💬
Logga in
Fuska.se

Skoluniform

127 svar · startad

Skoluniform ska f*n heller införas.

Dom som tror att det skulle stoppa mobbning pga klädsel är helt dumma i huvet, mobbarna skulle bara hitta på nåt annat löjligt att klaga på!

Hursomhelst skulle jag vägra ha skoluniform.

25 Mar 2007
Nivå 3 · Lärling

Jag är inte emot skoluniform men jag önskar heller inte att det ska införas.

Nivå 1 · Novis

Jag såg någon innan som skrev att man borde få klä sig hur som helst. Jag håller definitivt inte med här. Man ska inte precis få gå runt med ett Hakkors på ärmen.

Men när det gäller skoluniform så tycker jag att det ska vara upp till skolan att bestämma.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag såg någon innan som skrev att man borde få klä sig hur som helst. Jag håller definitivt inte med här. Man ska inte precis få gå runt med ett Hakkors på ärmen.

Men när det gäller skoluniform så tycker jag att det ska vara upp till skolan att bestämma.

Nej men det är ju själv klart att man inte ska få ha det. Tror inte att det var sådana kläder som personen syftade på.
Nivå 13 · Mästerfuskare

det borde ingå i dom mänskliga rättigheterna att man får klä sig hur man vill.

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Beror egentligen på vilken religion eller folkslag man tillhör. I Indien var det innan Hitler snodde det ett populärt tecken och är det fortfarande idag. Och du överdrev ganska mycket också.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Tror nog jag skulle hoppa av skolan om jag var tvungen att använda sånt skit.

27 Mar 2007
Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator

Kan vara bra, man skulle kunna bli av med viss mobbning, eftersom alla ser likadana ut i princip. Det ser även mindra slabbigt ut. Tänk er ett jobb, man kan inte komma klädd hur som helst, varför ska man det i skolan? Man går enbart i skolan för att kunna få ett jobb senare.

Tror du själv på att en viss del av mobbningen skulle upphöra om alla gick omkring me samma kläder -_-

mobbarna skulle bara börja klaga på nåt annat, frisyr, ansikte, etc.

Inse att skoluniformer bara skulle skapa klagomål >.<

28 Mar 2007
Nivå 1 · Novis

Det kan man inte veta utan att testa. Jag vill inte ha skoluniform men om min skola skulle vilja testa så hade jag inte klagat.

Nivå 12 · Mästerfuskare
Trådstartare #31

Angående att skoluniformer skulle motverka mobbning: Man kan se till andra länder som har skoluniform, till exempel England. De har skoluniform OCH mobbning.

Nivå 1 · Novis

Två lärare på en skola utanför Manchester var på besök på min skola i höstas. Dom sade att dom hade stora problem med mobbing förr. Men efter att dom infört något slags belöningssystem så försvann nästan mobbingen helt. Jag kommer inte ihåg vad belöningarna var. Men tanken är ju värd att diskutera.

Vad tycker ni om det?

Nivå 7 · Fuskare

Nja, det skulle nog knappast göra någon störe nytta, tror jag.

Nivå 1 · Novis

Det kan göra om det är en belöning som mobbarna vill ha

Nivå 7 · Fuskare

Men då kan man ju börja mobba för att man vill ha belöning.

Nivå 4 · Lärling Moderator

Jag är imot skoluniformer i Sverig, men av den anledningen att man inte behöver införa det i Svergie. I andra länder har man det huvudsakligen därför att vissa familjer inte kan ge tillräkliga kläder (eller inte vill lägga pengar på det), så för att förhindra mobning och samtidigt se till att alla barn har ordentliga kläder har man inför det (i andra länder). I vissa länder tycker jag det kan vara bra men efter som vi inte har någon igentlig fattigdom i Sverige verkar det ganska meningslöst. Man har även infört det i vissa länder (eller bara områden) för att förhindra gäng från att kunna ha sin "färg" och därgenom minskat problemet med gäng.

Soad_token

mwn vad skulle den belöningen vara då, godis?

skolan har inte råd att ge alla belöningar hela tiden.

↗ till inlägget

Jag är imot skoluniformer i Sverig, men av den anledningen att man inte behöver införa det i Svergie. I andra länder har man det huvudsakligen därför att vissa familjer inte kan ge tillräkliga kläder (eller inte vill lägga pengar på det), så för att förhindra mobning och samtidigt se till att alla barn har ordentliga kläder har man inför det (i andra länder). I vissa länder tycker jag det kan vara bra men efter som vi inte har någon igentlig fattigdom i Sverige verkar det ganska meningslöst. Man har även infört det i vissa länder (eller bara områden) för att förhindra gäng från att kunna ha sin "färg" och därgenom minskat problemet med gäng.

Soad_token

I många andra länder så kostar det och gå i skolan. Sverige har faktist många fattiga barnfamiljer, barnen skäms och sjukskriver sig oftast, ljuger om vad de fått i julklapp eller i veckopeng. Det är bara så, alla länder har fattigdom. Och skolor ska inte behöva belöna elever, lika bra för eleverna och inte gå i skolan om det ska vara så.
Nivå 1 · Novis

Wubo:

Man kan inte mobba om man vill ha belöning. Man får belöningen när man inte mobbar. Alla som inte har mobbat någon får belöning.

Jag menar bara på att det fungerade bra i England jag har inte sagt att vi ska införa det här. Jag ville bara föra fram ett sätt som används i England för att minska mobbingen

Nivå 4 · Lärling Moderator

Donken, jag håller med om att vi har fattigdom i Sverige. Men den är det bara i svensk standard (utom i specilella fall) och den "fattige" svensken har lungt råd med någorlunda vettig kläder. Kanske inte några märkes kläder men dom behöver iaf inte vara begangnade. Och jag kan garantera dig att det går att hitta snygga klder biligt

Soad_token

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in