Jak 3 - Omdömen
Betyg:
9.4 / 10
Baserat på 5 omdömen.
Alla omdömen:
-
Betyg 8/10
Omdöme av gäst skrivet January 2006
Recension till Jak 3
Det här spelet är enligt mig det bästa i Jak-serien (Jak & Daxter, Jak II och Jak 3).
Det är en rörande handling, som klargör det osäkra ifrån de tidigare spelen. Det är otroligt hur NaughtyDog lyckades göra ett nytt spel efter Jak II, när man trodde att stoyrn tog slut där:
Jak blir utkastad ur Haven City, vandrar omkring där och faller ihop av törst. När man tror att det är över så blir han upphittad av ett par vakter från ökenstaden "Spargus", där han måste geomgå ett antal test för att bevisa sig att vara en värdig invånare i Spargus.
Grafiken är otrolig för att vara till playstation 2, den är inte kantig som på de flesta spel och rörelserna är mänskliga. Det ä väldigt häftigt när Jak utför rörelser som t.ex snurr-attacker, slag och annat. Det här spelet har dessutom bra munrörelser, till skillnad från andra spel där munnarna bara rör sig på måfå. Här ser man väldigt tydligt var dem säger, och så är ansiktsdragen bra (När dem är glada, ledsna, arga osv).
Ljudet är också bra gjort, karaktärernas röster passar bra, explosioner/slag etc är väldigt verklighetstroget. Dock kan slagen låta lite överdrivna ibland, men det är inget man märker särskilt tydligt.
Musiken är däremot spelets svaga punkt; Det finns ingen musikkänsla, och så har det varit i de flesta NaughtyDog spelen. Om man tänker på andra spel, Zelda t.ex, där är musiken härlig, och man blir fäst vid den. Här är det mest musik när det häder något, inga särskilda toner i städer eller sådant.
Jag ger spelet 8/10. -
Betyg 10/10
Omdöme av UltraLink skrivet January 2006
Jak 3 utspelar sig i början i ödemarken dit han blivit förvisad av count Veger som tagit kontroll över det stridshärjade Haven City. Som sällskap har han återigen Daxter och även i vissa uppdrag Pecker som bjuder på många roliga filmsnuttar och kommentarer.
Jak böjar spelet med att utföra uppdrag i öknen åt en grupp som kallas Wastelanders som samlar på legendariska precursor föremål. Men det dröjer inte länge innan han återvänder till Haven City för att rädda en stad som är på gränsen till utplåning. Man får även veta mer om precursors när man tvingas in i strider med omda precursors men det bästa med spelet är ändå komiken som Daxter och Pecker tillför vilket ökar spelglädjen enormt.
Det är väldigt varierande uppdrag i Jak 3 och ganska korta så man hinner inte tröttna på dem som man gjorde med vissa uppdrag i Jak 2. Man ska utföra räggningsuppdrag i en sanstormsdrabbad öken, utforska uråldriga tempel, jaga gigantiska meatalheads, rida på missiler, leda luftanfall på flygande fabriker och ta sig igenom träskliknande områden och ruinerade stadsdelar. man får även tillgång till ett stort antal nya transportmedel såsom drakar att rida, svävarbilar och svävarmotorcyklar, samt en arsenal av hela 6 olika ökenbilar med sina sreciella föe och nackdelar.
Man kan även använda Precursor orbs som man hittar lite varstans i spelet eller som man får som belöning för olika mini-spel att köpa olika hemligheter för som t.ex mer max ammo till olika vapen, öka skadan på vapnen eller använda dem till att skapa sandstormar i öknen eller trimma upp din hoverboard. Och som kompliment till dark Jak finns nu även Light Jak med nya krafter såsom läkning, stanna tiden och förmågan att flyga.
spelet har även blivit lättare än del 2 för att man inte ska irritera sig på 10-20 dödsfalkl innan man klarar ett uppdrag. Men vill man ha en större utmaning är det bara att aktivera Hero mode och se hur länge du klarar dig.
-
Betyg 10/10
Omdöme av gäst skrivet February 2005
Jak blir utkastad i wasteland(öknen) därför att styrelsen i Hawen city (the counsil) tror han är farlig på grund av baron praxis experiment med honom i andra spelet (Jak II:Renage).Då han blir fullpropad med dark eco. När Jak blir arg blir han vild,galen och lättretad. Jak är ute i öknen med hans vän Daxter och fågeln Pecker. Alla tre svimmar på grund av vatten brist. Kung Damas av landet spargus och hans män hittar Jak,Dax & Pecker. Dom vaknar vid Damas fötter i en massa vatten där Dax sitter och säger -Oh vatten är bra ja det så sjönt öknen dålig. Damas tästar Jak i sin gladiator arena och Jak & Dax stormar in i ett nytt äventyr.
