Starcraft (Guide): Tips, knep och koder
för Pc.
Inskickad Guide av sebbe1991Starcraft handlar helt och hållet om styrkor och svagheter. Att i stridens hetta komma ihåg exakt vilka dessa styrkor och svagheter är, kan vara svårt. Det är därför du behöver den här guiden, för att kunna leta upp din speciella situation och hitta den bästa lösningen till ditt problem.
DEN VINNANDE STRATEGIN
Innan du försöker dig på de lite klurigare taktiska dragen, behöver du veta vad det är du vill uppnå. Självklart vill du vinna, men om du inte använder en specifik strategi kommer du inte att komma någonstans.
Single player
I normala fall har strategiguider en walkthrough-sektion där du steg för steg kan få instruktioner om hur varje uppdrag ska klaras av. I det här fallet finns det inget behov av något dylikt, därför att lösningarna till varje uppdrag i Starcraft är ganska snarlika (undantaget de infiltrationsuppdrag som utspelas inomhus). Här är några övergripande tips:
Bygg ett basförsvar för att stå emot datorns inledande attacker.
Bygg nya baser intill nyfunna mineraltillgångar.
Skapa en stor armé.
För sakta in din armé på fiendens territorium, och förstör allt i din väg.
Det är egentligen allt. Varje landbaserat uppdrag kan vinnas genom att man följer dessa riktlinjer.
Övergripande taktiker
Stanna inte kvar vid din startposition allt för länge. Den som kontrollerar mest tillgångar i form av kristaller vinner spelet. Realistiskt sett kan du inte etablera en ny bas vid varje nytt kristallfält, men du måste ta till vara allt som befinner sig inom din inflytandezon. Med andra ord, bygg en bas i anslutning till varje ny fyndighet, men bara om du bedömmer att den kan försvaras ifrån anfall. Någonting i stil med sex Marines, Hydralisks eller Zealots, borde vara tillräckligt för att försvara din första expansionsbas.
Även om du inte tycker att du har tillräckligt med enheter för att försvara en ny bas, måste du åtminstone säkra tillgångarna. En mindre styrka borde vara tillräckligt för att hålla din fiendes skitiga tassar borta. Du kan bygga din nya bas när du känner dig tryggare med dina försvarsanläggningar.
Samla tillgångar
Mineraler är ditt livsblod. Ditt första mål är att så snabbt som möjligt samla in så mycket som möjligt av de där blåa grejorna.
När spelet startar ska du direkt börja producera nya arbetare och sätta dem du redan har tillgängliga på kristalltjänstgöring. Så fort en ny arbetare dyker upp ska du sätta honom i arbete på kristallfälten.
Endast en arbetare åt gången kan bearbeta en kristallskärva.Om du har fler än en arbetare tilldelad en specifik skärva, så måste de vänta på sin tur. Så om inte ditt command center ligger för långt bort, och att det därför tar lång tid att förflytta enheterna, så är det inte lönsamt att ha fler än två eller tre arbetare vid varje skärva.
Om du väntar tills dina supply-poäng tar slut innar du bygger fler supplyenheter, kommer du att förlora dyrbar tid. När du kan läsa 9/9 på countern uppe i det högra hörnet är det redan för sent. Bygg supplyenheter när du är två enheter ifrån gränsen vid 7/9.
Tangentbordskommandon
Musen är ett tillräckligt styrmedel om det enda du gör är att markera enheter och flytta dem över skärmen. Många av manövrarna du vill utföra är dock lite mer komplicerade än så.
När du klickar på din högra musknapp för att flytta enheter, så använder du egentligen "förflyttning utan attack" kommandot. Detta innebär att två mot varandra fientligt inställda arméer ofta kommer att passera rätt förbi varandra, utan att avfyra ett enda skott. Allt detta bara för att spelarna använder musknappen istället för tangentbordet, när de ger sina order.
Använd därför A-tangenten för att förflytta dina enheter samt ge dem order om att beskjuta alla fiender de stöter på. Såvida du inte retirerar, ska du alltid använda A-tangenten vid trupprörelser, istället för musknappen. Det är också ett behändigt kommando när du lyckats slå ut fiendens försvar och vill rensa upp i området. Använd A-tangenten för att beordra dina trupper att skära som en lie genom mitten av basen, och de kommer att systematiskt rasera allt i sin väg.
H (hold ground), använder du när du vill hindra dina enheter från att röra på sig. Tangenten används bäst för att hålla vapen med lång räckvidd borta från fiendens försvar. Om de kommer för nära riskerar de ju att bli dödade (duh).
En annan bra anleding för dig att använda tangentbordet är dina spells (ex. Irraditate eller Psi-storm). Om du försöker klicka på spell-knapparna med din mus, kommer ditt byte att hinna undan innan du hinner markera det. Användande av tangentbordets hotkeys möjligör för dig att avfyra en hel svärm med spells på extremt kort tid.
Shift-tangenten låter dig bilda en "kö" av förflyttningskommandon, som verkställs i tur och ordning. På så vis kan en klok spelare utan större ansträngning använda en snabb enhet för att rekognosera stora delar av kartan. Ge bara en serie av kommandon som gör att den täcker varje kvadratcentimeter av kartan.
Att använda CTRL-# grupperingen av enheter är livsviktigt. Försök att gruppera samma sorts enheter till samma nummer i varje spel. Exempelvis Goliaths på 3, Siege Tanks på 4 och Flyers på nummer 5. Detta tillvägagångsätt minimerar risken för förvirring och tillåter dig att kalla in artilleri, flygunderstöd eller vad somhelst, närhelst du behöver det. Många spelare delar upp sitt tangentbord, och överlåter nummer 1-6 åt enhetsgrupering medan 7-0 används för att snabbt zooma in deras comsats, kärnvapen och enhetsproducerande byggnader.
