Zoo Tycoon 2 - Omdömen
Betyg:
8.67 / 10
Baserat på 3 omdömen.
Alla omdömen:
-
Betyg 10/10
Omdöme av FeliciaMoa skrivet December 2006
För några år sedan kom Zoo tycoon, ett spel som nästan blev lika populärt som The Sims under en kort period. Det var en djurpark man skulle bygga upp helt själv, med hundratals byggnader och massvis med djur från hela världen. Det kom två tilläggspaket, Dinosaur Digs och Marine Mania, som gjorde allting mer intressant med dinosaurier och vattenshower. Det var egentligen ett spel med dålig grafik och lite annorlunda ljud, men det var roligt.
Sedan kom Zoo Tycoon 2. Det är ett spel med samma principer som det föregående, men grafiken är tio gånger bättre, och dessutom finns det en ny funktion - förstapersonsläge. Då kan man se djuren ur besökarnas synvinkel och ta hand om djuren som djurskötare. Nu finns det också berömmelsenivåer, djurparken kan ha imellan en halv till fem stjärnor. Det går också att vinna priser om man når upp till olika mål för sitt zoo. Det finns för tillfället fyra tilläggspaket till Zoo tycoon 2; Endangered Species, African Adventure, Dinosaur Digs Danger pack och Marine Mania, och till varje paket kommer nya djur och byggnader.
Zoo tycoon är det roligaste spel som jag har spelat. Det händer alltid nya saker, allt från hovdjur som slåss över en parning till någon tiger som jagar någon vilsekommen besökare. Om man lär sig spelet och kan anlägga ett fint zoo är det otroligt kul, själv kan jag aldrig sluta spela! Mitt mål brukar vara att få många fina priser, men ibland kan man ju satsa på pandauppfödning... -
Betyg 10/10
Omdöme av gäst skrivet February 2006
Att driva en djurpark är inte helt lätt. Många pusselbitar måste falla på plats för att verksamheten ska gå ihop. Med Zoo Tycoon 2 ger Blue Fang Games oss åter möjligheten att skapa vår egen version av Kolmården. Den största skillnaden i seriens andra installation är det grafiska bytet från två dimensioner till tre. Ett skifte liknande det i Rollercoaster Tycoon 3.
Biotoper & korvmojjar
I upplägget skiljer sig inte Zoo Tycoon 2 nämnvärt från sin föregångare anno 2001. Förutsättningarna är enkla; skapa ett attraktivt zoo och håll besökare såväl som djur på gott humör och resultatet blir ett generöst överskott i kassan. De medel som står spelaren till buds är också de förhållandevis traditionella. Korvkiosker, drickastånd och souvenirbutiker är exempel på besökarfällor vars uppgift det är att lirka pengar ur kundernas händer. Det är i vanlig Tycoonanda enkelt att se vad besökarna tycker om din park då man med ett musklick får obehindrat tillträde till gästernas tankar.
Det gäller att planera parkens layout väl, och se till att ingen behöver gå omvägar till närmaste toalett eller vilobänk. Djuren har också ett antal behov som måste uppfyllas för att de ska må bra och locka gäster. De mest basala nödvändigheterna är saker som att deras inhägnader måste vara tillräckligt stora och att det finns ordentligt med mat och vatten. Till de mer avancerade behoven hör möjligheter att sköta hygienen samt sällskapsbehov. Leksaker krävs för att djuren ska känna sig stimulerade och de behöver också lyor eller gryt för att kunna dra sig undan all uppmärksamhet för en stunds vila. Att hålla djuren i sina naturliga omgivningar är också av största vikt. En isbjörn trivs självklart inte särskilt bra i tropisk regnskog utan kräver kyligare omnejder. Det åstadkommer man enkelt med hjälp av ett paintbrushliknande verktyg som tillåter användaren att måla den önskade biotopen över landskapet. Olikfärgade ikoner visar hur akut ett visst behov är, och det är på det hela taget mycket lätt att se vad som behövs åtgärdas i parken.
Donationer och fotografering
En viktig inkomstkälla är de donationer parkgästerna lägger i de donationslådor man kan ställa ut runt om i sitt zoo. Summans storlek dikteras helt av vilka intryck de får av dina djur. Glada djur ger glada besökare och glada besökare ger större donationer. Man kan även inspirera gästerna till ytterligare monetär frikostighet genom att undervisa dem med hjälp av parkens arbetare. Det går nämligen att anställa föreläsare som upplyser om de olika arterna och på så sätt gör det lite lättare för besökarna att skiljas från sina surt förvärvade pengar. Anställda ja. Ett zoo är ingenting utan hårt arbetande eldsjälar som kan ta hand om djuren och se till att papperskorgar töms och gångbanor sopas rena. En av nyheterna i Zoo Tycoon 2 är att det tack vare den nya 3D-motorn är fullt möjligt att lämna ovanifrånperspektivet och vandra runt i parken i förstapersonsläge. Man kan då välja att sköta praktiska sysslor som djur- och parkvård själv, ett grepp som är riktigt roligt till en början. Det är också möjligt att utrusta sig med en kamera och knäppa bilder av omgivningarna som man sedan klistrar in i ett fotoalbum.
