Zelda: A link to the past: Guide
för Super Nintendo.
GUIDE MÖRKVÄRLDEN Du börjar uppe på pyramiden. Gå ner för pyramiden och höger en skärm. Gå nedåt en skärm höger en skärm och uppåt en skärm. Nu ska du försöka gå till grotta nummer 1 i mörkvärlden. Den ligger på samma ställe som den första grottan i ljusvärlden. På vägen dit kommer du träffa på en apa som heter Kikki. Kikki vill att du ska betala 100 rupees.
Gör det och Kikki öppnar den första grottan i mörkvärlden. När du klarat den första grottan ska du gå ut ur stället du är på. Gå vänster en skärm. Banka ner stolparna som täcker bron med hammaren som du fick i grottan och gå nedåt en skärm vänster en skärm nedåt två skärmar och vänster en skärm. Nu är du i den rutan där den andra grottan finns. Använd spegeln så att du kommer till ljusvärlden. Gå in i grottan fast i ljusvärlden knuffa undan blocken så att du kan ta dej förbi. Gå uppåt en skärm och dra i den högra dragsaken.
Gå ut igen och åk tillbaka till mörkvärlden. Nu kan du gå in i grotta nummer 2.
OBS! du måste ha simfötterna för att klara grotta nummer 2. dom. När du klarat grottan ska du gå tillbaka till ditt hus i mörkvärlden. Gå vänster en skärm nedåt en skärm vänster en skärm. Använd spegeln så att du kommer till ljusvärlden och gå upp tre skärmar i den vänstra gången. Gå upp en skärm höger en skärm och ner två skärmar lyft på den gråa stenen och gå i fyrkanten som blir kvar nu är du i mörkvärlden. Gå upp två skärmar. Nu är du i mörkrets skog. Leta reda på alla ingångar till den tredje grottan.
När du fått eldstaven ska du gå ut igen och leta reda på en sak som ser ut som en sten med lång hals. Skjut med eldpilen på halsen och du kan komma in till den sista delen av borgen.
När du klarat borgen ska du gå ut ur skogen och tillbaka till Kakariko village. Gå ner en ruta
och höger en ruta. Dra av gallret som täcker ingången till statyn. Sen är det bara att gå in i statyn som är grotta nr 4. När du klarat grottan ska du gå till öknen i mörkvärlden.
Men på vägen dit är det stopp så du kan inte komma längre. Ställ dej nånstans innanför muren med stolpar och använd spegeln. Nu är du i ljusvärlden och står på ett berg. Gå upp en ruta ställ dej framför stenen och läs i Mudoras bok. Nu har du magi-medaljong nummer 1. Gå tillbaka till mörkvärlden och simma ut i lake hylia. Ska du simma åt sydost där kommer du se ett istempel. Problemet är att du kan inte komma
in i templet. Men strunta i det. Hitta alla andra magi medaljonger. (Det står hur du hittar dom längre bak i boken.) Nu ska du hitta flöjten. Följ instruktionerna: från Links hus ( i mörkvärlden) gå vänster en skärm nedåt en skärm och vänster en skärm. Gå in i ingången mellan några träd. Gå upp en skärm och prata med varelsen som sitter på stubben. Han ger dej en spade. Använd spegeln så att du kommer till ljusvärlden och börja gräva på ett ställe jämte
stubben. Tillslut hittar du flöjten. Gå till Kakariko och ställ dej framför fågelstatyn. Spela
på flöjten så att en fågel kommer fram. Använd flöjten en gång till och varpa dej till plats nummer 6. Lyft på den mörka stenen med handskarna du fått i den fjärde grottan och gå in i den blåa fyrkanten. Nu är du i mörkvärlden.
Hoppa ner från avsatsen du står på så att du kommer ner till träsket. Gå till den mittersta ”mini saken” (kalla den vad du vill) ställ dej på medaljong bilden och använd en av medaljongerna så att den sjätte grottan öppnas. Försök leta reda på en röd stav som heter Somarias stav och gå tillbaka till den femte grottan (istemplet) och använd spegeln. Gå upp till den lilla ön som 2 monster står på och lyft på den mörka stenen. Nu är du i mörkvärlden fast innanför ismuren du kan alltså gå in i den femte grottan. När du klarat den ska du varpa dej till träsket igen (flöjten fungerar bara i ljusvärlden). Gå in i grotta nummer 6 (Missery mine). När du klarat grottan ska du gå till
döda berget i ljus världen. Gå upp till Heras torn och höger så många skärmar det går. Gå upp på den lilla kullen som är där. Använd hammaren och banka ner stolpen som är längst ner i högra hörnet ta sen den som är längst upp och sist den nedersta vänstra. Gå in i den blåa fyrkanten som kommer fram sen. Nu är du uppe på grotta nummer 7 turtle rock. Ställ dej på medaljong bilden och använd en av magierna så att grotta turtle rock öppnas. När du klarat grottan ska du gå tillbaka till Links hus i mörkvärlden. Gå in i det. Det visar sej att det har förvandlats till en bombaffär. Köp den röda bomben och gå tillbaka till pyramiden. Ps spring inte med bomben för då tappar du den. Hursomhelst. Gå till den stora sprickan i pyramiden och tryck på knappen du springer med för att släppa bomben. Vänta tills bomben sprängs och gå in i hålet som blir kvar. Ställ dej framför källan och kasta i det röda svärdet. (det röda svärdet står det hur man får lägre bak i boken.) en fe kommer fram och ger dej ett guldsvärd.
Kasta i pilbågen också för att få silverpilar. Gå till Heras torn i mörkvärlden. När du gjort det kommer kristallerna fram och öppnar Heras torn som i mörkvärlden heter Ganon”s tower.
När du besegrat Aghanim för sista gången kommer du ju tillbaka till pyramiden. Gå ner i hålet. När du kommer ner säger Ganon att trekraften tillhör han och han lämnar aldrig tillbaka den. Nu besegra Ganon.
Hur man klarar det i början:
I början går Links pappa till slottet för att rädda Zelda. Han ber Link att inte gå ut från huset, och går iväg. Då går Link upp ur sängen. Du ska hämta lyktan i kistan och gå iväg. Sedan går du uppåt mot slottet. Det går inte att gå in framifrån. Gå till höger och sedan uppåt lyft på busken och hoppa ner i hålet. Då ramlar man ner i ett ganska mörkt rum. Gå till vänster,där är Links pappa på väg att dö. Då ska du prata med honom. Då ger han dig svärdet och skölden. Fortsätt sedan gå och gå sedan in genom dörren. Gå till höger och du ser fiender. Slå dom med svärdet genom att trycka på B. I kistan ligger Lyktan, (om du inte tog den i början.) Annars ligger det rupees där. Gå tillbaka och neråt in genom dörren...
Se mer från detta spel:
Om detta fusk
Hjälp oss!
Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.