Slutligen bör nämnas att mellanslagstangenten zoomar in dig på enheter som är under attack. Om du inte kan utröna var allt stridslarm kommer ifrån, sätter ett snabbt tryck på mellanslag dig på rätt spår.
ZERGS
Zergs är ett bra val om du gillar att överväldiga dina motståndare med mängder av enheter. Vem som helst klarar av att snabbt organisera chockvågor av syradregglande styggelser, tack vare det händiga produktionssystem som tillåter dig att masstillverka Zerg-organismer.
Men medan de har en stark offensiv kapacitet, är Zergs plågade av dyra försvarsanläggningar och inflexibilitet gällande placeringen av sina byggnader. På rymdstationskartor som saknar creep-kompatibel terräng, kan detta bli Zergspelarens undergång.
Öppningsdrag
Dina öppningsdrag varierar beroende på storleken hos den karta du startar på. På single-player uppdragen spelar det inte så stor roll, men i multi-player är det en väldigt viktig fråga.
Single-player och stora multi-player kartor
Skörda kristaller och producera Drones.
Skapa en Overlord när du når 7/9 supplypoäng.
Medan Overlorden utvecklas, fortsätter du att producera fler Drones.
Nästa Drone som dyker upp ska bilda en spawning pool.
Enheten efter den ska förvandlas till en gas assimilator. Fortsätt att skapa Drones och beordra tre av dem att samla gas. Lägg till ännu en Overlord.
När spawning poolen är färdig, ska du utan uppehåll bygga Zerglings tills du har åtminstone åtta stycken.
Scouta det omkringliggande området med en eller två Zerglings.
Skapa en Hydralisk Den och börja producera Hydralisks.
Vid den här punkten har du kommit förbi byggnationsfasen, och borde börja tänka på att skapa nya kolonier i anslutning till nyfunna kristallfält. Zergs producerar enheter snabbre än någon av de andra raserna och varje ny koloni hjälper dig att halvera den tid det tar dig att samla dina insektoida horder.
Små multi-player kartor
Medan du på stora kartor kan koncentrera dig på att utveckla din infrastruktur, belönar de små kartorna dem som satsar på omedelbar militär styrka. På små kartor kan du ofta gissa dig till din motsåndares läge och därmed attackera honom tidigt.
Bästa sättet att vinna är att ignorera hans stridande enheter och istället invalidisera hans resursproduktion genom att ha ihjäl hans arbetare. Även om du bara dödar tre eller fyra av dem, så kommer du ligga långt före honom i resurskategorin. Håll trycket uppe, så kommer han att kapitulera.
Skörda kristaller, men producera inte fler Drones. Rekognosera möjliga fiendetillhåll med din Overlord.
När du har 150 kristaller ska du skapa en spawning pool.
Medan spawning poolen byggs, skapa en ny Overlord och ett par fler Drones.
Skapa fyra Zerglings.
Döda fientliga Drones med dina fyra Zerglings för att tillfoga din motstånare ett hårt slag.
Försvaret
Zergs försvar är tids- och resursintensivt. När du tänker över att du måste gå från Drone till Creep Colony till Sunken Colony, är det långt mycket billigare att använda massvis av Hydralisks och Zerglings. Du kan också, till skillnad från de staionära Sunken Colonies, förflytta grupper av Hydralisks och Zerglings till de platser där de gör mest nytta.
När du känner dig stressad tidigt i spelet är det viktigt att först och främst försvara dina Drones. Byggnaderna får vänta. Om du fölorar dina Drones finns nämligen risken att du aldrig återhämtar dig. Ibland bidrar naturen med en flaskhals in mot din bas, som du kan blockera med Zerglings. Gör det, och ge dem sedan understöd av Hydralisks som kan skjuta över dina barrikaderande Zerglings. Allt som håller anstormande trupper borta från din bas är värt att prova.
Ditt bästa försvar mot luftburna attacker är Spore Colonies kombinerat med Scourges. Spore Colonies kommer att upptäcka Cloakers, och Scourgen kommer att förstöra dem. Kolonier är mycket bra att bygga på öar just för att Zergs har ett så bra anti-luft försvar. Kolonier på öar är i stort sett immuna mot anfall.
Anfallet
Rekognosering är a och o. Du måste veta var dina motståndare är innan du kan börja döda. I början av spelet kan du scouta med en Overlord. Han är långsam, men bättre än ingenting. Senare, när du har Zerglings, kan du använda dessa för att lokalisera fiender och nya tillgångar. En bra idé är att lämna en enhet av någon sort vid varje ny kristallfyndighet. Om denna enhet attackeras vet du direkt att fienden har ögonen på det området.
Zergs styrka sitter i deras antal. Det krävs en hel del färdighet för att hantera 50 till 60 Zerg enheter åt gången. Men det är också oundvikligt att alla dessa enheter kommer i varandras väg under förflyttning. Detta kan skapa oordning i datorns algoritmer, så försök att variera förflyttningssätten. Flytta en grupp först, följd av nästa och så vidare.
När du arbetar med stora ansamlingar av trupper, har dessa en tendens att klumpa ihop sig i täta formationer. Detta medför att du är väldigt sårbar för spells som påverkar ett större område. Sprid antingen ut dina enheter, eller håll dem rörliga. Om du inte står still i ett område som som är påverkat, kommer effekten på dina enheter inte att bli lika stor.
För att hålla reda på dina truppproducerande enheter bör du använda dina CTRL hotkeys. Om du inte vill bli totalt förvirrad kan du tilldela enheterna hotkeys som överenstämmer med deras position på kartan. Kolonin längst till vänster bör vara CTRL-7 och den längst till höger CTRL-0. På så vis vet du alltid var enheterna som du skapar kommer att dyka upp. Du kan fördela arbetskraft genom att skapa landenheter vid kolonin närmast fienden, och luftburna enheter vid kolonier som ligger längre bort. Då luftenheter är snabba spelar det egentligen ingen roll var du bygger dem, så länge de kan förflyttas vart som helst inom rimlig tid.
