Ni hör säkert på namnet vad detta är för spel, ett racingspel. Du kan köra i världsturnering, tidsattack, enskilt lopp och anpassad turnering. Ridge Racer har 58bilar och 24 banor. Bilarna har det klassiska Ridge Racers sladdstyrning och ett helt nytt turbosystem för extra råstyrka.
Om man ser efter i spelet så ser man inga tecken på bugg. Det är rätt så bra faktiskt. Grafiken är rätt så bra men på PSP så har man skärt ner grafiken, som skuggor. Pga. att spelet ska kunna få plats på den där lilla skivan. Hur är det med ljudet då? Svårt att säga på en PSP. Ljudet blir inte i direkt 3D. Men ljudet när man åker förbi publiken låter som det ska göra. Detsamma gäller det när man kör förbi en motståndare eller blir omkörd.
Ridge Racer-serien dök först upp på Namcos arkadmaskin System 22 1993 och hamnade sedan på PlayStation där det blev ett av de mest imponerande spelen till maskinen. Sedan dess har det grundläggande spelkonceptet utvecklats och uppträtt i en mängd former till en rad olika maskiner och med Ridge Racer till PlayStation Portable är det sammanfattat i ett spel.
Först och främst är Ridge Racer ett kul spel. Vi behöver inte påpeka att det också är ett av de spel som fått bäst kritik till PlayStation Portable. Däremot vill vi poängtera att det är lätt att tappa bort några timmar i spelet. En av våra testare vill särskilt understryka att det är en dålig idé att inhandla spelet precis innan en tenta eller någon annan viktig deadline. (Ridge Racer är roligare än att plugga tyska.)
Samma banor en gång till
Efter ett tag med Ridge Racer utvecklar man något som vi kallar ”Ridge Racer-tumme” vilket är ett slags tillstånd där man, helt enkelt, har ont i tummen. Huruvida detta beror på den ergonomiska designen på maskinen eller det enformiga spelmomentet (gasen i botten!) tar vi inte ställning till utan vi presenterar båda som potentiella orsaker.
I siffror består spelet av tolv banor, 58 bilar och fem spellägen (”world tours”, ”single race”, ”time attack”, ”wireless battle” och retrospelet ”new rally X”). På baksidan av omslaget påstås att spelet innehåller 24 av de bästa banorna från serien men i själva verket är tolv av banorna samma banor en gång till, fast baklänges. Det känns lite fattigt när Wipeout Pure erbjuder ofantligt många fler.
Gran Turismo marknadsförs som en realistisk bilsimulator. Det gör inte Ridge Racer. Här uppmuntras spelaren att kasta fysikens lagar genom fönstret. Ridge Racer vill vara ett arkadspel där lättillgänglighet prioriteras över allt annat och det lyckas Namco med. Spelet har inte ambitionen att göra något nytt, utan behåller exempelvis seriens traditionella sladdsystem som många tagit till hjärtat. Egentligen är det enda nya den estetiska presentationen och turbosystemet där man samlar ”boost” genom att sladda.
Förebild för bilspel
Sladdsystemet fungerar i praktik och teori så att det ska se coolt ut när man tar en kurva. Vi anser att det är ett naturligt inslag i spelet och att det kan vara rätt tillfredsställande att få in den perfekta kurvan. Däremot anser vi också att sladdarna, när de inte utförs enligt plan, kan få ganska humoristiska resultat då det verkar som om spelet svänger åt en (detta får spelet att verka aningen linjärt). Till en början fick vissa – som samtidigt svängde med hela kroppen – panik i dessa lägen.
Att spela i ”world tours” blir efter ett tag ganska enformigt. Det är inte förrän i slutet av ”PRO tour” som spelet varierar de ganska stela tolvbilsloppen och ersätter dem med mer duelliknande lopp. Det tråkiga är att svårighetsgraden efter dessa dueller blir så pass hög (den kan beskrivas av formeln ”krocka och du kommer inte etta”) att det inte är underhållande längre och tanken att börja om från början slår en.
PlayStation Portable tycks vara menad att spela bilspel på. Den passar som handen i handsken för ändamålet. Och det råder ingen brist på bilspel till maskinen (Ridge Racer, Burnout Legends, Wipeout Pure, Colin McRae Rally 2005 plus, ToCa Race Driver 2, World Rally Championship, Midnight Club 3 DUB Edition, Fired Up, Need for Speed Underground Rivals och F1 Grand Prix är de som finns ute i skrivande stund, vilket motsvarar 42% av spelutbudet till PSP) vilket gör att ingen kan testa alla och avgöra vilket de tycker bäst om, men med Ridge Racer blir det i alla fall inte fel.
Vi anser trots vissa små bucklor och repor att Ridge Racer ska betraktas som en förebild för hur bilspel ska göras. Det kanske inte är världens mest innovativa eller långlivade spel men det utför precis vad det utlovar och gör det ordentligt. Från konsumentperspektiv slår vi fast att ett spel som är sämre än detta behöver man inte bemöda sig med och de som är bättre måste man definitivt kolla in.