Image Space Incorporated, även kallade ISI, har jobbat tillsammans med riktiga racingstjärnor för att slå heta racingspel så som RACE The Official WTCC Game och GTR2. Deras stora satsning började för ett par år sedan, och 2005 var resulatatet ute på internet-marknaden. Resultatet av hårt jobb och mängder med BETA tester heter rFactor, med logotypen "Costomize. Control. Connect". Precis som loggan säger, är detta i huvudsakligen ett online-racingspel, men så klart är det även väldigt offline vänligt, eftersom AI:n i rFactor är otrolig. Jag återkommer till det lite längre ner i recensionen.
rFactor är i stort sätt gjort för tredjeparts utvecklarna (de mindre seriösa tillverkare av bland annat 3D modeller av bilar och olika racingbanor). Spelet gör det lätt för dem att göra och dela med sig av sina verk. Mängder med hemsidor fylls av nedladdningsbart material, så som till exempel: Le Mans 24h, DTM Säsongen 2007, Formula 1 säsong 2005 osv. Allt är gratis att ladda ner, men självklart är rFactor inte gratis, och kan endast köpas via www.rfactor.net.
Nu tänkte jag berätta lite mer om mitt favorit-racingspel. Grafiken kan variera, eftersom det finns över 500 tredjepartsutvecklare som gör olika typer av mods åt rFactor ute i världen, och alla kan inte ha graikinställningarna på max, så vissa banor och bilar kan se mer eller mindre bra ut. På en del hemsidor med nedladdningsbart material, kan folk rösta hur de tyckte banan eller bilen var att köra i spelet, kolla där innan ni laddar ner. Men för övrigt håller rFactor hög klass grafiskt sätt. Även ljudet kan variera, beroende på vilken detaljnivå tredjepartsutvecklarna har valt att lägga ner på sitt arbete.
Som rallyförare sätter jag rätt stora krav på de bilspel jag köper. Jag är van vid offroadkörning och "riktiga" bilar (hur de svänger, guppar osv.) Jag blir alltid jätteledsen när stora bilspelstitlar släpps men saknar bra och verklig fysik. Ett exempel på det är, med ett stort tyvärr, Colin McRae DIRT. Urdålig, rent av katastrofal bilfysik, men ultrarealistisk grafik. En svår kombination, men...ja, ni vet!
Det som lyfter rFactor högst upp på listan över racingspel är just det som inte Colin McRae DIRT har, fysiken. Otroligt välgjord! Nästan alla bilar som man kan ladda ner till spelet har en fysik som bygger på verkliga bilar, av förhoppningsvis samma modell.
Nu är inte rFactor ett rallyspel, utan ett racingspel, med både vanliga personbilar och racingbilar. Det finns dock ett par rallybilar, men rFactor ÄR ett racingspel.
Det finns så klart många onlineserier och det öppnar även upp för fler spelare att få köra sina favoritbilar mot varandra och andra, världen över.
Som jag tidigare nämnde är den artificiella intelligensen är totalt briliant! AI:n är enormt verklighetstrogen. Så vill man inte köra online eller mot kompisen, så har man ändå ett helt OK spel att spela.
Jag fullkomligt älskar rFactor. rFactor är modd-vänligt (lätt att göra olika moddar och måla bilar), ögongodis och alldeles, alldeles underbart!
Du ska tävla i olika racing klasser, du börjar i lägsta klassen och touren och jobbar din väg upp till toppen. Grafiken är inte överväldigande då detta spel är från 2005, dock är det avancerad grafik för att vara från just 2005. Spelkänslan är det inget fel på heller, du kan till och med fixa till din bil precis som du vill ha den, och om du trimmar din bil så ändras motorns ljud så de blir ungefär som i verkligheten. Ljudet är också väldigt bra det måste man medge, ljudet ändras när man fixar bilen och allt som i verkligheten. Hållbarheten är suverän, dom har endast behövt uppdaterat spelet två gånger sedan releasen, det var bara några få buggar dock inget allvarligt. Detta är framröstat som världens inofficiellt bästa Racing Simulator. Jag ger spelet en 9:a för jag tycker att det är bra, dock ej perfekt vilket inte många spel är.