Drones
När Drones attackeras, ska du borra ner dem i marken. Du gör detta av två anledningar. Först och främst för att skydda dem mot skada, men även för att få dem ur vägen så du kan ta kål på deras anfallare.
Zergling
Zerglings är, speciellt om de är uppgraderade, mycket elaka vid attacker. De har dock väldigt få health-poäng. Detta gör dem bra på att attackera fiendens arbetare innan fienden dyker upp. Om du inte är en hetsporre, bör du använda dem som spanare. Låt dem borra ned sig på strategiska platser och använd dem som billiga scouter.
De är även bra på att försvara baser, då fienden oftast är mer intresserad av att förstöra dina byggnader än att jaga dina billiga Zerglings. För lite extra krydda på tillvaron, kan du använda Zeglings som skyddande buffertar framför dina Hydralisks eller Sunken Colonies.
Motdrag
En ensam Protoss Zealot kan slakta många Zerglings. Stora svärmar kan dödas med en Templar psi-storm. Sätt Terran Marines i bunkrar för att skydda dem mot skada, och reparera bunkrarna under stridens gång. En Firebat är heller inte helt fel.
Hydralisk
Hydralisken är Zergs ryggrad, och är baneman för mången Starcraftspelare. Uppgradera deras movement-poäng först av allt. Mobilitet kommer att vinna dig många fler slag än en extra ruta attack range.
För att använda Hydralisks effektivt, måste du finhantera dina grupper genom att rotera skadade enheter till de bakre leden. Dra exempelvis ur grupp 1från striden och låt dem regenerera medan du föser fram grupp 2 till fronten. Det är inte lika lätt som att låta dem strida till döds, men resultaten är mödan värt.
Som understödsenheter är Hydralisks bättre på anti-luft strid än de är på anti-mark. Hydralisks är sårbara för cloakade attacker, så det är ingen dum idé att låta en Overlord hänga på.
Motdrag
Protoss Zealots dödar Hydralisks till proportionerna 1:1. Då Hydralisks har en tendens att klumpa ihop sig , kommer Templar psi-storms att decimera deras antal. Det gör även attacker från Reavers. Terran Siege Tanks är väldigt bra Hydralisk-dödare. Cloakade Wraiths tar kål på dem om det inte finns någon Overlord lurandes i närheten. Science Vessel har en spell som heter Irradiate, och den gör hyfsad skada på ihopklumpade grupper.
Ultralisk
Zergs Ultralisk är en speciell enhet som du ska ta in i spelet då du behöver beståend kraft. De kan nämligen ta emot obscent mycket stryk innan de försvinner, och är därför underbara försvarsdödare.
Motdrag
Ultralisken är en avancerad enhet och sådana kräver avancerade motdrag. Spelar du som Terrans ska du lägga ned spider mines för att komplettera dina Siege Tanks och försvarande Marines. Irradiate kommer att skada en Ultralisk men den kommer inte att dö direkt. Protoss spelare behöver Reavers, Archons, och många Zealots.
Defiler
Spellsen som Defilern kastar är bra för att bryta fiendens försvar. Dark Swarm skyddar marktrupper från långdistansvapen, så om du kastar en korridor med Dark Swarm in i fiendens bas kan du ostraffat attackera i dess skydd. Dark Swarm påverkar även dina distansvapen, så i stället för Hydralisks ska du sända in närstridande Zeglings eller Ultralisks i skydd av molnet.
Plague drar sakta men säkert health-poäng från enheter tills de är nere på på ynka ett poäng. Plague är en spell som verkar gradvis så den är mer användbar före en strid än under den. Protoss enheter som drabbats av Plague är helt beroende av sina sköldar som skydd.
Defilers kan äta Zeglings för att få tillbaka spell-poäng.
Motdrag
Protoss måste använda sköldbatterier för att hålla sina Plaguedrabbade enheter vid liv. Terrans kan å andra sidan använda en SCV för att reparera drabbade byggnader och fordon.
Protoss Reavers och Terran Siege Tanks har sådana vapen att deras avståndsattacker fortfarande kan ge skada åt enheter under Dark Swarm. Zealots och Firebats påverkas försås inte av Dark Swarm.
Infested Terran
Att infestera fiendens command center är inte värt besväret. Om du lyckas kan du ge dig på att fienden kommer att göra allt för att förstöra det. När du väl erhåller färdigheten att skapa Infested Terrans ska du därför gömma undan dem i tryggt förvar så att du kan använda dem senare.
Använd dem för att förstöra byggnader. Varje gör 500 i skada. De är dock inte immuna mot kulor, och en bunker full med Marines kommer att göra processen kort med alla terrorist-wannabes som har sprängämnen fästa vid kroppen.
Overlord
Overlords kan upptäcka cloakade enheter. Uppgradera deras hastighet så att de kan eskortera stridande enheter utan att hamna på efterkälken. Under eskort bör du ha två eller tre Overlords som en försäkring mot spelare som har dessa som huvudmål.
Senare ska du utveckla din ventral sac så att du kan transportera enheter. Därefter tar du fram scout range förstärkningen. Fiendebaser brukar bara ha anti-luft enheter vid basens utkanter. Om du kan hitta en svag punkt och flyga över en full last med Hydralisks, bör du enkelt kunna slå ut motståndarens workers.
Mutalisk
Dessa flygande enheter klarar sig väldigt länge i strid eftersom de bara tar halv skada från Scouts, Wraiths, Goliaths och andra enheter med högexplosiva vapen.
Deras attack är dock ganska svag, och du behöver flockar med åtta eller fler Mutalisks för att de ska vara effektiva. Annars är de mycket bra på att döda workers, Siege Tanks, Zealots och annat som inte kan skjuta tillbaka. Om du håller dina Mutalisks rörliga, kommer du undan de flesta psi-storm attackerna.
