Tony Hawks - American Wasteland - Omdömen
Betyg:
7 / 10
Baserat på 5 omdömen.
Alla omdömen:
-
Betyg 6/10
Omdöme av Shaark91 skrivet June 2009
Underbart spel.
Rent utav fantastiskt.
Men saknar storylinen. -
Betyg 7/10
Omdöme av gäst skrivet May 2006
1999. Extremsportspelen skulle aldrig komma att vara det samma. Tony Hawk's Pro Skater hade landat och fullkomligt demolerade tidigare spel i genren. Alla snackade skateboard. Alla visste vad kickflip, Birdhouse och Chad Muska innebar. Och det tuffade på, som vilket segertåg som helst. Man släppte både en, två och tre uppföljare, alla bättre än den föregående. Och även om det aldrig smällde riktigt lika högt igen som när det första spelet kom, skulle alltid spåren finnas kvar. Kanske är det just därför Tony Hawk's American Wasteland känns lite trist.
Skateboard känns inte lika hett i spelform längre, i alla fall inte när man utvecklar konceptet som Neversoft valt att göra. Även om man har valt att slopa den absurt dåliga, Jackass-inspirerade, inramningen från Underground-spelen känns det fortfarande inte helt rätt. Okej, man är en lantis som kommit till Los Angeles för att försöka slå igenom som skateare. Jag har hela tiden efterlyst ett karriärsläge där man börjar från scratch och arbetar sig uppåt i skatevärlden, så det är på rätt väg. Man kan inga avancerade trix, "manuals" och "reverts" är saker man måste lära sig. Allteftersom man avancerar genom spelet byggs karriären upp och målet är att bli en stor stjärna. Det blir man lättast genom att delta i olika tävlingar, göra uppdrag som fotgängare eller andra åkare ger dig. I mina ögon känns detta bara som en förläning från tidigare spel. Varför inte ta steget fullt ut och införa ett rankingsystem, låta spelaren klättra på världsrankingen genom stora tävlingar, istället för att grinda fyra varv runt en soptunna?
Ytorna är stora och i teorin helt utan laddningstider. Hela grundtanken med spelet är att man ska känna sig delaktig i något stort. Neversoft vill så gärna måla upp bilden av en fri och öppen stad som står till ens förfogande, slutresultatet är någonstans mitt emellan frihet och en fasad av frihet. Områdena är uteslutande ihopkopplade genom smala tunnlar och korridorer. Dessa tunnlar och korridorer fungerar lite som en kuliss för laddningstiderna skulle man kunna säga. De syns aldrig, men finns likväl där. Ett annat problem som relaterar till nivådesignen är att den inte känns lika välutformad som den gjorde i de fyra första Tony Hawk-spelen. Det spelar ingen roll om jag har femtio kvadratmeter eller femtio kvadratkilometer att åka på så länge inte skaparglädjen finns där. Att spela första banan i Tony Hawk's Pro Skater idag är fortfarande lika underhållande då den är så perfekt formgiven, så väl genomtänkt, att det nästan är löjligt. Varje stålrör, varje ramp, varje hopp - fyller en funktion.
Att man sedan tagit ett steg bakåt både grafiskt och ljudmässigt kan inte heller ses som något positivt. Den fjärde inkarnationen av spelet ser fortfarande bättre ut, och då var det ändå tre år sedan det släpptes. Det betyder å andra sidan inte att American Wasteland är ett jättefult spel. Animationerna är fortfarande bra och texturarbetat imponerar om man tänker till storleken på banorna. Musiken förstår jag mig dock inte alls på. Vart är min skatepunk som jag lärde mig älska i del ett och två? Den finns där, i väldigt liten mån. Nu ljuder det istället proggrock, hiphop och elektroniskt plippande mestadels av tiden. Vart är de skrikande tuppkammarna och vilda elgitarrerna? Mångsidighet, ja visst, men sätt till sammanhanget träffar soundtracket fel.
Men hur arg och bitsk jag än vill vara, går det inte. Det geniala spelsystem som infördes i del tre finns fortfarande kvar, med en alltid lika exakt kontroll. Man har även infört möjligheten att cykla BMX, och även om det kanske inte är lika välpolerat som skateboarddelen, är det fortfarande ett roligt inslag. Möjligheter till att förändra sin karaktär i karriärsläget är dessutom utökat ytterligare och kombinationerna är oändliga. Handlingen i karriärsläget fungerar mer än som bara utfyllnad och vissa av uppdragen är både innovativa och grymt underhållande.
Samtidigt drömmer jag mig bort till ett Tony Hawk's Pro Skater 5 till Xbox 360. Där en stad fylld av liv och passion står till ens förfogande. I mina ögon vore det bästa för spelserien att man bröt isär allting från grunden och började om. Utvecklade en ny motor och sänkte speltempot avsevärt. Införde mer realism och gav allting en mer seriös inramning.
