Grafik:
Ganska skön ritad grafik men tittar man vid bena i ett film klipp är det ganska suddigt.
Ljud:
Inget fel med låtarna. Dom är inte dåliga. Jag gillar faktist ljudet.
Kontroll:
Kontrollen av gubbarna är ganska bra. Jag tycker den är bra. Inget fel med den.
Kameran:
Den är bra men i strider tycker jag att man ska kunna snurra på kameran, så man inte ser från sidan hela tiden.
Svårighetsgrad:
Det är ganska svårt vid bossar ibland. Och att klara ut det här spelet tar ungefär 80 timmar =O. Men det gillar jag för alla andra spel klarar man ut på typ 3 dagar. Så nu har man nåt kul att spela som man inte har klarat ut =P.
Handling:
En grej irriterar mig i handlingen. Typ om man går till ett boss tempel istället för ett annat ändras hela storyn! =O. Det är ganska irriterande men det här spelet är ändå kul.
Slutpoäng:
9/10. Det är ett hel kul spel som typ aldrig tar slut. Hoppas att ni andra som har det här spelet tycker ungefär samma sak. Hejdå och ha kul!=)
Betyg 8/10
Omdöme av gäst skrivet August 2005
Start Menyn
Som i dom flesta andra RPG spel har också detta spel en enkel och ganska så tråkig start meny. Men med den vackra bakgrunden blir jag genast bättre till mods. Men varför måste dom ha en blinkade text där nere där det står disc-1 eller 2 som bara är irriterande. Självklart vet man själv vilken skiva man har stoppat in, så dumma är vi faktiskt inte.
Det finns tre val man kan välja bland det är dom hedliga ”New Game” ”Load” och den originella ”Options” som finns där till hans. Jag trycker på New Game knappen och får välja om jag ska använda standard inställningar eller om jag vill göra om det som jag själv vill ha det när jag strider och allt annat. Jag väljer start inställningarna för att det antagligen blir bäst så.
Start
Då har vi kommit vidare och äntligen kan jag börja spela. Jag står inne i vad som ser ut att vara ett klass rum. Först ser jag ett par fötter med ans kameran går långsamt vidare uppåt. Tillslut får jag se ansiktet på en pojke med brunt hår som står upp som taggar där fram och ligger platt där bak. Ja! Grafiken är lika bra som jag kunde tänka mig. Precis som i Zelda: The Wind Waker är detta spels grafik ritat och ger en alldeles speciell känsla utav beundrar. Att man orkar, att man kan!
Lloyd! Skriker någon men pojken som ser ut att sova märker inget.
Lloyd! Skriket någon igen och pojken får en bok i huvudet. Han vaknar och får en fråga som han inte kan svara på. Istället går frågan över till klassens snyggaste tjej Colette som kan svaret. Colette är förövrigt en utav huvudpersonerna som är ”The Chosen One” detta är personen som ska rädda världen och bringa fred och lycka till världen igen. Med endas hennes hand kommer världen att bli sig själv igen och dom onda Diryerna kommer att lämna dom för att leva själva.
Diryerna är dom ondskefulla varelserna som liknar människor men som i själva verket är en blandning utav massa olika raser. Detta är folket som styr och ställer i landet och som ingen tycker om. Deras enda syfte är att härska och utplåna allt som kommer
Vidare
Efter att ha gått igenom en massa saker om hur du gör för att göra det och det så ska du äntligen ge dig iväg. Colette har redan givit sig av utan dig och din vän som egentligen skulle följa med. Men eftersom att du försov dig ville dom inte vänta på dig. Så det är dags att ge dig iväg och snabbt ska det gå. När jag väl har kommit ut ur byn ser jag att detta spel har tagit väldigt, väldigt mycket ifrån Final Fantasy, det är nästan som att jag vill gråta. Kan man inte skapa något eget för en gångs skull?
Det som irriterar mig är att kart systemet är precis lika som i dom flesta Zelda spel. Ett jätte landskap breder ut sig och i mitten ser du dig själv som en figur. Precis som i Final Fantasy spelen kan du inte göra anat än att gå omkring att möta monster eller gå in i städer när du använder dig utav denna karta. Detta är ett minus men jag blir lite gladare när jag märker att det inte bara gäller att springa om kring utan du själv kan välja om du vill möta ett monster eller inte. För när du börjar närma dig något monster får du se en skepnad utav vad som kan vara utav vad som helst du måste gå till för att bli attackerad eller attackera. Detta ger att stark plus som dels gör att man slipper det irriterande ”dooonoono” ljudet som i Final Fantasy varje gång man möter ett monster som man egentligen inte orkar möta eller har tid med.
Striderna
Detta är det jag har sett mest framemot. Ett spel med Final Fantasy anda men med ändå så olikt strids system. I dom flesta nya RPG spel med Final Fantasy stil har dom också tagit deras sätt att strida också med den jobbiga filväljar-menyn gör att man dels tappar tid och dels gör det hela mycket tråkigare. Men Tales of Symphonia är det annorlunda. Här utspelas slagen i vad som kallas IRT, In-real-time, som gör att när du slår honom så slår du verkligen honom, alltså inte sitta och vänta på din tur att slå till. Du får ta hand om en karaktär medan datorn eller din vänt tar hand om dom andra. DU kan gå fram till monstret och ge den en kraftig stöt med ditt svärd eller va lite mer feg och stå där bak och avfyra en massa magier. Var inte rädd för att avfyra magier eftersom din kraft kommer tillbaka under stridens gång. Så ge järnet och släng på dom värsta magierna du har att erbjuda. Med detta stridsystem gör också att det blir roligare att slåss och kanske också lite lättare. Du behöver inte bara sitta där och vänta men spänning för att kolla om du har tillräckligt mycket liv för att döda monstret utan du kan skydda dig som gör att du tar mindre skada och attackera för att ge skada så mycket som möjligt. Der blir som en bana. Du slår, skydda dig, du slår, skydda dig. Men tveka inte att slå till några extra gånger för att se om han avbryter sin attack för att skydda sig istället.
Kontroll
Det finns inte mycket att klaga på. Vill du ha en bättre kontroll när du slåss kan du själv ändra det på options men tyvärr är kameran inte det bästa. Jag saknar att jag själv kan ändra vinkeln när jag är i städer för att kunna ser mer. När du väl är i staden kan du inte själv ändra zoomningen eller kamerans vinkel. Detta är ett minus men man vänjer sig snabbt.
Grafik
Som jag nämnde tidigare är grafiken ritad till detta spel som gör att det blir mycket mer inlevelse när man spelar. En blomma som någon har ritat för att den just bara ska finnas till en plats gör att det blir ganska så mycket roligare att spela såna här spel. Det gör dom unika. Inget annat spel kan använda sig utav samma grafik som det andra. Här är det massa bilder som har klistras ihop för att sedan animeras till en enda rörelse. Jag beundrar dom som skapat detta spel för deras tålamod. Jag skulle aldrig orka sitta där dela att rita/teckna och sedan försöka att gör så att bilden rör sig.
Helt fantastiskt spel!!
Grafik: 7. kunde vart bättre.
Ljud: 10. ett spelets stargkaste sidor
Spelkontroll:7 lite seg i striderna, men när man väl har kommit en bit in i spelet så funkar det perfekt.
Utmaining:9Detta är ett enormt spel minst 80 timmar långt!
Totalt: 9 Ett utmärkt val för finger färdiga fantasy älskare.