Motdrag
Terran Marines käkar Mutalisks till frukost, lunch och middag. Klumpar med missile turrets kommer också att göra slarvsylta av dem. Som Protoss har du inget annat val än att investera i Scouts och Dragoons.
Guardian
Dessa flygande krabbor har det bästa avståndsvapnet av alla Zergs styrkor. Guardians kan förstöra missile turrets, photon cannons och marine bunkers från ett stort avstånd, och detta ger dem en fribiljett in i den mest välbevakade av baser. Om du skyddar dem från luftattacker med hjälp av Scourges och Overlords så kommer du att få en osynlig, om än långsam, terrorgrupp.
Eftersom de är så långsamma, kan det vara bra att flytta dina Mutalisks närmare målet innan du morphar dem till Guardians.
Motdrag
Guardians utan eskort är lätta mål för anti-luft enheter. Men, om de eskorteras av egna anti-luft trupper kan det bli en blodig historia. Protoss Templar psi-attacker och carriers är i stort sett ditt enda hopp. Guardians är för långsamma för att fly undan ligtning storms, och carriers kan attackera dem väl utanför Scourgens skotthåll.
Terrans Irradiate spell är bra för att ge dem en långsam död. Om du är under direktattack, och behöver ta kål på dem snabbt, måste du använda en grupp Battlecruisers och deras Yamato vapen.
Scourge
Scourge är den mest effektiva anti-luft enheten i hela Starcraft. Att producera dem kostar gas, med de är dödliga mot allt som befinner sig i luften. För bästa effekt ska du använda A-tangenten och skicka iväg dem i riktning mot fienden. Så snart de är inom räckhåll, kommer de automatiskt utplåna luftenheterna.
Precis som Zerglings får du två Scourge för varje larv som du utvecklar. Kombinerat med deras snabba tillväxt innebär detta att du kan piska fram Scourges närhelst du behöver, och skicka våg efter våg mot fienden. Så länge du har tillgång till gas, det vill säga.
Motdrag
Scourge kan inte träffa någonting på marken. Så vilken markenhet som helst med avståndsvapen (Marines, Dragoons, Goliaths), kan skydda dyrbara Battlecruisers och Carriers ifrån Scourge-attacker.
Queen
Välj ett Queen-näste som din första avancerade byggnad och forska fram broodling färdigheten. Queens är väldigt snabba luftenheter som har extremt bra sikt och avståndsattack. Queens kostar också gas, men de betalar sig redan efter att ha broodlat fram två dyra landenheter.
I rekognoseringssyfte ska du kasta parasiter på fiendens SCVs och andra arbetande enheter. På så vis vet du alltid var hans command center är någonstans.
Då de flesta spelare inte bryr sig om att döda djur, kan du infektera dessa med parasiter och så har du helt plötsligt vandrande ögon överallt. För mer permanent sikt, kan du infektera en av fiendens dyra enheter, såsom en carrier eller science vessel. Många är nämligen tveksamma till att kasta bort sådana enheter bara för en parasits skull.
Broodling är Queens förnämaste attack, men du kan bara kasta en broodling spell innan du behöver ladda upp dig, så du behöver fyra eller fem Queens för att göra någon rejäl skada. Broodla Terran Siege Tanks och Protoss Templars för att skydda dina stridande enheter från avståndsattacker. Du kan också broodla workers medan de samlar kristaller, och sedan döda de andra arbetarna med broodlingen.
Att kasta Ensnare åstadkommer två saker. Först och främst saktar den ner snabba enheter som Protoss Scouts, så att de inte kan fly från din attackstyrka.
För det andra kan du, om du inte har någon Overlord närvarande, kasta den för att lokalisera cloakade enheter. Ett exempel: För att hitta en cloakad Wraith ska du kasta Ensnare på punkten som alla laserstrålar kommer ifrån, och sedan sända Scourge efter de små gröna, vinglande bitarna.
Motdrag
Trots att det är riskabelt, måste Protoss skicka Scouts efter Queens, och hoppas på att spelaren inte har spell-poäng nog att kasta Ensnare. Terran Science Vessel kan kasta Irradiate på Queens och ha ihjäl dem.
Hatchery
När du märker att du har samlat mer mineraler än du kan spendera, är det dags att bygga ett andra Hatchery. Uppgradera till en lair medan ditt andra Hatchery byggs.
Du kan forska fram burrowing vid Hatcherys. Burrow är bra att använda när enheter är skadade, så att de kan regenerera i lugn och ro. Eller så kan du använda Zerglings med burrow som observationspunkter. Om du lyckas få in några enheter bakom fiendens linjer, kan du använa burrow på dem och sedan göra hit-and-run attacker på fiendens workers tills han blir vansinnig.
Sunken Colony
Om du ska investera de hundratals kristaller som behövs för att skapa Sunken Colonies, ska du försäkra dig om att du bygger dem i klungor, så att de kan hjälpa varandra.
Motdrag
Anfallare med luft-mot-mark eller långdistansvapen kan förstöra Sunken Colonies med brutal effektivitet.
Spore Colony
Förutom att skydda din bas mot luftattacker, kan Spore Colonies upptäcka Cloakers. Om du spelar mot Terrans, måste du placera dem alla i utkanterna av din bas så att de kan upptäcka dessa spöken, och hindra dem från att bomba sönder din bas.
Motdrag
Protoss Carrier och Terran Battlecruiser med Yamatokanon kan båda attackera utom räckhåll för Spore Colony.
Nydus Canal
Du kan warpa enheter runt på kartan genom att skicka dem igenom Nydus Canal. Du måste bygga både ingång och utgång på creep. Det här är ett behändigt sätt att transportera marktrupper utan att fiendens scouter får syn på dem.
