 i guld och 5 i trä och malm. Datorn å andra sidan får 10 000 i guld, 30 i trä och malm och 10 av var och en av de sällsynta tillgångarna. Datorn får också en 25%-ig bonus på sin guldinkomst och 1 av varje tillgång, varje omgång.

Impossible: Ett passande namn på den här nivån, för det är omöjligt - oavsett hur bra du är lär du inte vinna fler spel än du förlorar. Datorn anfaller bara när den har ett 90-10-övertag, så du kommer att förlora de strider som datorn startar. Mänskliga spelare startar utan någonting. Datorn får 10 000 i guld, 30 i trä och malm, och 10 av varje sällsynt tillgång, plus att den genererar dubbelt guld och får 2 av varje tillgång varje omgång.

Så fungerar AI:n
Förutom de inkomstfördelar datorn får, vet AI:n också mer än du om vad som händer. Till att börja med vet den alltid vilken styrka dina hjältar, städer och slott har, och var de finns. Det innebär att den inte förbiser eventuella svagheter hos dig, utan använder dem emot dig.

När det blir svårare ökar datorns kunskap om kartan. Den vet var alla tillgångar och skatter finns utan att behöva utforska kartan, och det är en stor fördel. Det är ett av de stora problemen.

Då har vi nämnt AI:ns övertag på dig. Men hur spelar den?

Svaret är "irriterande bra". Datorn anfaller inte om det inte känner att den har ett övertag, den ger sig alltid på dina klenaste hjältar och slott, och ser alltid till att skydda sitt egna territorium. Sällan, om ens någon gång, lämnar en datormotståndare ett eller flera slott dåligt skyddade - det är sällan som du kan utnyttja några svaga punkter.

Så slår du datorn
Trots sina fördelar är AI:n långt från oslagbar. Då den inte har många svagheter, får du lära dig att vända dess styrka mot den.

Datorns största styrka är att den är konsekvent och att den känner till mycket. AI:n kommer alltid att veta mer än du om olika situationer, oavsett hur mycket du utforskar. På samma sätt brukar AI:n göra det mest logiska, och den ger ofta hela sitt territorie samma skydd. Trots att det här är AI:ns styrkor kan du använda det emot den. Datorn visar alltid vad den håller på med, och den är inte tillräckligt sofistikerad för att bluffa. Därför bör du alltid ha alternativet "show enemy heroes moves" på. Genom att bara titta på datorns hjältar och se vart de är på väg kan du lära dig mycket om deras planer. Om datorn ser en svaghet, beger den sig direkt dit. Genom att hålla koll på vart datorn beger sig, kan du vanligtvis upptäcka dess mål tillräckligt tidigt för att göra något åt det. Om en fientlig hjälte är inom räckhåll för en av dina hjältar utan att anfalla den, vet du att datorn inte gillar oddsen. Det är särskilt användbart på de högre nivåerna - datorn anfaller inte såvida inte den har ett överväldigande övertag. På så sätt kan du undvika anfall utan att behöva enorma arméer.

Du kan också använda datorns rättframhet till att prova ditt försvar. Är du inte säker på om ditt slotts garnison är tillräckligt stark för att förhindra ett anfall? Flytta din hjälte, och om datorn tar närmaste väg till slottet vet du att det är för klent. Du kan också uppehålla datorns stora arméer genom att dra dig undan från ett slott, för att sedan flytta tillbaka och dra dig undan från ett annat. Datorn kommer då att fastna mellan de båda slotten.

Det andra sättet att utnyttja datorns styrka är att koncentrera dig på att ta fram en superhjälte. Då de flesta av datorns slott och hjältar har ungefär samma styrka, bör du genom att koncentrera dina krafter kunna besegra vilket slott eller hjälte som helst i strid en-mot-en. Idén med en superhjälte har vi redan tagit upp, men det blir mer och mer användbart ju svårare spelet blir.

