Red Faction är ett FPS som kom till PlayStation 2 under 2001, och fick god och välförtjänt kritik från spelare världen över. Som det mesta nuförtiden har det också fått en uppföljare, som dessutom släppts till alla format istället för att bara komma till PlayStation:et (och PC:n) som originalet gjorde. Men är den värdig namnet Red Faction, då?
Vem, vad, hur?
Det första som händer när man startar upp ett nytt spel i singleplayer-läget är att man inte förstår ett jota. Det är som att vara tillbaka i Doom igen, man vet inte vem man är, var man är, eller varför. Allt man vet är att man sitter i en helikopter. Ganska snart har man blivit kvarlämnad ensam på marken och får veta att man ska inta ett fort, men det känns som att något fattas, att man missat en bana, en film, en textruta, vad som helst. Aja, vi spelar vidare så får vi se vad som händer.
Efter mycken möda och mångt besvär lyckas man med den otroliga utmaningen att stjäla lite teknologi. Vi vet inte varför vi har gjort det, men det är i alla fall gjort. Vi återvänder till basen och nu får vi äntligen det vi väntat på: en förklaring på allt, nämligen spelets handling!
Vi har hamnat fem år efter händelserna i förra spelet. Tydligen håller en diktator vid namn Sopot makten över en republik vid namn Commonwealth. Han skapade en armé av nanomodifierade soldater - med hjälp av teknologin som man fick stjäla i det första uppdraget - men gjorde i byxorna när han insåg hur farliga de faktiskt var och beslutade sig för att döda dem allihop. En grupp på sex, inklusive en själv, överlevde dock och har anslutit sig till rebellgruppen Red Faction från originalet, som nu kämpar mot Sopots diktatoriska fasoner.
Den man spelar som heter Alias, och är gruppens sprängämnesexpert. Vidare har vi Shrike, Tangier, Quill, Repta och Molov, och alla kämpar de för samma mål (?): Sopots död! Intressant handling, eller hur?