Inskickad Guide av sebbe1991
Starcraft handlar helt och hållet om styrkor och svagheter. Att i stridens hetta komma ihåg exakt vilka dessa styrkor och svagheter är, kan vara svårt. Det är därför du behöver den här guiden, för att kunna leta upp din speciella situation och hitta den bästa lösningen till ditt problem.
DEN VINNANDE STRATEGIN
Innan du försöker dig på de lite klurigare taktiska dragen, behöver du veta vad det är du vill uppnå. Självklart vill du vinna, men om du inte använder en specifik strategi kommer du inte att komma någonstans.
Single player
I normala fall har strategiguider en walkthrough-sektion där du steg för steg kan få instruktioner om hur varje uppdrag ska klaras av. I det här fallet finns det inget behov av något dylikt, därför att lösningarna till varje uppdrag i Starcraft är ganska snarlika (undantaget de infiltrationsuppdrag som utspelas inomhus). Här är några övergripande tips:
Bygg ett basförsvar för att stå emot datorns inledande attacker.
Bygg nya baser intill nyfunna mineraltillgångar.
Skapa en stor armé.
För sakta in din armé på fiendens territorium, och förstör allt i din väg.
Det är egentligen allt. Varje landbaserat uppdrag kan vinnas genom att man följer dessa riktlinjer.
Övergripande taktiker
Stanna inte kvar vid din startposition allt för länge. Den som kontrollerar mest tillgångar i form av kristaller vinner spelet. Realistiskt sett kan du inte etablera en ny bas vid varje nytt kristallfält, men du måste ta till vara allt som befinner sig inom din inflytandezon. Med andra ord, bygg en bas i anslutning till varje ny fyndighet, men bara om du bedömmer att den kan försvaras ifrån anfall. Någonting i stil med sex Marines, Hydralisks eller Zealots, borde vara tillräckligt för att försvara din första expansionsbas.
Även om du inte tycker att du har tillräckligt med enheter för att försvara en ny bas, måste du åtminstone säkra tillgångarna. En mindre styrka borde vara tillräckligt för att hålla din fiendes skitiga tassar borta. Du kan bygga din nya bas när du känner dig tryggare med dina försvarsanläggningar.
Samla tillgångar
Mineraler är ditt livsblod. Ditt första mål är att så snabbt som möjligt samla in så mycket som möjligt av de där blåa grejorna.
När spelet startar ska du direkt börja producera nya arbetare och sätta dem du redan har tillgängliga på kristalltjänstgöring. Så fort en ny arbetare dyker upp ska du sätta honom i arbete på kristallfälten.
Endast en arbetare åt gången kan bearbeta en kristallskärva.Om du har fler än en arbetare tilldelad en specifik skärva, så måste de vänta på sin tur. Så om inte ditt command center ligger för långt bort, och att det därför tar lång tid att förflytta enheterna, så är det inte lönsamt att ha fler än två eller tre arbetare vid varje skärva.
Om du väntar tills dina supply-poäng tar slut innar du bygger fler supplyenheter, kommer du att förlora dyrbar tid. När du kan läsa 9/9 på countern uppe i det högra hörnet är det redan för sent. Bygg supplyenheter när du är två enheter ifrån gränsen vid 7/9.
Tangentbordskommandon
Musen är ett tillräckligt styrmedel om det enda du gör är att markera enheter och flytta dem över skärmen. Många av manövrarna du vill utföra är dock lite mer komplicerade än så.
När du klickar på din högra musknapp för att flytta enheter, så använder du egentligen "förflyttning utan attack" kommandot. Detta innebär att två mot varandra fientligt inställda arméer ofta kommer att passera rätt förbi varandra, utan att avfyra ett enda skott. Allt detta bara för att spelarna använder musknappen istället för tangentbordet, när de ger sina order.
Använd därför A-tangenten för att förflytta dina enheter samt ge dem order om att beskjuta alla fiender de stöter på. Såvida du inte retirerar, ska du alltid använda A-tangenten vid trupprörelser, istället för musknappen. Det är också ett behändigt kommando när du lyckats slå ut fiendens försvar och vill rensa upp i området. Använd A-tangenten för att beordra dina trupper att skära som en lie genom mitten av basen, och de kommer att systematiskt rasera allt i sin väg.
H (hold ground), använder du när du vill hindra dina enheter från att röra på sig. Tangenten används bäst för att hålla vapen med lång räckvidd borta från fiendens försvar. Om de kommer för nära riskerar de ju att bli dödade (duh).
En annan bra anleding för dig att använda tangentbordet är dina spells (ex. Irraditate eller Psi-storm). Om du försöker klicka på spell-knapparna med din mus, kommer ditt byte att hinna undan innan du hinner markera det. Användande av tangentbordets hotkeys möjligör för dig att avfyra en hel svärm med spells på extremt kort tid.
Shift-tangenten låter dig bilda en "kö" av förflyttningskommandon, som verkställs i tur och ordning. På så vis kan en klok spelare utan större ansträngning använda en snabb enhet för att rekognosera stora delar av kartan. Ge bara en serie av kommandon som gör att den täcker varje kvadratcentimeter av kartan.
Att använda CTRL-# grupperingen av enheter är livsviktigt. Försök att gruppera samma sorts enheter till samma nummer i varje spel. Exempelvis Goliaths på 3, Siege Tanks på 4 och Flyers på nummer 5. Detta tillvägagångsätt minimerar risken för förvirring och tillåter dig att kalla in artilleri, flygunderstöd eller vad somhelst, närhelst du behöver det. Många spelare delar upp sitt tangentbord, och överlåter nummer 1-6 åt enhetsgrupering medan 7-0 används för att snabbt zooma in deras comsats, kärnvapen och enhetsproducerande byggnader.
