💬
Logga in
Fuska.se

Religion

360 svar · startad

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag vet inte om man kan lita på Bibeln mer, den har översatts tusentals gånger. Och det är en myt om att den första bibeln skrevs på armeiska (syrianskbakrund), och inte latin. Själv tror jag det, eftersom innan boktryckarkonsten hoppade människor över flera ord och gjorde stavfel. Katolska präster och påven ändrade på Bibeln för sig själv.

Men du kan inte förneka att bibeln fortfarande alltid varit "magisk", typ som en barnsaga. Och det är grejen. Hela religionen är uppbyggd på den boken. Den skapades inte av Jesus anhängare eller något, utan av Romerska Imperiet cirka 200 år efter kristus, som en gåva till dem kristna. Och alla berättelser där inne, tog man från några personer, som hört något från en annan person, som hört något från en annan person och så vidare i 200 år! Det är som "viskleken" eller vad f*n den heter, fast den pågick i 200 år. Folk viskade en sak om Jesus till en annan, och vissa folk ville att andra skulle bli mer intresserade så dem ändrade på storyn lite. Berrätelsen om Jesus kan ju ha börjat med att han var en vanlig man som ville att folket skulle bli mer fredliga och han fick anhängare, och sen ändrades den i denna "visklek" och resultat av 200 års korruption skrevs in i den bok som varje kristen (nästan) följer och dyrkar.

Det är inte dem kristna som jag tycker är dåliga, det är religionen. Simpel anledning: Det är baserat på lögner.

Och kom inte och säg "Men asså typ nuförtiden så läser ju ingen typ den dära boken liksom". Men utan den dära boken, och alla barnsagor om Jesus och annat, skulle inte er kära kristendom existera.

Religionen kristendom uppmuntrar inte till häxjakt/korståg etc., utan dessa tankar har uppstått i de religiösa samfunden. Jag är inte kristen, men många tankar i Bibeln är tänkvärda, såsom i många andra religioner. Det jag däremot vänder mig emot är kyrkans roll i kristendomen. Luther hade en bra tanke om att varje människa skulle kunna vara i kontakt med gud själv och till detta skulle man inte behöva några byråkratiska maktapparater. Denna tanke borde dock ha vidareutvecklats och kyrkorna avskaffats helt i de protestantiska länderna.

Eherm... JO! Bibeln uppmuntrar till häxjakt. Läst moseböckerna? Står på samma ställe då det för första gången nämns om att ha sex med djur (sådana ska man döda).

"En trollkvinna skall du inte låta leva.

Var och en som har samlag med ett djur skall straffas med döden. (2:a Mos. 22:18-19)"

EDIT: Angående korståg, det står att alla som offrar till andea gudar skall man döda.

"Den som offrar till andra gudar än Herren skall vigas åt förintelse. (2:a Mos. 22:20)"

Kom inte och säg att det inte står i bibeln utan bara är feltolkningar.

EDIT2: Och ja. Det här är inget löst babbel som jag tagit från ngn hemsida. Det är citat från då jag försökte stappla mig igenom bibeln (fyfan vad äcklad man blir). Om du inte tror mig så slå själv upp de ställen som jag angett.

Senast ändrad:

Moderator
↗ till inlägget

Eherm... JO! Bibeln uppmuntrar till häxjakt. Läst moseböckerna? Står på samma ställe då det för första gången nämns om att ha sex med djur (sådana ska man döda).

"En trollkvinna skall du inte låta leva.

Var och en som har samlag med ett djur skall straffas med döden. (2:a Mos. 22:18-19)"

EDIT: Angående korståg, det står att alla som offrar till andea gudar skall man döda.

"Den som offrar till andra gudar än Herren skall vigas åt förintelse. (2:a Mos. 22:20)"

Kom inte och säg att det inte står i bibeln utan bara är feltolkningar.

EDIT2: Och ja. Det här är inget löst babbel som jag tagit från ngn hemsida. Det är citat från då jag försökte stappla mig igenom bibeln (fyfan vad äcklad man blir). Om du inte tror mig så slå själv upp de ställen som jag angett.

Vem sade att bibeln var själva religionen? Var bibeln "skriven av Gud"? Nej, det var den inte. Att säga att bibeln är själva religionen är en stor feltolkning som många gör.
25 Mar 2008
Trådstartare #203

Bibeln har ändrats varje år, hela den är ändrad sen kristus.

Jag förstår inte att folk kan säga att koranen är en sagobok.

Det står om fortplantning i koranen, biologi, vetenskap, men det ända ni lyssnar på är

anti-islamister på Internet.

En människas hjärna försöker alltid hitta logiska förklaringar till sin omvärld.

då undrar ju jag vilken defekt/missbildning en religiös har på sin hjärna? det finns ingen logik whatsoever i religion och är bara ett patetiskt försök att hitta en mening med livet.

Moderator
↗ till inlägget

En människas hjärna försöker alltid hitta logiska förklaringar till sin omvärld.

då undrar ju jag vilken defekt/missbildning en religiös har på sin hjärna? det finns ingen logik whatsoever i religion och är bara ett patetiskt försök att hitta en mening med livet.

