Unreal har ju varit första persons skjutarnas mästare under ett flertal år tillbaka. Senaste ytt är Unreal Tornament 2004 som tyvärr aldrig kom ut till boxen. Men precis innan föregångaren kom (Unreal Tornament 2003), så släpptes Unreal Championchip. Som alla andra tornament spel i serien så gäller det att blåsa huvet av motståndaren. Och till hjälp har man ett flertal mer eller mindre märkliga vapen. Massförstörelsevapen som spränger motståndarens döda kropp långt ut från arenan och fin kalibriga sniper vapen åt den mer lungna skytten. Automatiska bazookas och slajm sprutande framtids moduler gör spelandet till ett riktigt roligt sådant. Det finns dessutom ett antal spellägen att välja bland. Capture the Flag, Deathmatch och Teammatch är bara tre exempel av många. Och som tur är så finns det få nackdelar med spelet. Men dock så finns det några.. tyvärr. Får någon spelare tag på automat bazookan så är det väldigt svårt att ta den ur handen på honom. Vissa vapen är betydligt starkare än andra. Det vore lite mer sportsligt om vapnen var ungefär lika bra. Självklart ska det ju finnas vapen som är bättre, men skillnaden i Unreal Championchip är alldeles för stor. Annars finns det inte så mycket att klaga över. Grafikmässigt så är spelet väldigt snyggt. Menyerna är iofs rätt tråkiga, men det är ju spelet som räknas. På Live däremot så måste tyvär grafiknerskärningar genomföras. Då är spelet inte riktigt lika snyggt som offline, men detta motverkar då fördröjningar och dyl. Är man en galen förstapersons skjutare i högsta klass och älskar vilt skjutande där skotten nästan aldrig tar slut så är Unreal Championship ett måste. Men då gäller det att spela över Live, för bottarna gör inget direkt motstånd, tyvärr. 87/100