Slutligen bör nämnas att mellanslagstangenten zoomar in dig på enheter som är under attack. Om du inte kan utröna var allt stridslarm kommer ifrån, sätter ett snabbt tryck på mellanslag dig på rätt spår.
ZERGS
Zergs är ett bra val om du gillar att överväldiga dina motståndare med mängder av enheter. Vem som helst klarar av att snabbt organisera chockvågor av syradregglande styggelser, tack vare det händiga produktionssystem som tillåter dig att masstillverka Zerg-organismer.
Men medan de har en stark offensiv kapacitet, är Zergs plågade av dyra försvarsanläggningar och inflexibilitet gällande placeringen av sina byggnader. På rymdstationskartor som saknar creep-kompatibel terräng, kan detta bli Zergspelarens undergång.
Öppningsdrag
Dina öppningsdrag varierar beroende på storleken hos den karta du startar på. På single-player uppdragen spelar det inte så stor roll, men i multi-player är det en väldigt viktig fråga.
Single-player och stora multi-player kartor
Skörda kristaller och producera Drones.
Skapa en Overlord när du når 7/9 supplypoäng.
Medan Overlorden utvecklas, fortsätter du att producera fler Drones.
Nästa Drone som dyker upp ska bilda en spawning pool.
Enheten efter den ska förvandlas till en gas assimilator. Fortsätt att skapa Drones och beordra tre av dem att samla gas. Lägg till ännu en Overlord.
När spawning poolen är färdig, ska du utan uppehåll bygga Zerglings tills du har åtminstone åtta stycken.
Scouta det omkringliggande området med en eller två Zerglings.
Skapa en Hydralisk Den och börja producera Hydralisks.
Vid den här punkten har du kommit förbi byggnationsfasen, och borde börja tänka på att skapa nya kolonier i anslutning till nyfunna kristallfält. Zergs producerar enheter snabbre än någon av de andra raserna och varje ny koloni hjälper dig att halvera den tid det tar dig att samla dina insektoida horder.
Små multi-player kartor
Medan du på stora kartor kan koncentrera dig på att utveckla din infrastruktur, belönar de små kartorna dem som satsar på omedelbar militär styrka. På små kartor kan du ofta gissa dig till din motsåndares läge och därmed attackera honom tidigt.
Bästa sättet att vinna är att ignorera hans stridande enheter och istället invalidisera hans resursproduktion genom att ha ihjäl hans arbetare. Även om du bara dödar tre eller fyra av dem, så kommer du ligga långt före honom i resurskategorin. Håll trycket uppe, så kommer han att kapitulera.
Skörda kristaller, men producera inte fler Drones. Rekognosera möjliga fiendetillhåll med din Overlord.
När du har 150 kristaller ska du skapa en spawning pool.
Medan spawning poolen byggs, skapa en ny Overlord och ett par fler Drones.
Skapa fyra Zerglings.
Döda fientliga Drones med dina fyra Zerglings för att tillfoga din motstånare ett hårt slag.
Försvaret
Zergs försvar är tids- och resursintensivt. När du tänker över att du måste gå från Drone till Creep Colony till Sunken Colony, är det långt mycket billigare att använda massvis av Hydralisks och Zerglings. Du kan också, till skillnad från de staionära Sunken Colonies, förflytta grupper av Hydralisks och Zerglings till de platser där de gör mest nytta.
När du känner dig stressad tidigt i spelet är det viktigt att först och främst försvara dina Drones. Byggnaderna får vänta. Om du fölorar dina Drones finns nämligen risken att du aldrig återhämtar dig. Ibland bidrar naturen med en flaskhals in mot din bas, som du kan blockera med Zerglings. Gör det, och ge dem sedan understöd av Hydralisks som kan skjuta över dina barrikaderande Zerglings. Allt som håller anstormande trupper borta från din bas är värt att prova.
Ditt bästa försvar mot luftburna attacker är Spore Colonies kombinerat med Scourges. Spore Colonies kommer att upptäcka Cloakers, och Scourgen kommer att förstöra dem. Kolonier är mycket bra att bygga på öar just för att Zergs har ett så bra anti-luft försvar. Kolonier på öar är i stort sett immuna mot anfall.
Anfallet
Rekognosering är a och o. Du måste veta var dina motståndare är innan du kan börja döda. I början av spelet kan du scouta med en Overlord. Han är långsam, men bättre än ingenting. Senare, när du har Zerglings, kan du använda dessa för att lokalisera fiender och nya tillgångar. En bra idé är att lämna en enhet av någon sort vid varje ny kristallfyndighet. Om denna enhet attackeras vet du direkt att fienden har ögonen på det området.
Zergs styrka sitter i deras antal. Det krävs en hel del färdighet för att hantera 50 till 60 Zerg enheter åt gången. Men det är också oundvikligt att alla dessa enheter kommer i varandras väg under förflyttning. Detta kan skapa oordning i datorns algoritmer, så försök att variera förflyttningssätten. Flytta en grupp först, följd av nästa och så vidare.
När du arbetar med stora ansamlingar av trupper, har dessa en tendens att klumpa ihop sig i täta formationer. Detta medför att du är väldigt sårbar för spells som påverkar ett större område. Sprid antingen ut dina enheter, eller håll dem rörliga. Om du inte står still i ett område som som är påverkat, kommer effekten på dina enheter inte att bli lika stor.
För att hålla reda på dina truppproducerande enheter bör du använda dina CTRL hotkeys. Om du inte vill bli totalt förvirrad kan du tilldela enheterna hotkeys som överenstämmer med deras position på kartan. Kolonin längst till vänster bör vara CTRL-7 och den längst till höger CTRL-0. På så vis vet du alltid var enheterna som du skapar kommer att dyka upp. Du kan fördela arbetskraft genom att skapa landenheter vid kolonin närmast fienden, och luftburna enheter vid kolonier som ligger längre bort. Då luftenheter är snabba spelar det egentligen ingen roll var du bygger dem, så länge de kan förflyttas vart som helst inom rimlig tid.