Vad som är patetiskt är att ni inte kan acceptera någon annans religion. Och när det gäller "defekten på hjärnan"... Är du helt j*vla pantad din IQ-befriade idiot?
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vad som är patetiskt är att ni inte kan acceptera någon annans religion. Och när det gäller "defekten på hjärnan"... Är du helt j*vla pantad din IQ-befriade idiot?

Bara för att han säger vad han tycker betyder inte att han är en IQ-befriad idiot..

Det är faktiskt rätt det han säger, religion är ett sätt att förklara allt okända, som livet efter döden. För väldigt länge sen så skapades religion som ett sätt till att förklara allting, detta kan ni läsa om på min post här: http://www.fuska.se/forum/index.php?s=&amp...t&p=1248311

Sen har religionen också blivit "justerad" av olika regeringar och härskare, dem säger att efter döden så kommer man till himlen och i krig är det OK att döda.. och dem har använt detta för att skaffa fram armeér som är orädda för döden och slåss in till det sista.

Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Bara för att han säger vad han tycker betyder inte att han är en IQ-befriad idiot..

Det är faktiskt rätt det han säger, religion är ett sätt att förklara allt okända, som livet efter döden. För väldigt länge sen så skapades religion som ett sätt till att förklara allting, detta kan ni läsa om på min post här: http://www.fuska.se/forum/index.php?s=&amp...t&p=1248311

Sen har religionen också blivit "justerad" av olika regeringar och härskare, dem säger att efter döden så kommer man till himlen och i krig är det OK att döda.. och dem har använt detta för att skaffa fram armeér som är orädda för döden och slåss in till det sista.

Och på grund av det han sa så tycker jag att han är en IQ-befriad idiot.

Religion har en del av sina egna "förklaringar" till det okända. Men det är inte det som religionen grundas på. Även om det kom massvis med personer som har bevis och förklaringar till det okända så skulle detta knappast betyda att hela religionen rasar ihop.

Senast ändrad:

vem är det som är IQ befriad här?

jag som sitter här och tror på forskning och fysik, eller nån (du) som sitter och tror på nått som det inte finns ett enda grundade belägg för.

kom igen, erkänn. religion är bara ett medel för att uppnå en mening med ditt patetiska liv.

Moderator
↗ till inlägget

vem är det som är IQ befriad här?

jag som sitter här och tror på forskning och fysik, eller nån (du) som sitter och tror på nått som det inte finns ett enda grundade belägg för.

kom igen, erkänn. religion är bara ett medel för att uppnå en mening med ditt patetiska liv.

Jag har aldrig förnekat forskningen, jag tror på teorin om big bang, jag tror på evolution enligt Darwin etc, men jag ser inte ner på andra person bara för att de tycker annorlunda. Jag accepterar dem och jag skulle aldrig kalla en religiös person för patetisk oavsett livstro och hur de utövar den.

Slutligen så har jag har ingen mening med mitt liv annat än att njuta så mycket det går och göra det bästa av det. Du vet inte vem jag är så sluta göra idiotiska antaganden...

↗ till inlägget

När man läser det du skriver, så kan man tro att en religiös person inte får tro på forskning etc. överhuvudtaget. Gud har gett dig en hjärna för att du ska tänka och vara förnuftig samtidigt som du kan upptäcka och forska om olika saker. Det som är förbjudet är att man ifrågasätter Gud, som t.ex. evolutionsteorin, Big Bang osv.

Förstått?!

↗ till inlägget
↗ till inlägget

När man läser det du skriver, så kan man tro att en religiös person inte får tro på forskning etc. överhuvudtaget. Gud har gett dig en hjärna för att du ska tänka och vara förnuftig samtidigt som du kan upptäcka och forska om olika saker. Det som är förbjudet är att man ifrågasätter Gud, som t.ex. evolutionsteorin, Big Bang osv.

Förstått?!

Vilket alltså är att förbjuda fritt tänkande och logik...

Vem sade att bibeln var själva religionen? Var bibeln "skriven av Gud"? Nej, det var den inte. Att säga att bibeln är själva religionen är en stor feltolkning som många gör.
Inte hela religionen, men det är trots allt den heliga texten. De skrifter som hela religionen grundar sig i...

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Inte hela religionen, men det är trots allt den heliga texten. De skrifter som hela religionen grundar sig i...

Det är här ett stort del av problemet ligger. För er som tror på vetenskapen anser att det inte är logiskt, medans för oss, som tror på Gud, är detta helt logiskt.

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det är här ett stort del av problemet ligger. För er som tror på vetenskapen anser att det inte är logiskt, medans för oss, som tror på Gud, är detta helt logiskt.