Stjärnglans
Den största orsaken till att folk vill besöka din park är berömmelsefaktorn. Berömmelsen mäts i en femgradig stjärnskala – ju fler stjärnor desto större berömmelse. Antalet stjärnor ditt zoo belönas med avgörs av en rad olika faktorer. Hur många djur du har i parken, hur glada de är, antalet arter och gästernas totalintryck spelar in. Antalet stjärnor kan också, beroende på vilket spelläge du väljer (mer om det senare), bestämma vilka djur du kan köpa in. De mer exotiska arterna blir tillgängliga först mot slutet av betygsskalan medan vanligare typer som dromedarer och gaseller finns att köpa, eller adoptera som det heter i spelet, redan från första början. Mångfald är ordet för dagen, och det finns totalt sett 30 olika arter att välja mellan samt en myriad olika byggnader och parktillbehör att underhålla gäster och djur med. Många byggnader, scenerier och djurleksaker är dock inte åtkomliga från start. En del måste forskas fram till en viss kostnad medan andra temaobjekt kan låsas upp genom att klara ett förbestämt antal utmaningar i utmaningsläget.
Kampanj, utmaning eller sandlåda
Det finns tre olika spellägen att välja mellan. Kampanjläget länkar samman ett antal mindre scenarion i en längre kampanj. För att ta sig vidare från ett scenario krävs det att man uppfyller vissa delmål. Det kan vara allt från något simpelt som att tjäna in 5 000 dollar i donationer till mer komplicerade uppgifter som att få misskötta djur att återfå hälsan. Oftast rör det sig om att få ordning på en nedgången djurpark och förvandla den till ett vinstgivande zoo. En lyckosamt avklarad kampanj belönas med olika typer av utsmyckningar för senare användning.
Utmaningsläget låter spelaren starta ett zoo varsomhelst i världen med en viss summa pengar till sitt förfogande. Delmålen från kampanjläget är här utbytta mot diverse utmaningar man kan välja att anta. En journalist kan till exempel önska sig tre olika foton på särskilda djur eller affärer i parken, och som belöning skriver han en artikel som höjer din berömmelsefaktor. Man har alltså lite större frihet än i kampanjläget då dessa utmaningar inte måste antas utan kan ignoreras utan påföljd.
Sandlådeläget i sin tur ger dig möjligheten att bygga och designa en djurpark helt fritt utan några som helst ekonomiska betänksamheter. Utrustad med outtömlig plånbok och alla upptänkliga byggnationer och djurarter är det bara att gå lös och börja designa drömdjurparken.
Inte ända fram
Tycoon 2 har ett enkelt gränssnitt som är lätt att lära sig. En utförlig övningskampanj gör att man snabbt sätter sig in i spelets mekanik, och det dröjer inte länge innan man manövrerar raskt och ledigt genom menysystemen och bygger burar och lägger gångstigar. Ikonerna är tydliga och man hittar snabbt det man söker efter och övergången från 2D- till 3D-grafik har gått relativt smärtfritt. Detaljerna framträder riktigt bra även vid maximal zoom. Tyvärr känns färgpaletten aningen oinspirerad, och kulörerna i omgivningarna varierar mellan antingen tråkiga eller för grälla. Det är heller inte alldeles lätt att skaffa sig en god överblick över parken ens vid full utzoomning. Det känns som att skärmen inte riktigt räcker till, och översiktskartan som finns att tillgå gör inte mycket för att hjälpa. Förstapersonsläget är till en början riktigt underhållande, men att kratta tigerspillning i all oändlighet är inte en sysselsättning som håller mig hemmavid en fredagskväll. Man tröttnar alltför fort. Ljudet är ytterligare en detalj som kunde ha varit bättre. Fågelkvitter och brummande björnar blandat med skratt och stojande från parkens besökare är fullt tillräckligt för att förmedla känslan av att vara i en djurpark. Det känns dock lite fattigt och en fylligare ljudbild hade inte legat spelet till last.