Drones
När Drones attackeras, ska du borra ner dem i marken. Du gör detta av två anledningar. Först och främst för att skydda dem mot skada, men även för att få dem ur vägen så du kan ta kål på deras anfallare.
Zergling
Zerglings är, speciellt om de är uppgraderade, mycket elaka vid attacker. De har dock väldigt få health-poäng. Detta gör dem bra på att attackera fiendens arbetare innan fienden dyker upp. Om du inte är en hetsporre, bör du använda dem som spanare. Låt dem borra ned sig på strategiska platser och använd dem som billiga scouter.
De är även bra på att försvara baser, då fienden oftast är mer intresserad av att förstöra dina byggnader än att jaga dina billiga Zerglings. För lite extra krydda på tillvaron, kan du använda Zeglings som skyddande buffertar framför dina Hydralisks eller Sunken Colonies.
Motdrag
En ensam Protoss Zealot kan slakta många Zerglings. Stora svärmar kan dödas med en Templar psi-storm. Sätt Terran Marines i bunkrar för att skydda dem mot skada, och reparera bunkrarna under stridens gång. En Firebat är heller inte helt fel.
Hydralisk
Hydralisken är Zergs ryggrad, och är baneman för mången Starcraftspelare. Uppgradera deras movement-poäng först av allt. Mobilitet kommer att vinna dig många fler slag än en extra ruta attack range.
För att använda Hydralisks effektivt, måste du finhantera dina grupper genom att rotera skadade enheter till de bakre leden. Dra exempelvis ur grupp 1från striden och låt dem regenerera medan du föser fram grupp 2 till fronten. Det är inte lika lätt som att låta dem strida till döds, men resultaten är mödan värt.
Som understödsenheter är Hydralisks bättre på anti-luft strid än de är på anti-mark. Hydralisks är sårbara för cloakade attacker, så det är ingen dum idé att låta en Overlord hänga på.
Motdrag
Protoss Zealots dödar Hydralisks till proportionerna 1:1. Då Hydralisks har en tendens att klumpa ihop sig , kommer Templar psi-storms att decimera deras antal. Det gör även attacker från Reavers. Terran Siege Tanks är väldigt bra Hydralisk-dödare. Cloakade Wraiths tar kål på dem om det inte finns någon Overlord lurandes i närheten. Science Vessel har en spell som heter Irradiate, och den gör hyfsad skada på ihopklumpade grupper.
Ultralisk
Zergs Ultralisk är en speciell enhet som du ska ta in i spelet då du behöver beståend kraft. De kan nämligen ta emot obscent mycket stryk innan de försvinner, och är därför underbara försvarsdödare.
Motdrag
Ultralisken är en avancerad enhet och sådana kräver avancerade motdrag. Spelar du som Terrans ska du lägga ned spider mines för att komplettera dina Siege Tanks och försvarande Marines. Irradiate kommer att skada en Ultralisk men den kommer inte att dö direkt. Protoss spelare behöver Reavers, Archons, och många Zealots.
Defiler
Spellsen som Defilern kastar är bra för att bryta fiendens försvar. Dark Swarm skyddar marktrupper från långdistansvapen, så om du kastar en korridor med Dark Swarm in i fiendens bas kan du ostraffat attackera i dess skydd. Dark Swarm påverkar även dina distansvapen, så i stället för Hydralisks ska du sända in närstridande Zeglings eller Ultralisks i skydd av molnet.
Plague drar sakta men säkert health-poäng från enheter tills de är nere på på ynka ett poäng. Plague är en spell som verkar gradvis så den är mer användbar före en strid än under den. Protoss enheter som drabbats av Plague är helt beroende av sina sköldar som skydd.
Defilers kan äta Zeglings för att få tillbaka spell-poäng.
Motdrag
Protoss måste använda sköldbatterier för att hålla sina Plaguedrabbade enheter vid liv. Terrans kan å andra sidan använda en SCV för att reparera drabbade byggnader och fordon.
Protoss Reavers och Terran Siege Tanks har sådana vapen att deras avståndsattacker fortfarande kan ge skada åt enheter under Dark Swarm. Zealots och Firebats påverkas försås inte av Dark Swarm.
Infested Terran
Att infestera fiendens command center är inte värt besväret. Om du lyckas kan du ge dig på att fienden kommer att göra allt för att förstöra det. När du väl erhåller färdigheten att skapa Infested Terrans ska du därför gömma undan dem i tryggt förvar så att du kan använda dem senare.
Använd dem för att förstöra byggnader. Varje gör 500 i skada. De är dock inte immuna mot kulor, och en bunker full med Marines kommer att göra processen kort med alla terrorist-wannabes som har sprängämnen fästa vid kroppen.
Overlord
Overlords kan upptäcka cloakade enheter. Uppgradera deras hastighet så att de kan eskortera stridande enheter utan att hamna på efterkälken. Under eskort bör du ha två eller tre Overlords som en försäkring mot spelare som har dessa som huvudmål.
Senare ska du utveckla din ventral sac så att du kan transportera enheter. Därefter tar du fram scout range förstärkningen. Fiendebaser brukar bara ha anti-luft enheter vid basens utkanter. Om du kan hitta en svag punkt och flyga över en full last med Hydralisks, bör du enkelt kunna slå ut motståndarens workers.
Mutalisk
Dessa flygande enheter klarar sig väldigt länge i strid eftersom de bara tar halv skada från Scouts, Wraiths, Goliaths och andra enheter med högexplosiva vapen.
Deras attack är dock ganska svag, och du behöver flockar med åtta eller fler Mutalisks för att de ska vara effektiva. Annars är de mycket bra på att döda workers, Siege Tanks, Zealots och annat som inte kan skjuta tillbaka. Om du håller dina Mutalisks rörliga, kommer du undan de flesta psi-storm attackerna.
