I lilla idylliska Two Rivers slutför mästare Lis mest potentiella elev sin träning. Utanför väntar en värld i förändring. Rykten om oroliga andar och spöken som attackerar folk tillsammans med ett banditangrepp är bara början på ett stort och hotfullt scenario som är ämnat för den utvalde. Svaret på mysterierna finns både utanför och inuti eleven som nu måste acceptera sitt öde och hitta lösningarna på problemen. När det inte är verbalt förhandlingsbart får nävarna tala.
Så börjar Biowares nya episka saga. Utvecklarna av det kritikerrosade Star Wars: Knights of the Old Republic (KotOR) har den här gången kombinerat grunden i sin föregångare med orientalisk mytologi. Resultatet är enkelt beskrivet en blandning av Star Wars-succén, Mortal Kombat, Fable och filmer som Hidden Dragon Crouching Tiger.
En begränsad inledning
Lättillgängligheten är Jade Empires största styrka, men också dess svaghet. För att vara ett rollspel finns det alldeles för lite valmöjligheter redan inledningsvis. Sex karaktärer finns till förfogande, som ska få fyra poäng på tre olika attribut (Body-Health, Spirit-Chi och Mind-Focus) och så ska man välja stil. Startkaraktärerna har olika grunder; balanserade, snabba, starka eller magiska. Möjligheten att forma sin hjälte är dock nästintill obefintlig.
Fortsatt sparsmakat
Precis som det sig bör i ett rollspel får man erfarenhetspoäng genom att dunka ned fiender och upptäcka saker. När man går upp i level får man höja ens attribut. Man tilldelas också stilpoäng som används för att köpa förbättringar i ens olika stilar.
Övrig utveckling av ens karaktär består av att lära sig nya stilar och tekniker. Genom att hitta magiska stenar till ens amulett ökar man också sina egenskaper. Annars finns det inte så mycket mer att göra. Det finns inget direkt utrustningssystem som i KotOR så någon jakt på nya vapen, rustning och roliga saker existerar knappt. Vidare kan man kan bara ha med sig en följeslagare åt gången som fungerar som stöd- eller attackpartner. Man kan inte styra denna och de kan inte gå upp i level men de är ändå en stor del av handlingen tack och lov.
Den sanna vägen av rent och skönt våld
Även om spelet innehåller massvis av intressant dialog där man väljer vad man ska säga så går det inte att snacka sig genom spelet. Man måste använda sig av vackert våld också. Den här gången har man frångått det semiautomatiska systemet i KotOR och gått över till ren realtid vilket gör att fighterna känns smidigare, snabbare och roligare på alla vis.
Sammanlagt kan man ha fyra aktiva stilar i en strid. Dessa är tillgängliga via digitala styrplattan (uppåt, nedåt, vänster och höger). Normalt har man en Magic, en Martial Art, en Weapon och en Transform men detta går att kombinera precis hur man vill. Det går också att pausa spelet och lägga om stilarna mitt i en strid.
Vanliga attacker utförs på (A) och upprepat tryckande ger slag- och sparkkombinationer. För att undvika använder man (B) + styrspak. En del stilar stödjer möjligheten att med en svepande manöver (A + X) kasta omkull de närmaste fienderna. Genom att hålla in (B) försätter man sig i ett defensivt läge där endast extra kraftfulla attacker kan skada (X). Genom att kombinera attacker från vissa stilar kan man också hitta specialkombinationer (Harmonic Combos) som ger extrafunktioner som exempelvis mer hälsa.
I striderna fungerar Body som ren hälsopoäng. Spirit används dels för att hela sig (vit), aktivera ett kraftläge i någon stil (svart) men också som energi för att bruka magi. Focus används för att bemästra ens vapen. Man kan också gå in i ett läge där man får extra koll på allting då omvärlden går långammare än en själv (Y).
Slåss med hjärta och hjärna
Det största problemet med striderna i Jade Empire är att de är alldeles för enkla. Positivt med det är att man verkligen känner sig som en martial arts-mästare som kan leka med fienderna, men nackdelen är förstås att det aldrig blir utmanande. Det rekommenderas starkt att spela Jade Empire på högsta svårighetsnivån i strider. Annars blir det alldeles för lätt.
Det är också viktigt att man försöker spela snyggt för att det ska bli underhållande. Att möta fyra fiender samtidigt kan vara ohyggligt tråkigt men också fantastiskt roligt. Ansvaret ligger hos en själv genom att man kan styra upplägget. Att glänsa och växla mellan olika stilar tillsammans med att undvika läckert kan bli ett vackert skådespel. Tyvärr får man ingen belöning för att slåss snyggt eller varierat. Det är dock kul att man har så pass många olika stilar - det är det som gör att systemet har något djup över huvud taget.
I ett spel som innehåller så mycket action är det synd att det känns väldigt begränsat. Även om det finns många stilar så har de ganska få attacker och manövrar.
Episkt drama med handlingskraft
Handlingen är onekligen titelns hjärta. Här briljerar Bioware åter med en intressant storyline. Det finns stora likheter med KotOR just när det gäller att fånga spelarens nyfikenhet. Frågor som vem man är och vart allting ska leda till frestas kontinuerligen och får en att vilja fortsätta framåt. Open Palm/Closed Fist-filosofin ihop med andliga tankegångar fungerar lika smart som kraften i Star Wars så allting man gör har konsekvenser för vilken väg man vandrar. Detta tillsammans med en magnifik värld full av mytologi och vuxen dialog gör att det är enkelt att bortse från spelest avsaknad av djup. Men i slutändan blir man ändå lite besviken. Titeln känns lite väl lättillgänglig och många av de roliga delarna som fanns i KotOR har begränsats avsevärt.
Eriks åsikt
Det är tyvärr väldigt sällsynt med vuxna spel. Spel som utmanar vårt sätt att tänka och som inte gömmer sig bakom typiska barnillusioner om att allt antingen är gott eller ont. Redan i inledningen av Jade Empire förstår man att Bioware inte tänker fega. Berättelsen om dig som utvald och särbehandlad bland en skara elever är inte lika klassiskt enkel som vi är vana vid. Du tvingas från början ta ställning till moraliskt komplicerade frågor och det gäller att bestämma dig hur du ska förhålla dig till omvärlden. Är du givmild eller självisk? Förlåtande eller hämndlysten? Vill du tjäna pengar eller vinna förtroende?
Att man sedan hamnar på en utav två olika vägar (open palm eller closed fist) är förvisso kraftigt förenklat, men poängen av systemet finns kvar och ger spelet en nerv i dialogen och ens handlingar som många andra spel saknar.
Handlingen gör att jag har överseende med de brister som finns. Till exempel att striderna genomskådas efter ett tag och blir barnsligt enkla. Eller att det är lite väl mycket laddningstider och sekvenser som gör att berättelsen tappar tempo.
Betyg: 8