Naugthy Dog har överträffat sig själva med Jak III.Så Ratchet and Clank släng er i vägen här är det tredje spelet av utgåvan Jak and Daxter.Ett otroligt bra spel med fart och fläng,sjöna komentarer och en massa action.Detta är ett spel du kan sitta och bitta i ett tag det tog mig två månader och klara det .Du är helt klart skyldig din PS2:a det.
Högsta betyg till det nya JakIII. -
Betyg 9/10
Omdöme av sas skrivet January 2005
Jak är med sin maskot Daxter i släptåg tillbaka för tredje gången.
Jak 3 tar vid där föregångaren, Jak II: Renegade, slutade. Efter att ha räddat Haven City förpassas Jak nu ut i öknen för att dö som syndabock för att staden på nytt är hotad. Efter några heta dagar i The Wasteland – som öknen kallas – räddas Jak och Daxter av några hårdföra nomader. De förs till ökenstaden Spargus där Jak för att behålla skinnet tvingas bevisa sig på nomadernas gladiatorarena.
Sådan är upptakten till Jak 3, som inte bara storymässigt utan också när det gäller innehållet följer upp del två. Den som tyckte att det förra spelet var ett olyckligt steg bort från Jak & Daxter lär inte bli gladare över det här.
Städer och roliga bilar
Även i Jak 3 fungerar städerna som hubbvärldar där man tar sig mellan uppdragen och letar hemligheter. Eftersom Spargus är en ökenhåla finns där inga högteknologiska svävare som i Haven City, istället får Jak hålla till godo med att rida på ödlor. Det finns knappt något att göra i staden. Jak kan leta precursor-ägg på hustaken samt spela ett par minispel. Mer än så är det inte och när det nu ändå finns en stad borde det funnits mer att sysselsätta sig med mellan uppdragen.
En lyckad nyhet som till viss del väger upp stadens brister är att det utanför Spargus finns en stor öken som Jak kan utforska med totalt åtta stycken terrängbilar. Varje bil har sina speciella för- och nackdelar. En del är snabba, andra långsamma. En del kan hoppa långt medan andra är tungt bestyckade. Fysiken i bilarna är skön och det går att ha riktigt roligt i ökenterrängen. Flera av uppdragen kräver en bil men det är också möjligt att köra runt på egen hand och delta i race, hopptävlingar eller helt enkelt bara skoja runt.
Kontrollen känns igen
Rörelsemönstret är bekant sedan tidigare. Jak slår, snurrsparkar, duckar, hoppar och dubbelhoppar. Vapnen är fortfarande fyra till antalet men nu går varje modell att modifiera i två steg.
Kontrollen fungerar egentligen utan problem men det är några småsaker som irriterar. Hoppen blir tack vare kameran ibland oprecisa och dubbelhoppen kan i vissa situationer vara svåra att få till. Jak kan heller inte sikta manuellt eller gå i sidled när han skjuter. Detta resulterar i att man större delen av tiden attackerar fiender som befinner sig utanför bild, eller rent av bakom Jak.
Jak kan fortfarande förvandla sig till sitt mörka alterego Dark Jak. Han blir då stark och aggressiv, vilket sällan känns motiverat eftersom vapnen är både roligare och bättre i de flesta situationer. Som ett komplement till mörkret finns det nu även en ljus Jak. Det är en inkarnation som är betydligt mer användbar. Helningstekniken är till exempel många gånger en välsignelse, och en förmåga som låter Jak sakta ner tiden är både cool och nödvändig för att klara vissa av spelets plattformsdelar. Utöver detta har Jak bland annat tillgång till svävarbräda och rustning.
Är det ett plattformsspel?
Även om det ovannämnda terrängbilinslaget onekligen gör sig bra är det signifikativt för den riktning som Jak-serien tagit sedan det första spelet, som var ett mer renodlat plattformsspel. I själva verket känns det inte självklart att placera Jak 3 i plattformsfacket. Naughty Dog har helt enkelt tryckt in så mycket annat. Några timmar in i spelet har Jak och Daxter tillbringat mer tid i luften, i förarsätet på en bil eller på ryggen av ett djur än med fötterna på marken.
