Supreme Commander(SupCom) är ett futuristiskt strategispel, skapat av Chris Taylor som en andlig uppföljare till Total Annihilation.
Handlingen startar 1000-1500 år in i framtiden, då mänskligheten har tagit sig ut i rymden via "Quantum-gates", kvanttunnlar, som tillåter dem att teleportera sig över gigantiska avstånd. Ett blomstrande imperium uppstår och mänskligheten går in i en gyllene ålder.
Men inget varar för evigt. En forskare vid namn Gustaf Brackman förenar en mänsklig hjärna med en AI, och skapar således en ny mänsklig "ras" vid namn Symbionts: Dessa kan tänka snabbare och bättre. Men snart vill Symbionts ha mer frihet och leva som normala människor. Dessa krav leder till öppna revolter som imperiet får allt svårare att kontrollera. Då kräver Jordens regering att Dr. Brackman aktiverar ett lydnadsprogram som tar slut på dessa oroligheter. Dr. Brackman går inte med på kraven, utan flyr med sina närmaste Symbionts och skapar The Cybran Nation, ett frihem för alla Symbionts som vill fly från människornas kontrollerande styre.
Under denna konflikts skeende finner en mänsklig expedition en utomjordisk ras på en avlägsen planet. Rasen får namnet Seraphim. Utomjordingarna avslöjar en livsfilosofi med total galaktisk harmoni, kallad "The Way", för de fredliga forskare som samtalar med dem. Men trots deras fredliga avsikter blir Seraphim attackerade av forskarnas vaktstyrka med massiva biologiska vapen. Seraphim blir totalt utrotade.
Flera år senare tas en signal emot från den övergivna planeten. Aeon Illuminate, ett religiöst samfund som skapats av de övergivna forskarna, uppstår och tar över planet efter planet. Då kommer Cybran Nation tillbaka och tar sina "bröder och systrar" med våld. Det mänskliga imperiet faller, men i dess kölvatten uppstår United Earth Federation, som kämpar för att förena de utlämnade planeterna under en flagga.
"The Infinite War", det eviga kriget, utkämpas i över tusen år, och det är där du kommer in i bilden. Som en ACU, en jättelik robot med kraften att skapa arméer, måste du kämpa för att avsluta kriget en gång för alla. Välj vem du vill kämpa för; Aeon Illuminate, som ska lägga all sin kraft på sin hittills största offensiv; Cybran Nation, som planerar att släppa lös ett förödande datavirus bland fiendens kvanttunnlar; eller United Earth Federation, som lägger sista handen vid sitt fasansfulla supervapen Black Sun, som har kraften att förstöra planeter.
Det bådar gott för hela strategispelsvärlden då Chris Taylor kommer med sin nya megahit SupCom, ett spel som lovar både "riktig strategi" och "hardcore-spelarens skatteåterbäring". Men vad menar han då med detta?
I en intervju med PC Gamer säger Chris så här: "Jag hade ett val: antingen skapa ett spel för massorna eller ett för hardcore-spelarna. Jag valde hardcore", vilket känns skönt då allt fler spel idag mjukas upp för att passa en större målgrupp. Men nu till den "riktiga strategin". Vad menar han? chris säger att många av de moderna strategispelen egentligen borde kallas taktikspel, eftersom de figurerar på en så liten skala. Detta har Chris förhindrat i SupCom genom sin "strategiska zoom", vilket tillåter en sömlös zoomning från att detalj-kontrollera trupprörelser ut till en förstorad minimap. Här har alla enheter och byggnader reducerats till ikoner, men här kommer också skalan på enheterna in. I spelet finns fyra olika nivåer, såkallade "tiers", med en samling enheter på de tre första, och tre "experimentella" enheter på den fjärde. Första och andra nivån har enheter stora som vanliga hus, medans den tredje innehar något större enheter. Fjärde däremot.. wow! Gigantiska, totalförstörande, nästintill ointagliga artilleri-, tank- och diverseenheter. Att komma upp till fjärde nivån känns som julafton. Som t.ex. Cybran´s spindelrobot Monkeylord, en (i princip) vandrande jättelaser på sex ben. Men de andra faktionerna har också lite att bjuda med: Aeon´s "Independence Day"- tefat Czar, eller varför inte UEF´s superubåt Atlantis? There´s no end to the possibilities!!