För fansen som väntar på expansionerna
Zoo Tycoon 2 är egentligen inget dåligt spel. Det saknar bara förmåga att grabba tag och hålla fast mig någon längre tid. De upplåsbara detaljerna känns inte spännande nog och drivkraften att spela vidare blir därför lidande. Jag saknar en säljande poäng som kan höja spelet över de andra i skaran och fånga mitt intresse. Berg- och dalbanebyggandet i Rollercoaster Tycoon är betydligt mer absorberande och kräver en del taktiskt tänkande, något som inte alls förmedlas lika väl i Zoo Tycoons sätt att hantera planerandet av en djurpark och djurens inhägnader. Här skulle kanske Blue Fang Games brett på lite extra och försökt lämna det konventionella tänkandet en smula och ansträngt sig lite mer för att åstadkomma någonting mer unikt. Steget från två till tre dimensioner är inte tillräckligt för att övertyga mig. Visst är det kul att betrakta schimpansernas lek eller de galopperande zebrorna, men för att skapa en total spelupplevelse behövs mer. För de inbitna fansen av genren och den skara som gillade föregångaren med expansioner finns dock en hel del att hämta. Artvariationen och de många byggnadsverken är bara två exempel, och de olika spellägena kan säkert roa fram till den första expansionen. För sådana lär inte dröja. För oss övriga finns andra och bättre alternativ att spendera pengarna på. -
Betyg 6/10
Omdöme av sas skrivet January 2005
Att driva en djurpark är inte helt lätt. Många pusselbitar måste falla på plats för att verksamheten ska gå ihop. Med Zoo Tycoon 2 ger Blue Fang Games oss åter möjligheten att skapa vår egen version av Kolmården. Den största skillnaden i seriens andra installation är det grafiska bytet från två dimensioner till tre. Ett skifte liknande det i Rollercoaster Tycoon 3.
Biotoper & korvmojjar
I upplägget skiljer sig inte Zoo Tycoon 2 nämnvärt från sin föregångare anno 2001. Förutsättningarna är enkla; skapa ett attraktivt zoo och håll besökare såväl som djur på gott humör och resultatet blir ett generöst överskott i kassan. De medel som står spelaren till buds är också de förhållandevis traditionella. Korvkiosker, drickastånd och souvenirbutiker är exempel på besökarfällor vars uppgift det är att lirka pengar ur kundernas händer. Det är i vanlig Tycoonanda enkelt att se vad besökarna tycker om din park då man med ett musklick får obehindrat tillträde till gästernas tankar.
Det gäller att planera parkens layout väl, och se till att ingen behöver gå omvägar till närmaste toalett eller vilobänk. Djuren har också ett antal behov som måste uppfyllas för att de ska må bra och locka gäster. De mest basala nödvändigheterna är saker som att deras inhägnader måste vara tillräckligt stora och att det finns ordentligt med mat och vatten. Till de mer avancerade behoven hör möjligheter att sköta hygienen samt sällskapsbehov. Leksaker krävs för att djuren ska känna sig stimulerade och de behöver också lyor eller gryt för att kunna dra sig undan all uppmärksamhet för en stunds vila. Att hålla djuren i sina naturliga omgivningar är också av största vikt. En isbjörn trivs självklart inte särskilt bra i tropisk regnskog utan kräver kyligare omnejder. Det åstadkommer man enkelt med hjälp av ett paintbrushliknande verktyg som tillåter användaren att måla den önskade biotopen över landskapet. Olikfärgade ikoner visar hur akut ett visst behov är, och det är på det hela taget mycket lätt att se vad som behövs åtgärdas i parken.
Donationer och fotografering
En viktig inkomstkälla är de donationer parkgästerna lägger i de donationslådor man kan ställa ut runt om i sitt zoo. Summans storlek dikteras helt av vilka intryck de får av dina djur. Glada djur ger glada besökare och glada besökare ger större donationer. Man kan även inspirera gästerna till ytterligare monetär frikostighet genom att undervisa dem med hjälp av parkens arbetare. Det går nämligen att anställa föreläsare som upplyser om de olika arterna och på så sätt gör det lite lättare för besökarna att skiljas från sina surt förvärvade pengar. Anställda ja. Ett zoo är ingenting utan hårt arbetande eldsjälar som kan ta hand om djuren och se till att papperskorgar töms och gångbanor sopas rena. En av nyheterna i Zoo Tycoon 2 är att det tack vare den nya 3D-motorn är fullt möjligt att lämna ovanifrånperspektivet och vandra runt i parken i förstapersonsläge. Man kan då välja att sköta praktiska sysslor som djur- och parkvård själv, ett grepp som är riktigt roligt till en början. Det är också möjligt att utrusta sig med en kamera och knäppa bilder av omgivningarna som man sedan klistrar in i ett fotoalbum.
