Mario Golf: Toadstool Tour - Omdömen
Betyg:
8.67 / 10
Baserat på 6 omdömen.
Alla omdömen:
-
Betyg 10/10
Omdöme av Nain skrivet August 2005
Det tredje Mario golf spelet som kommer. Denna gång till gamecube. Detta är ett riktigt kanon spel. Spela som Mario och hans vänner och svinga på fritt. Man kan spela flera olika spellägen, bland annat träna puttar, speciella utmaningar och turnering. Det finns över 5 stora golfbanor att spela på, alla med olika teman. Spela i öknen eller varför inte vid ett stort vattenfall. Det finns 4 nya gubbar att låsa upp och gubbarna man har från starten kan också bli uppgraderade när man spelat ett tag med dem. Musiken och grafiken är på topp och multiplayer finns det såklart. Upp till 4 spelare kan spela samtidigt i denna kanon spel. En självklar 10 enligt mig.
Grafik: 10/10
Ljud/Musik: 19/10
Handling: 10/10
Spelkänsla: 10/10
Utmaning: 9/10
Kul: 10/10
Totalt: 10/10 -
Betyg 9/10
Omdöme av Shadowbeing skrivet July 2005
Ett spel där man kan spela som Mario och hans vänner eller fiender. Det finns 18 olika gubbar, 14 som man börjar med. Alla har olika svagheter på olika banor beroende på om gubben skjuter högt upp åt höger eller långt ner åt vänster till exempel...Man kan spela 1-4 spelare. När man är flera kan man spela till exempel 2 mot 2 eller vanligt strokeplay, eventuellt Skin Match. När man spela 1 spelare kan man välja en hel del annat som till exempel Tournament, Speed Golf, Ring Attack(kan även 4 spelare spela), Get Character och en massa annat. Man kan också öppna andra spellägen också genom att klara vissa andra.
Jag tycker att spelet är väldigt kul.
Grafik: 10
Spelkänsla: 10
ljud: 10
Hållbarhet: 8 (man kan lätt tröttna efter ett tag) -
Betyg 6/10
Omdöme av shodow skrivet December 2004
Många av Nintendos sportspel som kom till Nintendo 64 har nu även kommit eller är på väg till GameCube. Inget jag själv kan komma att tänka på nu har varit lika bra som sina föregångare och tyvärr gäller detta även Mario Golf: Toadstool Tour.
Jag var själv en av dem som älskade golfspelet Mario Golf till Nintendo 64, det enkla men beroendeframkallande spelkonceptet förförde mig och många andra på sin väg. På något sätt har dock Camelot slarvat bort en del av spelglädjen till Toadstool Tour. Antingen det eller så har jag vuxit upp i oroväckande fart.
För lätt att komma in i
Toadstool Tour känns nämligen ännu mer inriktat till den yngre åldersgruppen än föregångaren var. Det första man upptäcker när man startar spelet och tvingar sig igenom några otroligt tråkiga ointeraktiva tutorials som ska lära en att spela är nämligen att de lagt in en autosving som gör att man inte behöver bestämma hur rakt bollen ska gå utan bara hur långt. Att bestämma hur bra slaget går var en av de största utmaningarna i originalet, autosvingen tar bort allt det. Visst kan man om man vill köra med manualsving men då måste man använda sig av B-knappen i stället för A-knappen när man bestämmer skottlängd vilket leder till en massa hoppande mellan olika knappar. Det känns alltså inte särskilt anpassat åt de spelare som vill ha lite utmaning och inte bara ha lugna gatan. Detta är inte heller de enda hjälpmedel som finns med, det är till exempel lättare att se precis var på kraftmätaren man ska slå tack vare att man kan ställa om skottlinjen. Att spelet är så pass lätt som det är för nybörjare att hoppa in i och ha roligt är bra på ett sätt men tyvärr lämnar det i Toadstool Tour mycket litet utrymme för personlig utveckling. Det känns inte som att man blir så mycket bättre under tiden man spenderar med spelet, mindre än det lilla utrymme som fanns i originalet.
Det finns många sätt att slå bollen på i alla fall, man kan välja mellan vanliga och Power-slag, välja var på bollen man vill träffa och dessutom lägga in topspin eller backspin på bollen för att få den att rulla framåt respektiva bakåt när den landat och allt detta är ganska bra, till och med bollfysiken fungerar tillfredsställande. Power-slagen har man dessutom fortfarande bara sex av på 18 hål men om man får iväg ett fint slag förlorar man inget när man slår. Ett fint slag fick man i originalet när man fick precis full kraft och träffade ett perfekt rakt skott men i Toadstool Tour har tyvärr även det blivit lättare. Synd, för då det inte är särskilt svårt att se till att man inte förlorar Power-slag när man slår dem gör det att man till slut tappar rädslan för att förlora något vilket leder till att restriktionen om hur många man får slå helt tappar sin mening. Allt detta tillsammans med att banorna är väldigt lätta, motståndarna ganska dåliga, till och med när man ställt in dem på ”Pro,” och det något enformiga upplägget gör att man snabbt tappar lusten för att spela vanlig golf i spelet, trots att det är där man låser upp i stort sett allt nytt och även i multiplayer.
Alternativ är roligast
Nej, Mario Golf: Toadstool Tour är som absolut bäst i de alternativa spelformer som finns inlagda, och där är det desto bättre! Roligast är ”Double” där spelarna delar upp sig i två lag om två spelare och turas om att slå vartannat slag. Tillgängligt både för singelspel och med kompisar, mycket roligt! Kombinera sedan med till exempel ”Club Slots” där man före varje hål spelar på en slotsmaskin om vilka klubbor man får använda så har man en mycket rolig omgång.