Spara, spara, spara
En sak som underlättar spelandet enormt är att spara regelbundet, och du ska definitivt göra det innan ett större slag. Du bör spara på ett nytt ställe varje gång - om du märker att du förlorar kan du prova att spela ett spel som du har sparat tidigare. En del tycker att det här är fusk, så det är upp till dig om du vill spela så här. Det är dock mycket roligare att gå tillbaka till något man har sparat tidigare, istället för att behöva starta om hela kartan från början.

Ta reda på vad han går för. När du försöker avgöra om du ska anfalla en fiende, hjälper det om du vet hur stor hans armé är. Genom att klicka på hjälten får du en uppskattning av hans styrkor. Utnyttja det.
Få 1-4
Ett antal 5-9
Ett gäng 10-19
Många 20-49
En hord 50-99
Folkmassa 100-249
Ett myller 250-499
Alltför många 500-999
Legion 1 000 eller fler


Inskickad Guide av Natik

Eftersom Heroes Of Might And Magic II har så många slumpmässiga element som ska skilja olika spel åt, är det omöjligt att staka ut en väg som leder till seger på varje nivå, varje gång. Vilken figur du väljer kan också ha stor inverkan på vilken strategi som är bästa att använda.

Därför är den här guiden en blandning av råd och tips, istället för en riktig genomgång. Vi kan inte heller garantera att du kommer att vinna varje gång du spelar HOMMII, men vi kan hjälpa dig att känna det som om du gör färre misstag.

Ett spel med två ansikten
För att nå framgång måste du behärska spelets båda aspekter - strategi och taktik. Strategi spelar en stor roll när man ska erövra, utveckla och beskydda slott och bestämma hur man använder sina hjältar på bästa sätt. Taktiken, å andra sidan, kommer in när du har tagit beslutet att slåss eller om en fiende anfaller dig.

Den strategiska sidan av Heroes Of Might And Magic II är klart viktigast, eftersom den starkare armén brukar vinna de flesta slagen, men i jämna strider är det ditt användande av trupperna på stridsskärmen som kan vara skillnaden mellan seger och misslyckande.

STRATEGI - ÄVENTYRSSKÄRMEN
Det är här som det viktigaste i HOMMII utspelas. Det är här som du bygger dina slott och flyttar dina hjältar. Det är också vanligtvis här som spelet vinns eller förloras.
Strategin kretsar kring tre viktiga koncept - hjältar, slott och tillgångar. Av de här är det slotten som är viktigast. Slott utgör inte bara din huvudsakliga guldkälla (de genererar 1 000 i guld varje gång), utan det är även här som det genereras flest trupper och trollformler till dina hjältar. Resurser och hjältar är tillgångar - och de används för att erövra fler slott.
Det stora målet med spelet är att erövra slott, samla på sig mer guld som du använder för att förstärka de du har erövrat, innan du beger dig för att erövra fler. Glöm aldrig bort att det är ditt mål -allt annat spelar mindre roll. Eftersom slotten är så viktiga vinner motståndarna troligtvis om du låter dem skaffa fler slott än du. Den viktigaste kunskapen i spelet är att kunna expandera utan att förta sig, och det kommer när du blir rutinerad.
De första stegen
När spelet börjar har alla varsitt slott (på de flesta kartor, i alla fall). Därför är ditt första (och troligtvis viktigaste) strategiska beslut att avgöra vilken klass du ska tillhöra när spelet börjar. Din första hjälte blir troligtvis också din starkaste, och ditt första slott blir mittpunkten i ditt rike.

HOMMII-manualen beskriver ganska ingående de olika hjältarnas styrkor och svagheter, och spelet är hyfsat balanserat. Ju starkare hjälten är, desto mer brukar det kosta att utveckla slottet, medan de svagare har billigare slott. De svagare har alltså en fördel där.

Barbarians, Knights och Sorcerers har billigast slott, och kräver mindre guld och färre tillgångar att utveckla. Barbarians och Knights brukar ha begränsade möjligheter att kasta trollformler. Alla tre är bra val på mindre kartor, där de andra klasserna inte har tid att utveckla sina slott fullt ut. Inga av de här klasserna har särskilt bra varelser för de högre nivåerna, men de får dem i ett tidigt skede och de är billiga. På större kartor måste de ta en tidig ledning och spela aggressivt för att utöka den. Datorn siktar ofta på att nå framgång i ett längre perspektiv och genom att fokusera i huvudsak på militären och satsa på en serie snabba anfall i början kan du ibland klå honom innan han kommer igång.

