💬
Logga in
Fuska.se

Raketer Under 18 År?

37 svar · startad

↗ till inlägget

ja, jag tycker att lagen ska vara kvar, även då den fungerar lika dåligt som den som säger att man måste ha polistillstånd att avfyra fyrverkeri.

Man behöver inte ansöka om tillstånd när det är nyårsafton, men även då är det vissa tider det gäller. Samtidigt ser jag inget skäl till varför man ens skulle vilja leka med fyrverkerier/smällare någon annan dag på året. Ter sig mest löjligt.
3 Jun 2008
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Tycker ni att det bör tillåtas att personer under 18 år skulle få ha smällare/raketer?

Jag tycker barn borde få ha de...

Med tanke på att många vuxna människor inte kan hantera smällare och/eller raketer så bör inte barn tillåtas att köpa dem. Dummaste jag hört, ännu dummare är att din åsikt verkligen inte har någon grund. Inte för att jag själv aldrig använt smällare i ung ålder (har använt det extremt mycket) men rent generellt så är det inte possitivt. Det hamnar hur som helst oftast i minderårigas händer oavsett vad lagen säger.

Senast ändrad:

4 Jun 2008
Nivå 4 · Lärling The Ghost!

vet ej..ykr det ska vara åldersgräns vid typ 15+

Nivå 7 · Fuskare

det ska vara arton kolla bara på alal artiklar i tidningar där folk har dött pågrud av smällare (själv får jag dock andvända smällare men bara när pappa eller mamma är närvarande eller någon annan typ min kusn eller mina bröder

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag och mina kompisar lekar med raketer och smällare så det är nog bäst att det finns en åldersgräns annars skulle det förmodligen hända en olycka för mig eller mina kompisar snart... :)

5 Jun 2008
Nivå 9 · Veteranfuskare

ja åldersgränsrna sätts av en andledning,varje år är det nån unge som skadats av raketer etc på grunda av att en lek gick snett.

15 Jun 2008
Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Tycker ni att det bör tillåtas att personer under 18 år skulle få ha smällare/raketer?

njea, både och men jag skulle nog säga Ja att fara och köpa raketer/smällare med morsan är lite jobbigt skulle villja köpa större själv ;:. Me det är bra regel iallafall.
Nivå 9 · Veteranfuskare

Jag tycker att det borde vara 18+ på raketer och större smällare. man kan ju knappast smälla en postlåda med dom små gröna smällarna (som jag alltid glömmer vad dom heter).

22 Jun 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag tycker att det borde vara 18+ på raketer och större smällare. man kan ju knappast smälla en postlåda med dom små gröna smällarna (som jag alltid glömmer vad dom heter).

Kanske inte en postlåda, men de kan fortfarande användas till vandalisering i fel händer.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

är alltid hos min farsa på nuår och påsk (då man ska smälla) och för han har jag fått smälla sen den dagen jag kunde gå.
Nivå 2 · Novis

på nyår så smäller jag ^^

så det ska vara lagligt för ca 7+ på nyår kanske

Nivå 6 · Fuskare

Jag tycker 18 årsgräns är bra :)

Inget mer att säga :P

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

på nyår så smäller jag ^^

så det ska vara lagligt för ca 7+ på nyår kanske

Är du helt galen? En 7:åring med smällare och raketer? Jag skulle f*n piska regeringen om det röstades fram.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Smatterbomber.

Men jag håller med Dezen på raketer (inte tjutare) och på större smällare/bomber så ska det vara iaf 16+.

Tygger: 7+ ?! Var kommer du ifrån ?

23 Jun 2008
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Smatterbomber.

Men jag håller med Dezen på raketer (inte tjutare) och på större smällare/bomber så ska det vara iaf 16+.

Tygger: 7+ ?! Var kommer du ifrån ?

16+ för att använda dem, sure. Men 18+ för att köpa dem, no matter vilken sorts bomb det är.

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Då det här kan skada personer fysiskt tycker jag att en åldergräns på arton år är helt rätt.

Man kan skada personer fysiskt med en spade, bör man ha artonårsgräns på dem med?
25 Jun 2008
Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Då det här kan skada personer fysiskt tycker jag att en åldergräns på arton år är helt rätt.

Man kan skada personer fysiskt med en spade, bör man ha artonårsgräns på dem med?

Sätter du ihop 200 spadar så slår du inte hårdare för det, tar du krutet ur 200 små smällare och sätter i ett tunt rör och smäller flyger det metal över hela stället, eller så spränger man handen av sig.

Soad_token

Nivå 3 · Lärling

Skulle säga nej det tycker jag inte för folk under och över 15 vet inte alltid vad dom gör.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in