Motdrag
Terran Marines käkar Mutalisks till frukost, lunch och middag. Klumpar med missile turrets kommer också att göra slarvsylta av dem. Som Protoss har du inget annat val än att investera i Scouts och Dragoons.
Guardian
Dessa flygande krabbor har det bästa avståndsvapnet av alla Zergs styrkor. Guardians kan förstöra missile turrets, photon cannons och marine bunkers från ett stort avstånd, och detta ger dem en fribiljett in i den mest välbevakade av baser. Om du skyddar dem från luftattacker med hjälp av Scourges och Overlords så kommer du att få en osynlig, om än långsam, terrorgrupp.
Eftersom de är så långsamma, kan det vara bra att flytta dina Mutalisks närmare målet innan du morphar dem till Guardians.
Motdrag
Guardians utan eskort är lätta mål för anti-luft enheter. Men, om de eskorteras av egna anti-luft trupper kan det bli en blodig historia. Protoss Templar psi-attacker och carriers är i stort sett ditt enda hopp. Guardians är för långsamma för att fly undan ligtning storms, och carriers kan attackera dem väl utanför Scourgens skotthåll.
Terrans Irradiate spell är bra för att ge dem en långsam död. Om du är under direktattack, och behöver ta kål på dem snabbt, måste du använda en grupp Battlecruisers och deras Yamato vapen.
Scourge
Scourge är den mest effektiva anti-luft enheten i hela Starcraft. Att producera dem kostar gas, med de är dödliga mot allt som befinner sig i luften. För bästa effekt ska du använda A-tangenten och skicka iväg dem i riktning mot fienden. Så snart de är inom räckhåll, kommer de automatiskt utplåna luftenheterna.
Precis som Zerglings får du två Scourge för varje larv som du utvecklar. Kombinerat med deras snabba tillväxt innebär detta att du kan piska fram Scourges närhelst du behöver, och skicka våg efter våg mot fienden. Så länge du har tillgång till gas, det vill säga.
Motdrag
Scourge kan inte träffa någonting på marken. Så vilken markenhet som helst med avståndsvapen (Marines, Dragoons, Goliaths), kan skydda dyrbara Battlecruisers och Carriers ifrån Scourge-attacker.
Queen
Välj ett Queen-näste som din första avancerade byggnad och forska fram broodling färdigheten. Queens är väldigt snabba luftenheter som har extremt bra sikt och avståndsattack. Queens kostar också gas, men de betalar sig redan efter att ha broodlat fram två dyra landenheter.
I rekognoseringssyfte ska du kasta parasiter på fiendens SCVs och andra arbetande enheter. På så vis vet du alltid var hans command center är någonstans.
Då de flesta spelare inte bryr sig om att döda djur, kan du infektera dessa med parasiter och så har du helt plötsligt vandrande ögon överallt. För mer permanent sikt, kan du infektera en av fiendens dyra enheter, såsom en carrier eller science vessel. Många är nämligen tveksamma till att kasta bort sådana enheter bara för en parasits skull.
Broodling är Queens förnämaste attack, men du kan bara kasta en broodling spell innan du behöver ladda upp dig, så du behöver fyra eller fem Queens för att göra någon rejäl skada. Broodla Terran Siege Tanks och Protoss Templars för att skydda dina stridande enheter från avståndsattacker. Du kan också broodla workers medan de samlar kristaller, och sedan döda de andra arbetarna med broodlingen.
Att kasta Ensnare åstadkommer två saker. Först och främst saktar den ner snabba enheter som Protoss Scouts, så att de inte kan fly från din attackstyrka.
För det andra kan du, om du inte har någon Overlord närvarande, kasta den för att lokalisera cloakade enheter. Ett exempel: För att hitta en cloakad Wraith ska du kasta Ensnare på punkten som alla laserstrålar kommer ifrån, och sedan sända Scourge efter de små gröna, vinglande bitarna.
Motdrag
Trots att det är riskabelt, måste Protoss skicka Scouts efter Queens, och hoppas på att spelaren inte har spell-poäng nog att kasta Ensnare. Terran Science Vessel kan kasta Irradiate på Queens och ha ihjäl dem.
Hatchery
När du märker att du har samlat mer mineraler än du kan spendera, är det dags att bygga ett andra Hatchery. Uppgradera till en lair medan ditt andra Hatchery byggs.
Du kan forska fram burrowing vid Hatcherys. Burrow är bra att använda när enheter är skadade, så att de kan regenerera i lugn och ro. Eller så kan du använda Zerglings med burrow som observationspunkter. Om du lyckas få in några enheter bakom fiendens linjer, kan du använa burrow på dem och sedan göra hit-and-run attacker på fiendens workers tills han blir vansinnig.
Sunken Colony
Om du ska investera de hundratals kristaller som behövs för att skapa Sunken Colonies, ska du försäkra dig om att du bygger dem i klungor, så att de kan hjälpa varandra.
Motdrag
Anfallare med luft-mot-mark eller långdistansvapen kan förstöra Sunken Colonies med brutal effektivitet.
Spore Colony
Förutom att skydda din bas mot luftattacker, kan Spore Colonies upptäcka Cloakers. Om du spelar mot Terrans, måste du placera dem alla i utkanterna av din bas så att de kan upptäcka dessa spöken, och hindra dem från att bomba sönder din bas.
Motdrag
Protoss Carrier och Terran Battlecruiser med Yamatokanon kan båda attackera utom räckhåll för Spore Colony.
Nydus Canal
Du kan warpa enheter runt på kartan genom att skicka dem igenom Nydus Canal. Du måste bygga både ingång och utgång på creep. Det här är ett behändigt sätt att transportera marktrupper utan att fiendens scouter får syn på dem.
Se mer från detta spel:
Om detta fusk
Hjälp oss!
Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.