Necromancers är ett bra allroundval (ganska billiga, och har ändå ganska kraftiga varelser). Om du är nybörjare är de troligtvis enklast och mest givande eftersom de tillåter misstag, men efter ett tag kan det bli påfrestande att de försöker sig på allt möjligt.

Warlocks och Wizards är de hjältar som är mest kraftfulla. På de högre nivåerna, med tillgång till de bästa trollformlerna i spelet, kan de bli riktigt kraftfulla. Deras enheter är också tuffast och det brukar diskuteras om Dragons eller Titans är bäst.

Problemet med Wizards och Warlocks är att de, precis som alla trollformelkastande hjältar, är klena på tidigare nivåer. Deras slott kostar mycket i guld och tillgångar, och deras enheter kostar mycket att köpa. De kräver också gillen för att utnyttjas på bästa sätt, och det kostar också mycket.

Vilken sorts hjälte du spelar beror ofta på personlig smak och spelstil. Kom ihåg att din starthjälte är precis det - längre fram kan du erövra olika klassers slott och få tillgång till enheter och tillgångar som de kan ta fram. En Barbarian bör t ex anstränga sig för att erövra ett Warlock- eller Wizard-slott för att få tillgång till de kraftfulla enheter som de kan bygga. Ditt första val är alltså inte avgörande, men det ger dig vissa linjer att följa.

Allmänna ledtrådar
Heroes Of Might And Magic II är för komplext för att vi ska kunna ge en fullständig guide över den strategiska sidan av spelet, men här följer några faktorer som kan vara bra att tänka på...

Nyckeln till seger i HOMMII är att utöka så snabbt som möjligt, samtidigt som man har ett starkt försvar. Eftersom din datormotståndare vanligtvis får mer tillgångar än du ändå (se Känn din fiende) kommer du att förlora om du spelar försiktigt. Precis som i Civilization, Red Alert och andra bra strategispel måste du se till att fienden inte får för stort försprång, för då lär du aldrig hinna ifatt. Var inte för försiktig - spela aggresivt till en början, och se till att spara ofta. Om du inte är säker på ifall du kan vinna är det bara att spara och sedan försöka (se Spara, spara, spara). Det är inte fusk om du inte laddar om för ofta, och på det här sättet får du värdefull erfarenhet.

Använd hjältarna
Superhjälten: En strategi är att investera i en hjälte, göra honom så kraftfull som möjligt, och sedan använda honom som huvudarmé. Du lär inte kunna göra alla dina hjältar lika tuffa som datorns, så koncentrera dig på att bygga en - datorn specialiserar sig inte på så sätt, och en riktigt kraftfull hjälte är mer än vad flera olika på mellannivå klarar av. Även om det låter som en enkel taktik är det det bästa sättet att vinna på, särskilt på högre nivåer.

Rätt hjälte på rätt plats: Ett annat sätt att optimera dina hjältar är att specialisera dem. Ha en hjälte med bara dina snabbaste enheter, och bygg upp hans rörelseförmåga. Använd den för att införskaffa så mycket tillgångar som möljligt, och utforska snabbt. Följ sedan upp med en superhjälte som ger sig på stora monster och städer. Dessutom låter du Knights försvara dina slott - t o m en Knight på första nivån är bättre än en vaktchef. Använd också klenare hjältar till att föra enheter till din superhjälte. På så sätt slipper han återvända till basen för att fylla på förråden. Det här sättet är mycket svårare att behärska.

Spara: Köp inte varelser som skyddar dina slott innan du verkligen är tvungen. Det är sällan som du kan köpa så pass mycket skydd att det räcker åt alla slott hela tiden. Istället bygger du upp enheter och väntar tills en fientlig hjälte försöker något - sedan köper du enheterna i slottet.