Andra favoriter finns också, till exempel Ring- och Coin Attack samt Near-Pin men det satsas tyvärr för lite på dessa alternativa spelsätt. När spelet är så pass orealistiskt som det är kan man lika gärna ta steget fullt ut och proppa det fullt med ännu mer orealistiska saker och annorlunda spelsätt än vanlig golf, det är nämligen dessa spelsätt som gör att spelet får det lilla extra som faktiskt gör det roligt. Sedan känns det som att Camelot håller på det gamla konceptet de använde i förra generationens Mario Golf-spel, nämligen att det till den stationära konsolen är vanlig golf medan versionen till den bärbara, Advance Tour heter det förresten, får ett utbyggt karriärläge där man själv skapar en golfare och får utvecklas med den. Denna karaktär kan faktiskt importeras till Toadstool Tour och spelas med, men det känns ändå mycket snålt. Som att Nintendo tvingar dem att utnyttja GC-GBA-länken, vilket säkert inte alls är fallet utan det är snarare Camelot som håller på det gamla konceptet. Hursomhelst anser jag själv att det vore underbart att kunna ha det till GameCube-versionen för att ge det lite extra djup och hållbarhet, för tyvärr håller det inte hur länge som helst även med kompisar. En sak behöver ju inte utesluta en annan, eller hur?
Snyggt men utan sammanhang
Nåväl, hur snåla Camelot än har varit på en del saker har de i alla fall satsat på grafiken, vilket egentligen är den största uppdateringen från 64-versionen om man räknar bort en del nya golfare. Jag måste faktiskt säga att de inte satsat i onödan heller, det enda jag har att anmärka på är brist på sammanhang och lite platta karaktärsmodeller som ändå lyckas underhålla tack vare finfin design som man ofta skrattar åt när de gör sina respektive danser för hur bra det gick under hålet. Det som riktigt glänser i grafisk väg är miljöerna; banorna är stora och innehåller många fina effekter. Vattnet blänker fint i solen, träden ser snygga ut på ett orealistiskt sätt och bland annat fåglar flyger omkring för att öka inlevelsen.
Det som saknas är det tidigare nämnda sammanhanget, som exempel kan nämnas att det på ena banan är molnfritt, på andra ösregnar det och på tredje är det molnfritt igen. På en annan bana såg jag solstrålar som gick åt två olika håll på en och samma gång och vattnet har en förmåga att gå i vågor trots att det är vindstilla och helt isolerat. Vågmaskin kanske?
Jag nämnde tidigare de underbara karaktärerna och en del av det som gör dem underbara är deras ljud. De flesta låter perfekt efter sina karaktärer, från den självsäkra Daisy till den mesigt blyga Peach till den karikatyriska Waluigi sitter de perfekt. Musiken blir tyvärr enformig efter ett tag och särskilt menymusiken stör jag mig på.
Sammanfattning: För nya spelare
Tyvärr är den enda anledning jag kan hitta för fans av Nintendo 64-versionen att det finns nya banor i spelet. Inte mycket har ändrats och mycket till det sämre men jag kan inte förneka att jag haft hyfsat roligt med det, särskilt med kompisar. Absolut inte lika bra för sin tid som originalet, precis som de flesta andra sportspel som börjat på Nintendo 64 och sedan fortsatt till GameCube. Tyvärr. Nya spelare, särskilt de lite yngre, kan säkert ha roligt med det men knappast i otroliga mängder. -
Betyg 10/10
Omdöme av Xade skrivet November 2004
Ännu ett Mario golf spel, den här gången på Gamecube. Mario och hans vänner är ute och spelar golf. Roligt golf spel med många olika typer av spel. Men att man kan koppla ihop spelet med GBA versionen är ett minus, för det blir så svårt.
Det här är annars ett väldigt kul golf spel, kanske camelots bästa!
Grafik: 10/10 Verkligen bra grafik.
Ljud: 8/10 Ljud effekterna är helt okej
Musik: 10/10 Mycket bra musik
Spelkänsla: 10/10 Mycket bra spelkänsla
Total: 10/10 Väldigt skojigt golf spel! -
Betyg 9/10
Omdöme av mario skrivet October 2004
I den nya succen på Gamecube har inte så mycket förändrats förutom spelkänslan och grafiken.
Grafiken är otrolligt skön och man kan bara sitta/ligga och titta på den nästan hur länge som helst.
Grafik:9/10Snygg stilig....Titta noga.
Ljud:8/10Nja...kan ha varit bättre....
Kontroll:10/10 Inte så mycket att säga eftersom det är golf...HEHE
Spelkänsla: 9/10 Underbart...Mario älskare kommer gilla det. "JAG"
Hållbarhet: 9/10 Roligt med en kompis till.....Det är det alltid.
-
Betyg 8/10
Omdöme av Rullis skrivet July 2004
Maro Golf kanske ni känner igen från Nintendo 64,där heter spelet Mario Golf.
Nu har det kommit ut ett nytt Mario golf och det har kommit ut till gamecube,ett kul spel,många olika banor,och massa olika saker du kan göra,spela minigolf t ex.
Karaktärer.
Det är ett välkänt gäng i mario golf : Toadstoll tour.många gamla nintendo kändisar.
Du känner säkert igen ganska många.
dem du kan vara från början är :
Daisy , Luigi , Wario , Donkey Kong , Yoshi , Mario , Birdo , Waluigi , Peach , Koopa , Diddy Kong oc till sist Bowser.
men sen kommer du självklart komma få fler. =)
Grafik : 8/10
Ljud : 6/10
Spelkontroll : 9/10
Utmaning : 8/10
Speldesign : 9/10
Toltalt : 8/10