Stjärnglans
Den största orsaken till att folk vill besöka din park är berömmelsefaktorn. Berömmelsen mäts i en femgradig stjärnskala – ju fler stjärnor desto större berömmelse. Antalet stjärnor ditt zoo belönas med avgörs av en rad olika faktorer. Hur många djur du har i parken, hur glada de är, antalet arter och gästernas totalintryck spelar in. Antalet stjärnor kan också, beroende på vilket spelläge du väljer (mer om det senare), bestämma vilka djur du kan köpa in. De mer exotiska arterna blir tillgängliga först mot slutet av betygsskalan medan vanligare typer som dromedarer och gaseller finns att köpa, eller adoptera som det heter i spelet, redan från första början. Mångfald är ordet för dagen, och det finns totalt sett 30 olika arter att välja mellan samt en myriad olika byggnader och parktillbehör att underhålla gäster och djur med. Många byggnader, scenerier och djurleksaker är dock inte åtkomliga från start. En del måste forskas fram till en viss kostnad medan andra temaobjekt kan låsas upp genom att klara ett förbestämt antal utmaningar i utmaningsläget.
Kampanj, utmaning eller sandlåda
Det finns tre olika spellägen att välja mellan. Kampanjläget länkar samman ett antal mindre scenarion i en längre kampanj. För att ta sig vidare från ett scenario krävs det att man uppfyller vissa delmål. Det kan vara allt från något simpelt som att tjäna in 5 000 dollar i donationer till mer komplicerade uppgifter som att få misskötta djur att återfå hälsan. Oftast rör det sig om att få ordning på en nedgången djurpark och förvandla den till ett vinstgivande zoo. En lyckosamt avklarad kampanj belönas med olika typer av utsmyckningar för senare användning.
Utmaningsläget låter spelaren starta ett zoo varsomhelst i världen med en viss summa pengar till sitt förfogande. Delmålen från kampanjläget är här utbytta mot diverse utmaningar man kan välja att anta. En journalist kan till exempel önska sig tre olika foton på särskilda djur eller affärer i parken, och som belöning skriver han en artikel som höjer din berömmelsefaktor. Man har alltså lite större frihet än i kampanjläget då dessa utmaningar inte måste antas utan kan ignoreras utan påföljd.
Sandlådeläget i sin tur ger dig möjligheten att bygga och designa en djurpark helt fritt utan några som helst ekonomiska betänksamheter. Utrustad med outtömlig plånbok och alla upptänkliga byggnationer och djurarter är det bara att gå lös och börja designa drömdjurparken.
Inte ända fram
Tycoon 2 har ett enkelt gränssnitt som är lätt att lära sig. En utförlig övningskampanj gör att man snabbt sätter sig in i spelets mekanik, och det dröjer inte länge innan man manövrerar raskt och ledigt genom menysystemen och bygger burar och lägger gångstigar. Ikonerna är tydliga och man hittar snabbt det man söker efter och övergången från 2D- till 3D-grafik har gått relativt smärtfritt. Detaljerna framträder riktigt bra även vid maximal zoom. Tyvärr känns färgpaletten aningen oinspirerad, och kulörerna i omgivningarna varierar mellan antingen tråkiga eller för grälla. Det är heller inte alldeles lätt att skaffa sig en god överblick över parken ens vid full utzoomning. Det känns som att skärmen inte riktigt räcker till, och översiktskartan som finns att tillgå gör inte mycket för att hjälpa. Förstapersonsläget är till en början riktigt underhållande, men att kratta tigerspillning i all oändlighet är inte en sysselsättning som håller mig hemmavid en fredagskväll. Man tröttnar alltför fort. Ljudet är ytterligare en detalj som kunde ha varit bättre. Fågelkvitter och brummande björnar blandat med skratt och stojande från parkens besökare är fullt tillräckligt för att förmedla känslan av att vara i en djurpark. Det känns dock lite fattigt och en fylligare ljudbild hade inte legat spelet till last.
För fansen som väntar på expansionerna
Zoo Tycoon 2 är egentligen inget dåligt spel. Det saknar bara förmåga att grabba tag och hålla fast mig någon längre tid. De upplåsbara detaljerna känns inte spännande nog och drivkraften att spela vidare blir därför lidande. Jag saknar en säljande poäng som kan höja spelet över de andra i skaran och fånga mitt intresse. Berg- och dalbanebyggandet i Rollercoaster Tycoon är betydligt mer absorberande och kräver en del taktiskt tänkande, något som inte alls förmedlas lika väl i Zoo Tycoons sätt att hantera planerandet av en djurpark och djurens inhägnader. Här skulle kanske Blue Fang Games brett på lite extra och försökt lämna det konventionella tänkandet en smula och ansträngt sig lite mer för att åstadkomma någonting mer unikt. Steget från två till tre dimensioner är inte tillräckligt för att övertyga mig. Visst är det kul att betrakta schimpansernas lek eller de galopperande zebrorna, men för att skapa en total spelupplevelse behövs mer. För de inbitna fansen av genren och den skara som gillade föregångaren med expansioner finns dock en hel del att hämta. Artvariationen och de många byggnadsverken är bara två exempel, och de olika spellägena kan säkert roa fram till den första expansionen. För sådana lär inte dröja. För oss övriga finns andra och bättre alternativ att spendera pengarna på.