Låt datorn hjälpa till: I början på veckan flyttar du bort från ett av dina slott och låter datorn anfalla det. Vänta några dagar och återta sedan slottet - datorn har nästan varje gång uppgraderat det åt dig.

Timing: Försök alltid att anfalla slottet i slutet av veckan - allra helst på dag sju. På så sätt kan du samla på dig fler enheter som kan försvara det, och befria din hjälte.

TAKTIK - STRIDSSKÄRMEN
På grund av slagfältens begränsade storlek i HOMMII, kan du inte påverka utgången i någon större utsträckning - vanligtvis brukar den största, tuffaste armén vinna. Bra taktik kan hjälpa dig att vinna utan större förluster (eller ge den oslagbare motståndare fler förluster). HOMMII-manualen förklarar tydligt hur striderna fungerar, men den hjälper dig inte med taktik och inte heller talar den om hur datorn strider.

Datorns taktik
Datorn har en ganska enkel syn på strider och det kan du utnyttja om du är försiktig. Datorn anfaller alltid de enheter som är längst bort först, sedan de starkaste och/eller närmaste av dina enheter. Den enda gång som den frångår den planen är om den enhet som den vill anfalla är för långt ifrån, och det finns en på närmare håll. Därför är datorn ganska lätt att förutse. Du kan utnyttja det på flera olika sätt. Det enklaste är att ha enheter på långt håll och sprida ut dem som lockbeten åt datorn. När den sedan anfaller dem flyttar du dina starkare enheter till en bättre position och slår till.

Allmänna ledtrådar
Återigen finns det inte tillräckligt mycket utrymme för att täcka allt, så här följer några saker som är viktiga att tänka på...

Planering: Dina trupper är arrangerade på stridsskärmen uppifrån och ner i den ordning som de syns från vänster till höger på hjälteskärmen. Om du vill ha en armé som är bra på långa avstånd kan du sätta två enheter i ytterkanterna, starka, långsamma enheter där bredvid och dina snabba enheter i mitten. På så sätt kan du försvara dina yttersta enheter, samtidigt som de ger sig på datorn när den är på frammarsch.

Planering (igen): I en armé utan vidsträckta enheter sätter du de snabba enheterna vid kanterna, med de långsamma i mitten. Det låter de snabba enheterna svepa in från sidorna medan dina långsammare enheter drar framåt.

Planering (för sista gången): I regel är en utsträckt formation bättre än en som är sammantryckt - det gör så att datorn inte kan träffa många av dina enheter samtidigt.

Slå till först: Försök att ordna till dina rörelser så att du alltid kan anfalla först. I många slag är det vad som avgör vem som vinner eller förlorar - några hundra bönder kan faktiskt döda en drake om de anfaller först, men draken sopar golvet med dem om situationen är den omvända. Vänta bara tills datorns enheter är inom din räckvidd, och anfall sedan.

Snabba enheter: När du möter en fiende med vidsträckta enheter är det bäst att använda sig av snabba enheter för att närma sig så snabbt som möjligt och förhindra fienden från att skjuta medan dina långsammare enheter är på väg. Välj dina mål: Bestäm vilken fiende som är farligast för dig, och ge dig på den först. Det är inte så bra att slösa bort tid på troll eller bönder när en drake lemlästar hela din armé.

Sammanhållning: Försök att slå ut stora, tuffa fiender genom att hålla ihop. De flesta enheter får bara en vedergällning per omgång, så slå först till med antingen din starkaste enhet, eller en som du har råd att offra. Följ sedan upp med resten av din armé, och låt dem anfalla säkert utan motstånd.

Trollformler
De flesta av HOMMII-trollformlerna på äventyrsskärmen är inte ovärderliga, men några stridsformler kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Det finns två typer av stridsformler - de som direkt åsamkar skada, och de som påverkar en enhet på något annat sätt.

Knights och Barbarians bör undvika skadeformler, eftersom de sällan har tillräckligt kraft för att åsamka någon större skada. De bör istället hålla sig till Bless och Curse.

