Ett spel som man kanske skulle kunna kalla en blandning mellan en cirkussimulator och the Legend of Zelda.
Efter att ha länge velat prova akrobatik-spelet Prince of Persia: Sands of Time, såg jag det plötsligt i en affär i min hemstad. Det var billigt, och jag såg chansen. Jag köpte spelet, åkte hem och spelade det. Jag gillade det. Mycket.
Hur det hela äventyret börjar
Spelet börjar med att vår käre prins skall "invadera" fiendens territorium i letandet av en passande souvernir. Efter att ha slängt sig genom några hinder och slagit ner ett antal svärdsviftande persier med sitt fina, böjda svärd, når prinsen äntligen ett ställe där en blänkande dolk ligger. Den lyser i blått, och prinsen tar upp den med girighet i blicken. Ajdå. Han tar sig tillbaka till palatset och visar stolt upp dolken för sin far sultanen, som tycker att det är en bra souvernir. Sultanens så kallade rådgivare, som är mycket, mycket mysko, vill att prinsen skall ge dolken till honom. Prinsen gör naturligtvis inte det. Sedan föreslår denna rådgivare att prinsens dolk borde förenas med en artifakt som hittats. Prinsen tycker inte att det är något fel med det, och börjar föra dolken mot det stora timglaset. En ung kvinna skriker åt prinsen att inte göra det, men det är försent. Dolken förenas med timglaset och en våg av någon slags energi går genom rummet och förvandlar alla till sandmonster. Wie! Det är den grundläggande storyn. Nu skall vi prata om prinsens olika färdigheter.
Värsta Cirkus-grabben
Prinsen kan, förutom att vifta med sitt svärd, göra kullerbyttor, hoppa extremt långt och göra diverse akrobatiknummer. Dessa är otroligt roliga att utföra (tycker jag, alltså) och ibland önskar man nästan att det bara var sånt. Ibland kan man nästan jämföra vår prins med Neo i the Matrix; han kan, precis som denna futuristiske actionhjälte, springa på väggarna på alla möjliga vis. Okej, det är bara två sätt, men ändå. Horisontellt och vertikalt. Dessa två tekniker är extremt användbara i olika situationer och de är roliga att utföra. Prinsen kan också slänga sig i rep, snurra runt pinnar och kasta sig från pelare till pelare. Prinsens akrobatik-tekniker kommer också väl till pass i stridens hetta då han kan springa över fienden för att sedan köra ner sin dolk i ryggen på dem, vilket ofta följs av ett skrik av smärta. Han kan också ta ett språng från väggen och köra svärdet genom fiender på det sättet.
Prinsen har ett fint svärd
Förutom sitt svärd har prinsen den fina, blå och självlysande dolken till hands. Denna använder han på många sätt. Det är nämligen inte bara ett häftigt stridsredskap. När prinsen roar sig som bäst genom att t.ex. slänga sig i rep kan saker och ting gå illa. Du kanske råkar slänga iväg dig åt fel håll, vilket resulterar i att prinsen faller 30 meter och bryter benen, vilket har följden av att en GAME OVER-skärm kommer upp. Ingen gillar Game Over-skärmar, så därför använder prinsen sin dolk på ett finurligt sätt. Ifall du håller in en speciell knapp aktiveras tekniken "Rewind", vilket låter dig spola tillbaka tiden. Nu är inte döden så morsk längre, då du kan lura honom/henne/denne/detta så mycket du vill. Det är faktiskt mycket underhållande att (ifall man är grymm, som jag) se prinsen dö om och om igen, och bara fortsätta själva spelet efter några gånger. En annan av dolkens funktioner är att spela upp allt i slow-motion, mycket användbart i strider. Du kan också bland annat använda dolken till att så kallat "frysa" fienderna. Men istället för att bli till is blir de till någon slags seg sandklump som rör sig otroligt långsamt. Denna sandklump kan du sedan enkelt slå sönder med två slag. Prinsen lär sig senare nya attacker att använda mot de stackars sandmonstren, och dessa attacker är mycket underhållande. Alla attacker/tekniker kräver kraft från dolken, den har nämligen inte oändligt. För att få ny kraft måste du "suga upp" fallna fiender från marken genom att brutalt sticka dolken genom dem. Stridssystemet är dock inte så fantastiskt som man kanske kan tro, det är faktiskt riktigt enformigt, men det fylls ut av de roliga akrobatiksekvenserna.
Sammanfattning av Prince of Persia: Sands of Time
Ifall du gillar skojiga akrobatiknummer som blandas med vapensvingande galningar av sand är detta spelet för dig.
+
Roliga akrobatiksekvenser
Snygg grafik
Halvroliga dialoger
-
Enformigt stridssystem
För kort
Betyg 9/10
Omdöme av gäst skrivet January 2005
Ett fantastisk bra spel från ubisoft. grafiken är nog kanske det snyggaste jag sett. Prinsen har fått se in i framtiden att han kommer att bli dödad av en viss "Dahaka" som förföljer honom. den enda chansen prinseb har är att resa tillbaks i tiden och ändra "the sands of time" från att bli skapad.
Mycket rock är med i spelet. blandannat " i stand alone" från scorpion king.