Tony Hawk's American Wasteland är inte dåligt, inte alls men heller inte briljant. Det hamnar för mig någonstans mitt emellan Tony Hawk's Pro Skater 4 och Tony Hawk's Underground 2. Vissa delar är väldigt bra medan inramningen fortfarande känns omotiverat attitydsfrisk och stundtals onödigt omfattande. Vad som räddar spelet från att få ett lägre betyg är det superba onlineläget som för första gången låter mig tävla online via Xbox Live mot andra åkare. Detta tillsammans med ett väldigt lyckat multiplayerläge som främst kommer att glädja Gamecube-ägarna, gör Tony Hawk's American Wasteland till det bästa Tony Hawk-spelet på väldigt länge, trots allt. -
Betyg 10/10
Omdöme av gäst skrivet January 2006
Du spelar som en kille från landsbygden som åker in till hollywood för att lära sig åka som proffsen och åka på dom bästa spotsen. På vägen till proffs träffar du nytt folk och nya vänner, och man lär också känna några av dom stora proffsen. Det finns massa olika städer med olika uppdrag, egentligen handlar spelet om att sammla ihop delar till en skatepark.
Vad jag tycker om spelet:
Jag tycker det är väldigt underhållande, speciellt om man tycker skateboard är kul. Grafiken är lite "gammal" det är nästan samma grafik som tony hawks underground spelen. I det här spelet får man också en chans att testa att cykla bmx, och man träffar även några bmx proffs, mat hoffman te.x.
Slutsatts:
Grafik - 8. Bra, mycket bra, men det känns endå lite gammalt på något sett, det är nästan samma grafik som underground spelen.
Ljud - 9. Mycket bra ljud, med massor av låtar. Allt från punk till hip-hop.
Spelkänsla - 8. hm.. den funkar bra.
Hållbarhet - 9. Kommer kunna spela det här länge, det finns tre olika svårighetsgrader som man kan spela sig igenom
Betyg: 10. Jag tycker det här spelet var riktigt bra, så jag ger det en 10. -
Betyg 8/10
Omdöme av Salzalada skrivet December 2005
Det ligger mycket historia bakom skateboarden och dess fyra hjul, och Tony Hawk är en viktig del av den. De första spelen som bar skejtlegendens namn var som en bomb som slog ner och revolutionerade skejtspelen.
Tony Hawk’s American Wasteland är Neversofts nystart i serien. De har i princip tagit bort det gamla spelsättet och låter dig nu som spelare börja från början. Du får välja ut en bondlurk i början av spelet, och blir upplärd av en kvinna klädd i värsta zombiestuket. Du har nämligen ingen aning om vad Chad Muska, street, grind, eller ens skateboard innebär.
Efter att du rullat omkring i staden börjar du kanske känna igen platserna där du åker omkring, och du får i uppdrag att fälla byggnader genom att "grinda" runt dem, och att skapa egna trick som ska bedömas av domare. Det hela utspelar sig i självaste Hollywood, Los Angeles.
Gammal grafik, stora områden
Tyvärr fungerar konceptet inte helt perfekt. Neversoft gjorde en satsning på att göra om spelet helt och hållet men som förut får det avdrag på betyget för den tråkiga grafiken och dess korta hållbarhet. Du åker fritt runt i stora städer, gör mängder med uppdrag, men solodelen är snart över och miljöerna luktar gammal Tony Hawk 2-grafik. Å andra sidan kan vi nästan förstå varför man valt att använda de taskiga texturer vi ser, när vi får så stora områden att skejta i.
En liten nyhet, utöver karriärläget där du startar från scratch, är att du spelet igenom ska bygga upp din egen skejtpark med hjälp av saker du förstör/snor ifrån staden. Ett extra tillägg till spelet är Dave Mirra, och han har inget med rullbrädor att göra. Mirra är en BMX-trixare. Det betyder att du även får tillgång till en BMX för att hoja runt i de underbara skejtplatserna.
Slutomdömet är att spelet definitivt håller måttet. Neversoft gjorde ett bra val med att skippa den gamla Undergroundstilen och gå vidare till något mer originellt. Tummen upp! -
Betyg 4/10
Omdöme av Kassler skrivet October 2004
================================
Conflict Desert Storm
================================
Grafik: Inte något speciellt, förutom att det är riktigt fult på sina ställen. när man tittar på vissa saker i spelet undrar man om det verkligen är en xbox man spelar på. Sen ser alla fiender exakt likadana ut.
4/10
Ljud: Inte mycket bättre detta heller. Skottlossningen är väl sådär men rösterna är rikigt dåliga. Fel volym på dom, plus att de är fruktansvärt grötiga.
3/10
Kontroll: Förmodligen spelets ända någorlunda bra sida. Att skjuta och flytta runt sina soldater funkar ganska bra och det känns som om man har någorlunda kontroll i alla fall. Men när dom helt plötsligt får en egen vilja och springer ut rakt framför stridvagn så kommer det lätt en frustration krypande.
6/10
Hållbarhet: Spelet tar inte så himla lång tid att spela igenom, vilket är tur det. Det är enformigt och inte särkilt roligt, förutom om man har en kompis som man spelar co-operative med. Det går att spela upp till fyra spelar co-operative, men då sänks skärmuppdatering ganska mycket. Men så länge man bara spelar två kan spelet ha sina roliga stunder, men man känner hela tiden att man spelar ett ihophaffsat budjetspel.
5/10
totalt: 4/10