Hjältar med trollformler kan vara förödande när de har skadeformler. I regel är de som riktar sig mot en enda enhet bäst, eftersom man då kan åsamka mest skada.

Framemot slutet av spelet, när enheterna består av mängder av de tuffaste varelserna, spelar skadeformler mindre roll igen.

Det finns flera stridsformler som lönar sig att koncentrera sig på. Bless och Curse (särskilt Mass Bless och Mass Curse) kan lätt vända ett slag när de används på rätt sätt - underskatta aldrig deras effekt. Stoneskin, Steelskin och Bloodlust har ofta mer kraft än du tror, särskilt när de används tillsammans med lockbeten.

Blind och Paralyse - använd dem för att upphäva fiendens bästa enheter, ta hand om resten (en gång för alla), och gå sedan ihop mot de större killarna.
Lightning och Chain Lightning - den bästa kombinationen för att åsamka skada.

KÄNN DIN FIENDE
För att klara av HOMMII är det ett måste att du förstår datormotståndaren och hur den tänker. Om du kan förutse vad fienden kan tänkas göra, finns det större chans att dina planer lyckas.

Svårighetsgraderna
Även om AI:n i stort sett är densamma på alla svårighetsgrader, ändras den på några sätt när det blir svårare:

Easy: Det här är den enda nivå där AI:n är begränsad. Den tar ofta dumma beslut, som t ex att den anfaller när den inte kan vinna och struntar i tillgångar som den borde ta vara på. Den mänskliga spelaren börjar med guld för 10 000, trä och malm för 30 och 10 av var och en av de sällsynta tillgångarna, medan datorns börjar med endast 7 500 i guld, 20 i trä och malm och 5 av de sällsynta tillgångarna.

Normal: På den här nivån är AI:n mer eller mindre identisk med den på de högre nivåerna, även om den inte är lika försiktig. Det enda felet är att den ibland påbörjar strider som den inte kan vinna. På den här nivån börjar mänskliga spelare med guld för 7 500, trä och malm för 20 och 5 av de sällsynta tillgångarna, medan datorn börjar med 10 000 i guld, 30 i trä och malm och 10 av de sällsynta tillgångarna, vilket ger dem ett tidigt försprång.

Hard: Det är en större utmaning att spela på den här nivån. Även om AI:n till stor del är den samma som på Normal, anfaller den inte här om inte den har åtminstone ett 20-procentigt övertag. Den överväger andra faktorer också, men det är framförallt träffpoängen som spelar in. Den gör bara enstaka misstag. Datorn startar också med ett ännu större tillgångsförsprång, då den har 10 000 i guld, 30 i trä och malm och 10 av var och en av de sällsynta tillgångarna, medan den mänskliga spelaren bara får 5 000 i guld, 10 i trä och malm, och 2 av var och en av de sällsynta tillgångarna. Dessutom får den en 10%-ig bonus på sin guldinkomst och 1 trä och malm gratis varje omgång.

Expert: Här börjar det bli riktigt svårt. Datorn anfaller bara när den har ett övertag på 75-25, så om den startar en strid med dig lär du förlora. En sak som inte gör det hela bättre är att den mänskliga spelaren startar med 2 500 i guld och 5 i trä och malm. Datorn å andra sidan får 10 000 i guld, 30 i trä och malm och 10 av var och en av de sällsynta tillgångarna. Datorn får också en 25%-ig bonus på sin guldinkomst och 1 av varje tillgång, varje omgång.

Impossible: Ett passande namn på den här nivån, för det är omöjligt - oavsett hur bra du är lär du inte vinna fler spel än du förlorar. Datorn anfaller bara när den har ett 90-10-övertag, så du kommer att förlora de strider som datorn startar. Mänskliga spelare startar utan någonting. Datorn får 10 000 i guld, 30 i trä och malm, och 10 av varje sällsynt tillgång, plus att den genererar dubbelt guld och får 2 av varje tillgång varje omgång.

Så fungerar AI:n
Förutom de inkomstfördelar datorn får, vet AI:n också mer än du om vad som händer. Till att börja med vet den alltid vilken styrka dina hjältar, städer och slott har, och var de finns. Det innebär att den inte förbiser eventuella svagheter hos dig, utan använder dem emot dig.