Medans big bang och sånt bygger på logiska, observerade och dokumenterade kemiska reaktioner, vill jag undra hur det är logiskt att en Gud skapade människan genom att samla damm, och sedan ta ett jäkla revben och skapa kvinnan.

för att inte tala om att Gud måste finnas utanför tid och rum vilket är omöjligt

26 Mar 2008

Det är det som är hela skillnaden mellan vetenskap och religion. Vetenskap baserar sig på logiska resonemang och bevis. Religion grundar sig på lösa antaganden. Att tro utan något bevis är precis vad religion går ut på.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Medans big bang och sånt bygger på logiska, observerade och dokumenterade kemiska reaktioner, vill jag undra hur det är logiskt att en Gud skapade människan genom att samla damm, och sedan ta ett jäkla revben och skapa kvinnan.

för att inte tala om att Gud måste finnas utanför tid och rum vilket är omöjligt

Du måste vara verkligen dum i huvudet. För oss som tror på Gud, den Allsmäktige, så är detta logiskt. Det där med att kvinnan skapats av ett revben har jag aldrig hört talas om.

"För att inte ens tala om att Gud måste finnas utanför tid och rum vilket är omöjligt".

Tror du att vi snackar om människan, eller?

↗ till inlägget
Det är det som är hela skillnaden mellan vetenskap och religion. Vetenskap baserar sig på logiska resonemang och bevis. Religion grundar sig på lösa antaganden. Att tro utan något bevis är precis vad religion går ut på.

För oss religiösa är detta inte lösa antaganden, då det finns heliga böcker som vi anförtror oss på.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

För oss religiösa är detta inte lösa antaganden, då det finns heliga böcker som vi anförtror oss på.

Jamen, du har inte lyssnat. Vetenskap baserar sig på bevis, religion baserar sig på sånt som man hört i en "helig bok". Ni har absolut inga "bevis" förutom den dära boken. Medans forskarna har hittat bevis på att människan en gång var apras och primater och så vidare genon DNA-analyser, så säger dem religösa att detta är fel, och bara det som står i den "heliga" boken är rätt. Ett riktigt bevis skulle vara om man t.ex. hittade ett skellet tillhörandes Eva eller Adam.

↗ till inlägget
Det där med att kvinnan skapats av ett revben har jag aldrig hört talas om.

xD Till och med jag, en total anti-religions människa, kan historien om Eva och Adam. lol..

Senast ändrad:

"Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla. Ty Adam skapades först och sedan Eva."

(Första Timotheosbrevet [2:11-13])

"Kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen"

(Första Korinthierbrevet [11:7-9])

sen har vi det här med bibeln, vem var det som skrev den?

kand et inte bara vart en j*vla konstig roman som nån skrev? att tro på nått som det itne finns några grunder för är bara dumdristigt. och visst, jag har fantasi, men jag har inte fantasi att tro att nån kommer tillbaka från dom döda och sånt. det är bara skitsnack.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

xD Till och med jag, en total anti-religions människa, kan historien om Eva och Adam. lol..

Vetenskapen säger att universum skapades utifrån en punkt, som sedan expanderade till det man kallar för Big Bang. Men vartifrån kom punkten?

Angående Evolutionsteorin, hur kommer det sig att att det inte finns någon mellan art mellan apan och människan? Man säger att de har dött ut, hur troligt är det?

Historien om Eva & Adam, att Eva har skapats från ett revben är kanske den kristna synpunkten på det. Men jag är inte kristen.

↗ till inlägget
sen har vi det här med bibeln, vem var det som skrev den?

kand et inte bara vart en j*vla konstig roman som nån skrev? att tro på nått som det itne finns några grunder för är bara dumdristigt. och visst, jag har fantasi, men jag har inte fantasi att tro att nån kommer tillbaka från dom döda och sånt. det är bara skitsnack.

Tror du verkligen att man kan skriva någonting som t.ex. Koranen idag? Om det nu är så, hur kommer det sig att ingen har försökt sig på det?

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vetenskapen säger att universum skapades utifrån en punkt, som sedan expanderade till det man kallar för Big Bang. Men vartifrån kom punkten?

Angående Evolutionsteorin, hur kommer det sig att att det inte finns någon mellan art mellan apan och människan? Man säger att de har dött ut, hur troligt är det?

Man är osäker på vart punkten kom ifrån, men man har med hjälp av teleskop sett "bak i tiden" eftersom dit man sätt, har ljuset inte nått oss i real-tid ännu, så man ser det som hände för t.ex. 1 miljard år sen. Och man har sett att allting, galaxer och partiklar, rör sig utåt från en punkt. Så man har beräknat att det en gång vart ihop, i en punkt.

Och Big Bang skapade inte själva rummet och tiden, utan bara alla atomer.

Och det är troligt att primaterna dog ut. Vi blev människor för en anledning, klimatet, födan och hotet från andra djur var inte passande för primaterna. När vi t.ex. slutade bo i träd så blev vår rygg rakare för att kunna gå lättare på marken. Och när vi började äta kött, så blev vi smartare och vår hjärna började växa. Vi blev mer och mer människa med tiden. Och om du nu säger att det var falskt, och att det aldrig fanns några primater, hur förklarar du då alla benrester som har hittats från dem?

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in