I stort sett varje plattforms- eller actionsekvens följs upp av ett minispel eller någon form av race. Allting är välgjort. Kontrollen sitter och grafiken är ständigt bedårande men spelupplevelsen slits till viss del sönder. Jag kommer på mig själv med att betrakta alla dessa mellanspel som bromsklossar som hindrar mig från att fortsätta med det riktiga spelet. Att de tankarna vittnar om ett stort problem är uppenbart eftersom det jag kallar ”mellanspel” i själva verket är det riktiga spelet.
Jak 3 är som bäst när man får hoppa mellan fallande golvplattor, balansera på snurrande bjälkar eller skjuta sig fram genom dunkelt upplysta korridorer. Av den varan är det alldeles för lite.
Stämningen faller platt
Naughty Dog vet vid det här laget hur man konstruerar stora, mjuka och välflytande världar. Tekniken är på topp och Jak 3 ett av de snyggaste spelen till konsolen. Men vad Naughty Dog inte förmår är att bygga upp en intressant atmosfär.
Jag förstår inte varför stämningen ska vara mörk och Jak så hård. Det känns i sammanhanget mest påklistrat. Den i själva spelet oftast undanskuffade Daxter är tänkt att väga upp detta när han i mellansekvenserna glider in som lustig sidekick. Men Daxter är en Disneyfigur from hell som levererar dåliga pubertala skämt. I min bok faller större delen av stämningsbiten platt.
Inte heller musiken är mycket att glädjas åt. Enformig och intetsägande. Däremot är röstskådespelet riktigt dugligt och för den som hellre lyssnar på tyska eller franska repliker än engelska finns det sådana alternativ. Om inte annat kan det alltid höja lustifikationsnivån i Daxters skämt.
Trots allt är det bra
Jak 3 är hela tiden intensivt och oftast riktigt bra. Utmaningen är välbalanserad och spelet är till exempel betydligt svårare än Ratchet & Clank. Flera av plattformsmomenten är både finurligt gjorda och kluriga att klara. Med på grund av det splittrade upplägget och med tanke på alla olika moment som tryckts ner i spelet är det ibland svårt att motivera sig för att spela vidare. Jag hade också gärna sett ett mindre linjärt upplägg, som det är nu tvingas man göra det mesta i en given ordning.
Frågan är hur Jak ska leva vidare efter det här. Naughty Dog behöver ta ställning till vad de egentligen vill med serien. Jak 3 är utan tvekan ett utmärkt spel men också ett koncept i behov av vård.
-
Betyg 10/10
Omdöme av Ratchet skrivet January 2005
Jak 3 är uppföljaren på Jak 2: Renegade (vilket inte är så svårt att fatta). Jak blir utslängd från staden Haven city, vilken är helt sönder sprängd, för att man tror att han är farlig efter som att han är fullproppad med dark eco. De lämnar honom i öknen för att dö men Damos, ledaren över Wasteland som är en stad för de som flytt från Haven city, hittar Jak och tar honom till staden! Spelet liknar tvåan ganska mycket, och man är både i öken, Wasteland och Haven city och många av de ansikten som är med känner man igen från ettan och tvåan. I Jak 3 finns det även en massa bilar som man kan tävla med och som man behöver för att klara uppdrag.Alla de fyra vapen som finns med i tvåan fins här med plus att nu har alla vapen två uppgraderingar. Alltså kan man säga att det finns tolv vapen. Dark Jak finns fortfarande men nu kan Jak ochså bli Light Jak med hjälp av light eco och då är Jak Raka motsatsen till Dark Jak.
Lite som en ängel alltså. Man skall samla precursor orbs, vilka liknar ägg, för att kunna vinna hemligheter. Det finns samanlagt 600 orbs men det tråkiga är att när man köppt alla hemligheter så händer det inget specielt. Man skall även döda Metalheads och de skull gems som man får av dem skall man ge till små orakelstatyer och då får man ett uppdrag som man kan vinna orbs i. Uppdragen kostar 4, 8 eller 12 gems. Det finns narturligtvis andra uppdrag också som inte kostar nåt!
Spelet är ganska lätt men på de ställen som det är svårt så är det MYCKET svårt. Också detta spelet innehåller fula ord och våld vilket ger det en tolv års gräns. Spelet är helt klart värda pengarna och högsta poäng i denna recension, så akta er, Ratchet and Clank, för här kommer konkurenterna!