När det blir svårare ökar datorns kunskap om kartan. Den vet var alla tillgångar och skatter finns utan att behöva utforska kartan, och det är en stor fördel. Det är ett av de stora problemen.

Då har vi nämnt AI:ns övertag på dig. Men hur spelar den?

Svaret är "irriterande bra". Datorn anfaller inte om det inte känner att den har ett övertag, den ger sig alltid på dina klenaste hjältar och slott, och ser alltid till att skydda sitt egna territorium. Sällan, om ens någon gång, lämnar en datormotståndare ett eller flera slott dåligt skyddade - det är sällan som du kan utnyttja några svaga punkter.

Så slår du datorn
Trots sina fördelar är AI:n långt från oslagbar. Då den inte har många svagheter, får du lära dig att vända dess styrka mot den.

Datorns största styrka är att den är konsekvent och att den känner till mycket. AI:n kommer alltid att veta mer än du om olika situationer, oavsett hur mycket du utforskar. På samma sätt brukar AI:n göra det mest logiska, och den ger ofta hela sitt territorie samma skydd. Trots att det här är AI:ns styrkor kan du använda det emot den. Datorn visar alltid vad den håller på med, och den är inte tillräckligt sofistikerad för att bluffa. Därför bör du alltid ha alternativet "show enemy heroes moves" på. Genom att bara titta på datorns hjältar och se vart de är på väg kan du lära dig mycket om deras planer. Om datorn ser en svaghet, beger den sig direkt dit. Genom att hålla koll på vart datorn beger sig, kan du vanligtvis upptäcka dess mål tillräckligt tidigt för att göra något åt det. Om en fientlig hjälte är inom räckhåll för en av dina hjältar utan att anfalla den, vet du att datorn inte gillar oddsen. Det är särskilt användbart på de högre nivåerna - datorn anfaller inte såvida inte den har ett överväldigande övertag. På så sätt kan du undvika anfall utan att behöva enorma arméer.

Du kan också använda datorns rättframhet till att prova ditt försvar. Är du inte säker på om ditt slotts garnison är tillräckligt stark för att förhindra ett anfall? Flytta din hjälte, och om datorn tar närmaste väg till slottet vet du att det är för klent. Du kan också uppehålla datorns stora arméer genom att dra dig undan från ett slott, för att sedan flytta tillbaka och dra dig undan från ett annat. Datorn kommer då att fastna mellan de båda slotten.

Det andra sättet att utnyttja datorns styrka är att koncentrera dig på att ta fram en superhjälte. Då de flesta av datorns slott och hjältar har ungefär samma styrka, bör du genom att koncentrera dina krafter kunna besegra vilket slott eller hjälte som helst i strid en-mot-en. Idén med en superhjälte har vi redan tagit upp, men det blir mer och mer användbart ju svårare spelet blir.

Spara, spara, spara
En sak som underlättar spelandet enormt är att spara regelbundet, och du ska definitivt göra det innan ett större slag. Du bör spara på ett nytt ställe varje gång - om du märker att du förlorar kan du prova att spela ett spel som du har sparat tidigare. En del tycker att det här är fusk, så det är upp till dig om du vill spela så här. Det är dock mycket roligare att gå tillbaka till något man har sparat tidigare, istället för att behöva starta om hela kartan från början.

Ta reda på vad han går för. När du försöker avgöra om du ska anfalla en fiende, hjälper det om du vet hur stor hans armé är. Genom att klicka på hjälten får du en uppskattning av hans styrkor. Utnyttja det.
Få 1-4
Ett antal 5-9
Ett gäng 10-19
Många 20-49
En hord 50-99
Folkmassa 100-249
Ett myller 250-499
Alltför många 500-999
Legion 1 000 eller fler


Se mer från detta spel:

Om detta fusk

Senast uppdaterat:
May 2002

Tack till:
admin.

Hjälp oss!

Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.


Schyssta sajter


Rabattkoder för elsparkcyklar / Hedvig Rabattkod